Decizia nr. 539 din 20.06.2012
20.06.2012

privind respingerea contestaţiei formulate de SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE împotriva Deciziei CNA nr. 321/29.05.2012 privind amendarea cu 25.000 lei
Către,
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE
BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 iunie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat contestaţia înregistrată la C.N.A. sub nr. 8954/30.05.2012, prin care SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a solicitat revenirea asupra sancţiunii aplicate prin Decizia nr. 321/29.05.2012 privind amendarea cu 25.000 lei aplicată postului de televiziune TVR 3 pentru încălcarea articolelor 4 alin. (2) şi 5 alin. (2) din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale. Prin contestaţia formulată, radiodifuzorul a apreciat că aceasta a fost mult prea severă raportat la situaţia de fapt.
Ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul consideră că sancţiunea a fost corect aplicată, proporţională cu gravitatea conţinutului emisiunii ce a constituit obiect al deciziei contestate, având în vedere contextul electoral în care aceasta s-a desfăşurat.
Membrii Consiliului au avut în vedere că radiodifuzorul nu a respectat obligaţiile de a prezenta competitorii electorali numai în emisiuni cu caracter electoral, definite ca atare de legiuitor, dar şi că astfel de emisiuni puteau fi difuzate numai de luni până vineri.
În fapt, a fost vorba despre transmiterea Festivalului Internaţional de muzică uşoară “George Grigoriu”, ediţia a VIII-a, Brăila, 2012, festival care nu a fost declarat ca având caracter electoral şi în cadrul căruia a fost prezentat dl. Gheorghe Bunea Stancu, preşedinte al Consiliului Judeţean Brăila şi candidat la aceeaşi funcţie din partea USL la alegerile din 10 iunie 2012.
Consiliul a apreciat că prezentarea în cadrul acestui festival, difuzat pe postul de televiziune TVR 3, a unui candidat la alegerile ce urmau să se desfăşoare în data de 10 iunie 2012 a fost de natură să contravină dispoziţiilor legale privind desfăşurarea campaniei electorale pe posturile de radio şi televiziune, respectiv dispoziţiile art. 4 alin.(2) din Decizia 195/2012, potrivit cărora, în perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali pot să participe numai la emisiunile electorale şi de dezbateri electorale.
Totodată, membrii Consiliului au considerat că aprecierile, extrem de pozitive, ale prezentatorului festivalului, caracterizările făcute de acesta d-lui Gheorghe Bunea Stancu, candidat la alegerile locale, au fost de natură să influenţeze opinia publicului, opţiunea de vot a acestuia şi şansele altor candidaţi, afectând echilibrul şi corectitudinea campaniei electorale.
Deşi legislaţia audiovizuală ce reglementează desfăşurarea campaniei electorale instituie în sarcina radiodifuzorilor obligaţia de a prezenta competitorii electorali numai în emisiuni cu caracter electoral, totuşi contestatoarea a difuzat în ziua 18 mai 2012 un program (respectiv Festivalul « George Grigoriu ») care nu avea un astfel de caracter, dar căreia aceasta i l-a atribuit prin afişarea pe ecran a menţiunii « Emisiune electorală » pe perioada apariţiei unui candidat, respectiv dl. Bunea Stancu.
De asemenea, deşi cunoştea că emisiunile cu caracter electoral pot fi difuzate numai de luni până vineri, radiodifuzorul a înţeles ca la transmisiunea din ziua de duminică, 20 mai 2012, să îl prezinte pe candidatul USL la funcţia de primar al municipiului Brăila, dl. Gheorghe Bunea Stancu, când acesta înmâna diplome de participare. În acest fel au fost încălcate dispoziţiile art. 5 alin. (2) din Decizia nr. 195/2012, potrivit cărora emisiunile dedicate campaniei electorale, spoturile publicitare electorale şi emisiunile informative care prezintă activităţile de campanie ale candidaţilor pot fi difuzate numai în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.
Consiliul a apreciat că prezentarea unor candidaţi sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în alte condiţii decât cele reglementate prin normele din domeniul audiovizualului, precum art. 4 alin. (2) şi 5 alin. (2), are drept consecinţă afectarea echilibrului campaniei electorale, precum şi opţiunea de vot a electoratului.
În privinţa argumentelor formulate de contestatoare potrivit cărora responsabilitatea încălcării prevederilor legale specifice campaniei electorale ar reveni organizatorilor evenimentului transmis de postul de televiziune TVR 3, Consiliul a apreciat că acestea sunt nefondate, întrucât, potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Legea audiovizualului, răspunderea pentru conţinutul programelor audiovizuale difuzate revine în exclusivitate radiodifuzorilor, neexistând nicio derogare de la această prevedere.
Faţă de aceste argumente, în temeiul prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului respinge contestaţia, ca neîntemeiată.