Decizia nr. 540 din 27.05.2010
27.05.2010

privind amendarea cu 30.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676
pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREÅžTI
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 27 mai 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare cu privire la emisiunile „Teleshopping”, „Casa de vis” ÅŸi „Producătorii merg mai departe”, ediÅ£iile din 1 ÅŸi 2 mai 2010, difuzate de postul de televiziune OTV.
Postul OTV aparţine radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 78/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr.620.0/01.04.2004).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise. ÃŽn fapt, în zilele de 1 ÅŸi 2 mai 2010, începând cu orele 09.28, respectiv 09.31, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea “Teleshopping”, prezentată de domnul Marin CruÅ£escu, Director General “AMVIC”.
Pe toată durata ambelor ediÅ£ii ale emisiunii, sub sigla OTV, au fost afiÅŸate următoarele menÅ£iuni : “Teleshopping”, în partea de sus a ecranului, titlul “Casa viitorului”, iar în colÅ£ul din stânga jos sigla “Amvic – Casa ta”.
ÃŽn cadrul celor două ediÅ£ii, calificate ca fiind de teleshopping, radiodifuzorul a prezentat un material audiovizual privind construirea caselor în sistemul AMVIC, afişând pe ecran site-ul w w w.amvic.ro, adresa de e-mail contact amvic.ro, adresa ÅŸi numerele de telefon la care pot fi contactaÅ£i cei ce construiesc astfel de case, iar domnul Marin CruÅ£escu a comparat o ofertă de termosistem a firmei “AMVIC” cu oferta altei firme, prezentând avantajele oferite de firma pe care o conduce, precum ÅŸi câteva locaÅ£ii unde se construiesc case în sistem AMVIC.
Membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentare a emisiunilor „Teleshopping”, radiodifuzorul a difuzat, de fapt, o comunicare comercială audiovizuală în favoarea societăţii „AMVIC”.
Vizionând emisiunea, Consiliul a constatat că, deşi radiodifuzorul a calificat emisiunea ca fiind de teleshopping, prin comunicarea către telespectatori a numerelor de telefon, a site-ului şi a altor elemente de identificare ale producătorului AMVIC, difuzarea acesteia s-a făcut cu încălcarea condiţiilor referitoare la teleshoping, reglementate de art. 159 alin. (1) din Codul audiovizualului, neputând fi percepută de public ca atare, fiind practic transformată într-un calup publicitar difuzat în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, constituind, în fapt, publicitate mascată în favoarea producătorului respectiv.
Emisiunea “O casă de vis”, difuzată în data de 2 mai 2010, în intervalul orar 13.01 – 13.29, a fost prezentată de doamna Ruxandra IonaÅŸcu, în cadrul acesteia, participând, în calitate de invitat, domnul IonuÅ£ Teodorie, prezentat ca Director de marketing. ÃŽn cadrul acestei emisiuni a fost prezentat ÅŸi promovat ansamblul de locuinÅ£e Militari Residence, locaÅ£ia acestuia, tipurile de apartamente, preÅ£uri ÅŸi facilităţi.
Imediat după difuzarea genericului, în timp ce pe ecran era titrat : „Casa de vis ;Tot ce ai nevoie pentru un început de viaţă nouă ! Militari Residence ; ww w.casadevisinmilitari. ro, 0722166933, 0723013946”, o voce din off anunÅ£a : „Emisiunea vă este oferită de Militari Residence !”
Ulterior, a fost prezentat un material realizat în ansamblul rezidenÅ£ial Militari Residence, unde prezentatoarea Ruxandra IonaÅŸcu l-a avut ca interlocutor pe domnul IonuÅ£ Teodorie, Director de Marketing. Pe ecran a fost afiÅŸat titlul : “Cele mai ieftine case !”, în colÅ£ul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului : “ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.
La întrebarea prezentatoarei ce fel de apartamente promovează Militari Residence, directorul de marketing a descris tipurile de apartamente, suprafeţele şi avantajele achiziţionării unei locuinţe în acest ansamblu, preţurile (de la 750 E/mp utili la 1000 E/mp util, pentru o garsonieră de 37 mp utili, preţul ajunge la 37000 Euro cu TVA inclus), alte avantaje oferite de dezvoltator. Au fost difuzate schiţe ale apartamentelor, imagini din interiorul ansamblului : parcul pentru copii cu loc de joaca amenajat. Au fost intervievaţi 2 locatari ai acestui ansamblu, care au vorbit despre ceea ce s-a realizat în acest cartier în ultimul an : piscina, sala de fitness şi spaţiul pentru copii.
În partea a doua a emisiunii, a fost prezentat programul de creditare Prima Casă II, iar prezentatoarea l-a intervievat pe domnul Cristian Nae, Director de produse şi servicii bancare.
ÃŽncă odată, pe ecran a fost afiÅŸat titlul : “Cele mai ieftine case !”, în colÅ£ul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului : “ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.
Interviul a avut loc într-o sucursală CEC BANK. La solicitarea prezentatoarei Ruxandra Ionaşcu, domnul Cristian Nae, Director de produse şi servicii bancare, a prezentat procedura de acordare a creditului prin programul Prima Casă II (termeni şi condiţii), în timp ce pe ecran a fost afişată oferta de creditare :
„Documente ce dovedesc veniturile : -adeverinţă de venit ; fiÅŸa fiscală ;copie după buletin”.
(...)
Cele mai ieftine Case ! PRIMA CASA
(...)
Exemplu : 60000 euro (valoare totală)
57000 euro (valoare maximă finanţată)
3000 euro(AVANS)
(...)
PENTRU UN CREDIT DE 40.000 EURO CU RATA LUNARÄ‚ DE APROXIMATIV 206 EURO ESTE NEVOIE DE UN VENIT DE 2200 LEI-LUNÄ‚
(...)
Ai avansul de 3000 de euro ? Vino să iei cheia casei tale ! MILITARI RESIDENCE w w w.casadevisinmilitari.ro 0722.166.933 0723.013.946 (...).”
Pe durata difuzării interviului, pe fundal au fost transmise imagini cu sigla CEC BANK, iar la final, o voce din off a făcut următorul anunÅ£ : „Emisiunea, v-a fost oferită de Militari Residence”.
A urmat un grupaj publicitar care a început şi s-a terminat cu spoturile pentru ansamblul rezidenţial Militari Residence, în cadrul cărora a fost prezentată oferta imobiliară.
La finalul emisiunii, a mai fost difuzat un scurt material despre complexul de agrement Valea Iazurilor. Au fost difuzate imagini din hotel, restaurant, împrejurimi, iar pe toată durata difuzării materialului, a fost titrat pe ecran titlul : „Valea Iazurilor, o oază de relaxare !”, în colÅ£ul din stânga jos, sigla emisiunii, iar deasupra crawl-ului : „ocasadevis oglindatelevision.ro, tel.:0761443598, SMS 1333/0,43 Euro-SMS”.
Din analiza aceluiaşi raport de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, prin conţinutul său, şi această emisiune a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care au fost promovate oferta imobiliară a ansamblului rezidenţial Militari Residence şi datele de contact ale producătorului, precum şi oferta CEC BANK, de creditare prin programul Prima casa II.
Emisiunea „Producătorii... merg mai departe”, a fost difuzată de către postul OTV în data de 02.05.2010, în intervalul orar 13:30-13:54. ÃŽn cadrul acesteia, au fost prezentate produse ÅŸi servicii pe care le oferă câteva firme româneÅŸti în domeniul construcÅ£iilor, ÅŸi anume : Delta ACM - Titlu : „Fabrica de LocuinÅ£e”, ARCON - Titlu : „Producător european, fabricat în România” ÅŸi Adeplast (Oradea) - Titlu : „Producător european, fabricat în România”. Emisiunea a fost împărÅ£ită în trei părÅ£i, separate printr-o copertă.
La începutul şi la sfârşitul emisiunii, înainte, respectiv după generic, a fost difuzat un spot publicitar pentru produsele GEALAN, CALIDUS şi ADEPLAST.
Pe toată durata difuzării emisiunii, în colÅ£ul din stânga jos, a fost afiÅŸat titlul : „Producătorii merg mai departe”, iar deasupra crawl-ului : „producătorii@gmail, SMS 1333 0,42 Euro/SMS”.
ÃŽn prima parte a emisiunii, în timp ce pe ecran a fost afiÅŸat titlul : „Fabrica de locuinÅ£e” au fost difuzate imagini din fabrică ÅŸi fragmente din discursul Directorului General al societăţii, Florea Diaconu, la lansarea noii game de produse :
„Voce off : Săptămâna aceasta, prima fabrică de locuinÅ£e din România, ÅŸi-a anunÅ£at lansarea noii game de produse în cadrul unui eveniment desfăşurat la înălÅ£imea tuturor aÅŸteptărilor, la etajul 21 al Hotelului Intercontinental din BucureÅŸti. Altădată doar concept, astăzi o realizare de excepÅ£ie, fabrica de locuinÅ£e vine cu argumente ÅŸi beneficii de necontestat, pe care vă invităm să le descoperiÅ£i în cele ce urmează.”
Pe ecran a fost afiÅŸată informaÅ£ia : „Florea Diaconu director general DELTA ACM 93”.
„Florea Diaconu : Fabrica este amplasată în oraÅŸul PopeÅŸti-Leordeni, pe o suprafaţă alocată numai fabricii cam de 3 ha...”.
Au fost prezentate cele două linii de fabricaţie, după care au fost prezentate produsele care se fabrică.
„Florea Diaconu : AÅŸ vrea să vă vorbesc un pic mai detaliat despre o promoÅ£ie în momentul ăsta la noi, ÅŸi anume despre această casă pe care noi o numim Bucuria familiei.”
A fost prezentat în prim plan un poster pe care erau menÅ£ionate următoarele : „CASA „BUCURIA FAMILIEI ; w w w. casa-delta.ro ; 59000 E Tva inclus ; Oriunde în România, ÃŽn 90 de zile poÅ£i avea casa ta !”
Florea Diaconu a prezentat proiectul unei case realizate din panouri fabricate în Fabrica de LocuinÅ£e, specificând faptul că : „locuinÅ£ele sunt vîndute promoÅ£ional, respectiv primele 20 de case, nu v-ascund faptul că vreo 10 sunt deja făcute, avem acest preÅ£ promoÅ£ional, casă la cheie, complet finisată(...). Această clădire este realizată de noi în trei luni de zile, pe terenul clientului, făcută cu materiale din cea mai bună calitate”.
În cea de-a doua parte a emisiunii, domnul Sorin Cristea, Director de vânzări ARCON, a prezentat produsele acestei societăţi, la târgul Camex. Au fost difuzate şi imagini de la montarea hidroizolaţiei pe o clădire.
Pe ecran a fost afiÅŸat titlul : „Producător român cu acoperire europeană”, precum ÅŸi informaÅ£ia : „Sorin Cristea Director Vânzări Arcon”.
În partea a treia, a fost difuzat un material în care au fost prezentate produsele ADEPLAST şi site-ul oficial al acestei societăţi.
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, pornind de la difuzarea grupajului publicitar pentru produsele GEALAN, CALIDUS şi ADEPLAST şi fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, emisiunea a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care invitatul a promovat calităţile respectivelor produse, precum şi modalităţile de comercializare.
În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.
Având în vedere încălcările normelor legale constatate, precum şi faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat pentru încălcarea aceloraşi prevederi, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 30.000 lei.
Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Articol unic : Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 78/05.02.2004 şi al deciziei de autorizare nr. 620.0/01.04.2004 pentru postul de televiziune OTV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare.
Către,
S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
Str. Preciziei nr. 3P, lot nr. 1, clădire C6.1, spaţiu birouri şi hală-parter, et. 1, sector 6, BUCUREŞTI, CUI 15994676
pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1
BUCUREÅžTI
Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 540/27.05.2010 privind amendarea cu 30.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul OTV cu amendă în cuantum de 30.000 lei, întrucât, în mai multe emisiunii difuzate în zilele de 1 ÅŸi 2 mai 2010, a făcut publicitate mascată pentru produse destinate domeniului construcÅ£iilor, precum ÅŸi în favoarea unor dezvoltatori imobiliari.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.