Decizia nr. 588 din 29.10.2013
30.10.2013
Către :
-S.C. VIOCAN MIXMEDIA SRL
Cluj-Napoca, Str. Octavian Goga nr. 42,
mansardă, jud. Cluj
pentru postul de radio IMPULS Cluj-Napoca
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 29 octombrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 9213/30.08.2013, precum şi raportul de monitorizare referitor la spoturile de promovare a unor săli autorizate să desfăşoare jocuri de noroc, difuzate de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca în luna august 2013.
Redăm din raportul de monitorizare descrierea spoturilor :
1. spot Monaco Club 1 : 17 sec., difuzat în perioada 1-31 august, două difuzări/zi, în intervalul orar 10.30-13.00. Total : 62 difuzări.
„Vara asta pleci cu Flinstone la Monaco. Participă la tombolele Monaco Club te umple de bani din 6 august, 21 august şi 3 septembrie. Te aşteptăm cu cele mai tari concursuri surpriză. Ya-ba-da-ba-doo, ia premiul tu !”
2. spot Monaco Club 2:20 sec, difuzat, în perioada 1-31 august, două difuzări/zi, în intervalul orar 07.00-9.30. Total : 62 difuzări. „Monaco Club te aşteaptă cu servicii de cea mai bună calitate. Doar la noi ai consumaţie gratuită, într-o atmosferă plăcută şi relaxantă. Deoarece clienţii noştri sunt importanţi din toamnă vom introduce o nouă gamă de produse de bar. Monaco Club, cu noi înveţi să fii învingător !„
3. spot Club Seven : 35 sec, difuzat în perioada 1-31 august, zece difuzări/zi, în intervalul orar 08.00-11.30 şi 13.45-20.30. Total : 310 difuzări.
„Jocul a atins cel mai înalt nivel, în sălile de jocuri Seven Club. Vino să îţi petreci timpul liber într-o atmosferă selectă, cu personal profesionist, jucând la cea mai mare diversitate de aparate. Seven Club îţi oferă cele mai multe premii şi jackpot-uri din oraş iar super Jackpot-ul îţi va tăia respiraţia, 100.000 de lei ! Şi asta nu e tot, vino în Sălile Seven Club şi descoperă pariurile sportive Public Bet, cele mai mari cote, cea mai variată ofertă.
Acum înţelegi ? Sălile de jocuri Seven Club, cel mai înalt nivel !”
4. spot Gold Bingo : 20 sec, difuzat în perioda 5-9 august, patru difuzări pe zi , în intervalul 07.45-16.00. Total 20 de difuzări.
„Ai chef de un Bingo veritabil ? Pentru toţi clujenii este acum Gold Bingo, în Piaţa Mihai Viteazul la hală. Te invităm la noi unde îşi oferim câştiguri atractive, ambianţă plăcută şi premii mai mult decât speciale. Nu rata şansa de a da lovitura ! Gold Bingo, Piaţa Mihai Viteazul la hală. Gold Bingo ! Te facem câştigător !”
5. spot Infinity Games : 24 sec., difuzat, în perioada 1-31 august, în intervalul orar 7.45-14.00 şi 17.00-22.00, şase difuzări/zi. Total:186 difuzări.
„Voce 1 : Salut Dane, ai 10 lei ? Voce 2 : De ce ? Voce 1 : De bere... La Infinity Games poţi să iei 5... Voce 2 : Cinci ce ? Voce 1 : 5 Ursus, 5 Şeptari... Voce 2 : Hai că nu cred... Voce 1 : Ce nu crezi ? 5 şeptari ? Voce 2 : Nu, 5 Ursus cu 10 lei ? Promoţia continuă, 5 beri Ursus la doar la 10 lei, o ofertă incredibilă în toate locaţiile Infinity Games din Cluj. Ai 10 lei ?”
În urma audierii şi analizării spoturilor publicitare menţionate, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate în spoturi, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
Legea audiovizualului
« art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective. »
Codul audiovizualului
"art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
(2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."
Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că cele trei variante ale spoturilor au fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
Or, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile pentru sălile de joc au fost difuzate de postul IMPULS din Cluj Napoca în luna august 2013, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acestea a fost un îndemn de a participa la activităţile de jocuri de noroc organizate de aceste săli.
Spoturile au avut sloganuri, precum : « Monaco Club, cu noi înveţi să fii învingător ! » ; « Sălile de jocuri Seven Club, cel mai înalt nivel ! » sau « Gold Bingo ! Te facem câştigător ! »
Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură a afecta minorii, de a le crea o percepţie greşită asupra modalităţii de a câştiga bani atât de facil.
Sloganuri precum cele exemplificate pot crea, pentru o persoană în formare, ce nu are o reprezentare corectă a realităţii, aşa cum sunt copiii, că simpla acţiune de « a juca » presupune automat şi « un câştig », ceea ce nu este adevărat, faptul de « a juca » putând conduce în egală măsură la pierderi financiare.
Nu este de neglijat nici aspectul potrivit căruia acţiunea de participare la un joc într-o sală autorizată, având această destinaţie, nu este una gratuită, ci ea presupune, fără excepţie, o participare financiară.
Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru săli de jocuri, difuzate de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale.