Decizia nr. 607 din 05.11.2013
12.11.2013
privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 172-176, Clădirea Willbrook,
corp A, et. 3, cam. 5, sector 1
C.U.I. 14080700
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 05 noiembrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, precum ÅŸi reclamaÅ£ia înregistrată sub nr. 10746/11.10.2013, cu privire la difuzarea spotului publicitar „Prostafix” de postul de televiziune REALITATEA TV.
Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul
S.C. REALITATEA MEDIA S.A. a încălcat prevederile articolelor 93, 127 alin. (3) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate :
art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
art. 127 alin. (3) : Publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
art. 131 alin. (1) : Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimente alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : ”Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj.”
(2) : Durata avertizării menţionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.
Potrivit raportului de monitorizare, postul REALITATEA TV difuzează spotul publicitar „Prostafix”, cu o durată de 5 minute, având următorul conÅ£inut :
„Descriere spot : Spotul începe cu sigla firmei NIDOLIFE, imediat apărând un peisaj cu sorele care apune şi persoane care se ridică brusc din pat fugind către baie.
Voce din off : Vă deranjează senzaţiile de urinare, tulburările de retenţie urinară sau chiar cele de erecţie ? Aceste probleme apar la fiecare al 2-lea bărbat trecut de vârsta de 50 de ani, iar în lipsa unei prevenţii corespunzătoare pot apărea şi mai devreme. Soluţia este PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteşti. Apar apoi diverşi bărbaţi care se referă la activităţile lor, profesionale în general :
Robert (fiind prezentat la serviciu, vorbind cu şefii, prezentând proiecte etc.) : Este foarte neplăcut să-mi întrerup activităţile din cauza senzaţiei de urinare mai ales când trebuie să las impresia unui om stăpân pe sine...dai impresia de slăbiciune.
Iosif (pensionar, pe malul lacului, făcând grătare, soţia, în plan îndepărtat, pe şezlong) : La început au apărut picurări necontrolate, după aceea senzaţii bruşte, neaşteptate de urinare. Am crezut că sunt urmările unei răceli care nu voia să treacă deloc.
Tudor (comerciant) : Chiar la vârsta mea la culcare în afară de dormit eu ÅŸi soÅ£ia mea (este prezentat cu „soÅ£ia” în dormitor) ne făceam ÅŸi alte planuri. Nu a mers totul cum trebuia ÅŸi aÅŸa am pierdut încrederea în mine ÅŸi m-a afectat ÅŸi în activitatea profesională.
Bărbat (îmbrăcat în bucătar, în timp ce găteşte) : Toată lumea ştie că dacă ai avut o noapte agitată te resimţi a doua zi. Vă închipuiţi cum e să nu dormi bine de săptămâni întregi. Aşa se întâmplă când în fiecare noapte trebuie să te duci la baie din oră-n oră.
Voce din off : Aproximativ unul din doi bărbaţi trecuţi de vârsta de 50 de ani are propria experienţă privind problemele urinare şi alte neplăceri provocate de prostată. În timp apar şi riscul de dezvoltare a infecţiilor şi altor afecţiuni sau chiar a tumorilor la vezica urinară sau rinichi. PROSTAFIX 24 asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.
Apare şi un sportiv (ciclist) care laudă produsul spunând că are un sentiment de libertate de când un prieten i-a recomandat produsul.
Voce din off : Ei deja au învins fără dureri problemele legate de prostată.
De ce nu încercaţi şi dumneavoastră ? De ce să aşteptaţi să apară sincopele neplăcute când le puteţi preveni uşor şi eficace. Unii dintre noi ignoră problemele pe care le au cu prostata, suferă, dar nu iau măsuri, iar alţii sunt afectaţi de efectele secundare negative ale unor medicamente.
La asta se adaugă eventual şi o intervenţie chirurgicală dureroasă şi riscantă. Dar sunt bărbaţi care aleg tratamentul fără dureri, riscuri şi alte efecte secundare folosind PROSTAFIX 24 day & night. Este prezentat apoi pensionarul (la pescuit), spunând că problemele lui s-au rezolvat.
Voce off : Noutatea produsului este că produsul PROSTAFIX 24 day & night este compus din două feluri de capsule, pentru zi şi pentru noapte. Astfel, aste adaptat perfect ritmului natural al organismului nostru. Capsula de zi, datorită palmierului pitic, urzicii, salciei şi altor compuşi are efect antiinflamator, antiedemic, antialergic şi antispasmic. Capsula de noapte are proprietăţi de curăţire şi regenerare datorită, mai ales, extractului de afin şi zincului. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne şi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecţie.
ÃŽn imagini apare din nou bucătarul care spune că e mult mai odihnit ÅŸi binedispus datorită curii cu PROSTAFIX : „Problemele s-au ameliorat complet”. ToÅ£i protagoniÅŸtii clipului publicitar apar în final, pe rând, spunând că problemele lor s-au rezolvat datorită acestui produs.
Voce off : Comandaţi acum PROSTAFIX 24 day & night şi veţi primi un produs unic compus dintr-un flacon de zi şi unul de noapte, la un preţ promoţional de 139 de lei, în loc de 199 lei. Comandaţi acum. Pentru informaţii suplimentare sunaţi la numărul afişat pe ecran sau vizitaţi site-ul nostru. PROSTAFIX 24 day & night asigură funcţionarea corespunzătoare a prostatei, fără efecte secundare nocive. PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteşti. Nidolife, Noul stil de viaţă (acest mesaj este afişat şi scris).
Pe lângă de descrierea exemplificată mai sus, spotul mai conÅ£ine ÅŸi alte imagini, însemne, mesaje. De exemplu : La începutul spotului, după intervenÅ£ia protagoniÅŸtilor, apare pe ecran o simulare a corpului uman, prin desene animate, de la esofag în jos, observându-se datorită transparenÅ£ei, cum produsul înghiÅ£it alunecă prin organele interne, ajungând la prostată ÅŸi creând anumite reacÅ£ii, sugerând efectul imediat al ingerării unui astfel de produs. Mai sunt prezentate cutii ale produsului, cu inscripÅ£iile : PROSTAFIX 24 day & night, pentru probleme bărbăteÅŸti. PreÅ£ promoÅ£ional (TVA inclus) 139 RON. ÃŽn stânga jos : nr. de telefon 0310056666, în dreapta jos : interro_liens_callback. ÃŽn final este afiÅŸată inscripÅ£ia 199 lei preÅ£ iniÅ£ial (tăiată cu roÅŸu), 43% reducere (scris cu roÅŸu), PreÅ£ promoÅ£ional 139 lei ( sub cifra 139, fiind scris cu caractere mai mici Taxe Curierat). Spotul se încheie cu sigla firmei „Nidolife. Noul stil de viaţă.”
Analizând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta este difuzat cu încălcarea dispoziţiilor articolelor 93 şi 127 alin. (3) din Codul audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului şi de informare corectă, iar publicitatea şi teleshoppingul la produse şi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.
Astfel, produsul « Prostafix » este prezentat în spot ca fiind « soluÅ£ia pentru probleme bărbăteÅŸi », fiind invocate în afară de problemele legate de prostată ÅŸi cele referitoare la erecÅ£ie.
De exemplu : „Voce din off : Vă deranjează senzaÅ£iile de urinare, tulburările de retenÅ£ie urinară sau chiar cele de erecÅ£ie ?” / PROSTAFIX 24 day & night asigură funcÅ£ionarea corespunzătoare a prostatei fără efecte secundare nocive. Previne ÅŸi chiar întârzie neplăcerile provocate de urinare sau erecÅ£ie.”
Or, aÅŸa cum reiese din raportul de monitorizare, spotul analizat a fost difuzat pe parcursul zilei de 08 octombrie 2013, la ora 12.57.
În consecinţă, fiind un produs destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, promovarea lui nu poate fi făcută decât cu respectarea intervalului orar prevăzut de norma legală menţionată, respectiv 22.00-06.00.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că acesta nu asigură o informare obiectivă a publicului, în sensul că în conţinutul spotului nu se specifică dacă produsul promovat este un produs medicamentos sau un supliment alimentar ori face parte din altă categorie.
O asemenea modalitate de publicitate contravine prevederilor art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiul de informare corectă a publicului.
ÃŽn cazul în care produsul „PROSTAFIX 24” este un supliment alimentar, acesta nu a fost difuzat însoÅ£it de avertizarea obligatorie prevăzută la art. 131 din Codul audiovizualului, fapt ce contravine dispoziÅ£iilor invocate. Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului, în calitate de unică autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului ÅŸi de garant al interesului public, are obligaÅ£ia de a proteja interesele publicului, de a interveni în conÅ£inutul serviciilor de programe difuzate de radiodifuzori, astfel încât informarea publicului să fie una corectă, obligaÅ£ie prevăzută de legislaÅ£ia specifică domeniului audiovizual.
Având în vedere aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute de art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. cu somaţie publică.
Supusă la vot, propunerea de somare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1. Radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.7/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi reautorizare nr. 447.2-1/25.10.2011 pentru postul de televiziune REALITATEA TV) se sancţionează cu somaţie publică de intrare în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 93, 127 alin. (3) şi 131 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul
S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar
18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică, întrucât a difuzat la o oră necorespunzătoare un spot publicitar destinat rezolvării problemelor de natură sexuală, fapt ce contravine prevederilor art. 127 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22.00-06.00.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.