Decizia nr. 68 din 31.01.2013

31.01.2013


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. LIGONE INTERNAÅ¢IONAL S.R.L.,
cu sediul în Suceava, str. Samoil Isopescu nr. 21, bl. M, sc. D ap. 5
jud. Suceava, CF 15091678

pentru postul de televiziune 1 TV
Bacău, B-dul Unirii nr. 30

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 31 ianuarie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul prezentat de Serviciul InspecÅ£ie cu privire la emisiunea înformativă “Åžtiri” difuzată în data de 17.01.2013 de postul 1 TV din Bacău.

Postul de televiziune 1 TV aparţine radiodifuzorului S.C. LIGONE INTERNAŢIONAL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 382.2/23.05.2006, decizia de autorizare nr. 1344.0/23.10.2007 şi reautorizare nr. 1344.1/08.11.2011).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. LIGONE INTERNAŢIONAL S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, comunicările comerciale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii :
lit. a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

ÃŽn fapt, în data de 17.01.2013, în cadrul emisiunii informative “Åžtiri” a fost difuzat un material audiovizual intitulat “Ce planuri au noii investitori cu Pambac”, având o durată de aproximativ 6 minute, în care s-a vorbit despre preluarea S.C. Pambac S.A. Bacău de către societăţile comerciale Comfert ÅŸi Popasul TrebeÅŸ.

ÃŽn acest context, s-a afirmat că preluarea PAMBAC de către cele două societăţi băcăuane poate fi considerată tranzacÅ£ia anului pe plan local, “sănătatea” financiară ÅŸi dezvoltarea companiei, influenţând astfel economia locală în ansamblu ÅŸi crearea unor noi locuri de muncă.

Pornind de la acest fapt, în cadrul materialului a fost evidenÅ£iată compania „PAMBAC” despre care s-a afirmat că va întregi sfera de activitate a companiilor, într-un business integrat, că este unul din cei mai importanÅ£i angajatori din judeÅ£ul Bacău, având aproximativ 600 de salariaÅ£i, iar cifra de afaceri ÅŸi profitul sunt considerabile.

De asemenea, în cadrul ÅŸtirii au fost difuzate imagini atât din exteriorul, cât ÅŸi din interiorul societăţii PAMBAC (clădiri ÅŸi mijloace de transport cu însemnele ”Pambac”, instalaÅ£ii, utilaje, produse).

Având în vedere modalitatea în care a fost prezentată ştirea, membrii Consiliului au constatat că a fost depăşit cadrul unei informări generale a publicului, ştirea dobândind caracter publicitar prin prezentarea amplă de care a beneficiat compania PAMBAC, publicitate care nu a fost încadrată ca atare, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Or, una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia ca orice comunicare audiovizuală să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat o comunicare audiovizuală comercială cu conţinut mascat, fapt ce contravine prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. LIGONE INTERNAÅ¢IONAL S.R.L., având licenÅ£a audiovizuală nr. TV 382/23.05.2006 ÅŸi decizia de autorizare nr.1344.0/23.10.2007 pentru postul 1 TV, se sancÅ£ionează cu somaÅ£ie publică cu termen de intrare în legalitate pentru încălcarea dispoziÅ£iilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3 Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul 1 TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii informative din 17 ianuarie 2013 a făcut publicitate mascată în favoarea unei societăţi comerciale, fapt interzis de prevederile art. 29 din Legea audiovizualului.

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.