Decizia nr. 859 din 21.10.2008
21.10.2008

privind somarea S.C. PRIM PLAN S.R.L.
cu sediul în Galaţi, Str. Saturn nr. 32, parter, camera 1, jud. Galaţi
pentru postul de televiziune TV GALAŢI
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 21 octombrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la emisiunea informativă „Ştirile de Buzău”, difuzată de către postul de televiziune TV GALAŢI în ziua de 3 octombrie 2008 şi reluată în ziua de 4 octombrie 2008.
Postul TV GALAŢI aparţine radiodifuzorului S.C. PRIM PLAN S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 074.1/11.10.1994 şi decizia de autorizare nr. 162.0/07.05.1996).
În urma analizării raportului şi a vizionării emisiunii respective, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) şi art. 28 alin. (7) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 112 alin. (1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice.
Art. 28 alin. (7), din acelaşi act normativ, prevede că, programele de ştiri, a căror durată programată este mai mică de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de publicitate sau teleshopping.
În conformitate cu prevederile art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.
În fapt, în cadrul emisiunii informative „Ştirile de Buzău”, difuzată în ziua de 03.10.2007, la ora 18.30 şi reluată la ora 22.00, precum şi în ziua de 04.10.2007, de la orele 18.30 şi 22.00, postul de televiziune TV GALAŢI a difuzat o ştire cu privire la Târgul de toamnă Galaţi – a şaptea ediţie.
Astfel, în minutul 03.24, realizatoarea a facut o scurtă prezentare a evenimentului în sine, prilej cu care au fost transmise denumirile unor firme cărora le-au fost promovate produsele pe care acestea le ofereau, precum şi preţurile şi calităţile acestora.
De exemplu, radiodifuzorul a prezentat calităţile şi preţurile produselor firmei Eliseea Star, ilustrând cu imagini denumirea firmei şi lansând vizitatorilor invitaţia de a reveni şi sâmbătă, pentru a beneficia de produsele firmei.
De asemenea, au fost precizate preţurile tuturor produselor din peşte comercializate de firma Spring Caprice.
În acelaşi mod au fost promovate şi produsele firmelor Ţapul Carpatin (produse cofetărie, torturi), VIOVIN ODOBESTI (vin şi must) şi SELGROS (carne, etc.).
Realizând că informaţiile prezentate au depăşit cadrul unei informări a publicului, transformându-se în publicitate pentru firmele respective, radiodifuzorul a inserat, în mod artificial, menţiunea „P”, dorind să creeze impresia că acestea sunt, de fapt, spoturi izolate. Or, pentru ca această publicitate să fi putut constitui spot izolat, trebuiau respectate dispoziţiile art. 120 şi art. 122 lit. a) din Codul audiovizualului.
Astfel, potrivit prevederilor invocate, în cadrul serviciilor de programe de televiziune se pot difuza spoturi publicitare izolate numai dacă durata acestora nu este mai mare de 30 de secunde, iar pauzele disponibile pentru inserarea spoturilor între părţile unui program, cum ar fi pauzele dintre rundele unui meci de box sau de tenis, sunt foarte scurte.
Membrii Consiliului au constatat că, prin modul în care a înţeles să facă publicitate unor firme participante la Târgul de toamnă Galaţi – ediţia a şaptea, precum şi produselor comercializate de acestea, radiodifuzorul a încălcat atât prevederile art. 28 alin. (7), care interzic ca emisiunile de ştiri mai mici de 30 de minute să fie intrerupte de publicitate, precum şi pe cele ale art. 27 alin (1), care reglementează condiţiile de difuzare a publicităţii.
Având în vedere aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 ale aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. PRIM PLAN S.R.L. pentru postul de televiziune TV GALAŢI şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 S.C. PRIM PLAN S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TV GALAŢI cu somaţie publică, întrucât, în cadrul emisiunii informative „Ştirile de Buzău”, difuzată în data de 3 octombrie 2008 şi reluată în data de 4 octombrie 2008, care a avut durata mai mică de 30 de minute, a fost difuzată publicitate, fapt ce contravine prevederilor art. 28 din Legea audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, programele de ştiri, a căror durată programată este mai mică de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de publicitate.
De asemenea, publicitatea transmisă în cadrul emisiunilor menţionate nu a respectat condiţiile de difuzare reglementate de art. 27 din Legea audiovizualului, potrivit cărora, publicitatea se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.