Declaratie de presa privind Protocolul de colaborare CNA - A.N.P.C.

12.02.2008


envoyer l'article par mail title=

Protocolul de colaborare CNA – A.N.P.C.

Declaraţia de presă a Preşedintelui Consiliului Naţional al Audiovizualului – domnul Răsvan Popescu

Încheierea Protocolului de colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (A.N.P.C.) răspunde unei prevederi din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (art. 13) şi pune bazele unui parteneriat între două instituţii subordonate interesului public.

Acest protocol prevede schimbul de informaÅ£ii legate de identificarea practicilor comerciale incorecte utilizate în audiovizual. La solicitarea A.N.P.C., C.N.A. va încerca să obÅ£ină datele de identificare ale autorilor unei eventuale publicităţi incorecte ; va analiza sesizările A.N.P.C. privind clipurile publicitare ÅŸi va dispune, când e cazul, intrarea în legalitate. Trebuie să precizez că nu există nici un fel de suprapunere între dispoziÅ£iile Legii nr. 363/2007 ÅŸi cele ale Legii nr. 504/2002, domeniul nostru de competenţă fiind audiovizualul, în vreme ce A.N.P.C. se ocupă de întreaga sferă comercială. Suntem două instituÅ£ii aflate într-o alianţă naturală, menite să asigure protecÅ£ia cetăţeanului prin informarea lui corectă. ÃŽn această privinţă, C.N.A. a avut deja numeroase iniÅ£iative : Astfel, în 2007, am lansat o dezbatere referitoare la dreptul publicului de a fi corect informat în legătură cu produsele alimentare ÅŸi bauturile răcoritoare ce beneficiază de tele-publicitate. Am avut în vedere, în primul rând, reclama care se adreseză copiilor ÅŸi care, uneori, urmăreÅŸte scopuri exclusiv comerciale, ignorând consecinÅ£ele consumului nesănătos de alimente asupra sănataÅ£ii. ÃŽn final am adus unele modificări Codului C.N.A. prin care se asigură protecÅ£ia publicului, a copiilor faţă de conÅ£inutul reclamelor ÅŸi am lansat avertizarea referitoare la „excesul de sare, zahăr ÅŸi grăsimi”.

În asociere cu International Advertising Association (IAA) pregătim o campanie de educare a publicului cu privire la alimentaţia sănătoasă. Monitorizarea difuzării publicităţii este o temă permanentă pe agenda C.N.A. Acolo unde se încalcă legea dăm somaţii de intrare în legalitate care, după caz, conduc fie la oprirea difuzării spoturilor, fie la modificarea acestora în aşa fel încât să corespundă adevărului. Spre exemplificare, în 2007 au fost emise 54 de decizii pentru reclamă incorectă sau incompletă la produse şi servicii bancare, medicamente, băuturi răcoritoare, dulciuri şi alte alimente.

Colaborarea cu A.N.P.C. va valorifica expertiza C.N.A. în beneficiul cetăţeanului şi al dreptului său la informare corectă.

Propunere :

C.N.A. apreciază ca necesară constituirea unui organism de autoreglementare care să examineze, înaintea oricărei forme de comunicare publică, dacă din punct de vedere al conţinutului său publicitatea pe care intenţionează să o facă un comerciant respectă dispoziţiile legale privind publicitatea (RAC + IAA).