Extras din procesul verbal al ședinței de marți, 10 februarie 2009, ora 10.00

Ședința s-a desfășurat în prezența următorilor membri ai Consiliului : Răsvan Popescu, Ioan Onisei, Attila Szasz, Cristina Trepcea, Grigore Zanc, Gelu Trandafir, Constantin Duțu, Dan Grigore, Narcisa Iorga, Mihai Mălaimare, Christian Mititelu.

11.02.2009


envoyer l'article par mail title=

1. Rapoarte de monitorizare :

Membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate prevederile art. 42, alin. 4 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Consiliul a hotărât în unanimitate sancţionarea postului cu somaţie publică.

Adresă de răspuns către reclamant.

În mai multe ediţii ale emisiunilor de ştiri au fost difuzate informaţii referitoare la o cafenea în care se prezintă şi spectacole de “stand-up comedy” (noua adresă, preţul biletului de intrare etc.), încălcându-se astfel prevederile art. 29, alin. 3 din Legea audiovizualului (“comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise”).

Consiliul a hotărât în unanimitate sancţionarea postului cu somaţie publică.

TVR 1 - Jurnalul TVR : « Profesori în acţiune » ; Antena1 - Observator : « Distracţia costă », « Un dans cam scump », « Soartă de artişti neînţeleşi » ; Antena 3 - Sinteza zilei ; Pro TV - emisiuni informative : « Profesori fără inhibiţii » ; Realitatea TV Bucureşti : - emisiuni informative :« Cu mâinile pe studente », « Figuri universitare », Realitatea TV Alba Iulia - ştiri locale - « Profesori dansatori ».

În perioada 21 – 27.01.2009, posturile de televiziune menţionate au difuzat ştiri ce aveau drept subiect comportamentul indecent al unor profesori la un Bal de absolvire a Universităţii din Alba Iulia (imaginile erau din luna mai 2008 şi au fost postate pe Internet în luna ianuarie 2009), fără a ţine seama de reglementările legislaţiei audiovizuale cu privire la obligaţia de a respecta dreptul oricărei persoane la propria imagine, precum şi la viaţa privată.

Consiliul a hotărât cu 10 voturi pentru şi 1 vot împotrivă (d-na Narcisa Iorga) sancţionarea posturilor TVR 1, Antena 1, Pro Tv, Antena 3, Realitatea TV Alba Iulia cu somaţii publice.

De asemenea, membrii Consiliului au decis ca textul somaţiei publice privind emisiunea « Feţele cotidianului » (Realitatea TV din Bucureşti) să cuprindă şi sancţiunea referitoare la difuzarea ştirilor ce au avut drept subiect comportamentul indecent al unor profesori la un Bal de absolvire.

Adrese răspuns către reclamanţi.

  • Antena 1, Antena 2, Realitatea TVştiri difuzate în perioda 17 – 27.01.2009 – reclamaţia nr.1638/03.02.2009.

Realitatea TV - « Nuntă ca-n poveşti », Antena 1 - « Târg de nunţi », « Nunta în 2009 », Antena 2 - « Răi da’ Buni » din 26.01.2009.

Consiliul a hotărât cu 6 voturi pentru (Răsvan Popescu, Christian Mititelu, Grigore Zanc, Mihai Mălaimare, Gelu Trandafir, Attila Szasz) să se transmită o adresă către posturile Realitatea TV, Antena 1, Antena 2 şi B1 TV. La CNA s-au primit sesizări referitoare la faptul că, în mai multe emisiuni, a fost pronunţat numele Swarovski pentru diverse produse (haine, încăţăminte, bijuterii).

  • OTV – emisiunea „Moment folcloric cu Ileana Sărăroiu”, difuzată pe data 01.02.2009 – reclamaţia nr.592/19.01.2009.

Se va discuta în şedinţa de marţi 17.02.2009.

  • Radio 21 – emisiunea „Fabrica Dementă", difuzată în data de 22.01.20009

Va fi inclusă în raportul de monitorizare referitor la emisiunile matinale radio ce sa va discuta în şedinţa de marţi, 17.02.2009.

2. Informări ale Serviciului Inspecţie cu privire la :

  • Realitatea TV Tg. Mureş – reclamaţiile nr.940/26.01.2009, nr.1421/30.01.2009, nr.1663/04.02.2009.

Referitor la reclamaţiile nr.940 şi 1421/2009. Adrese de răspuns către reclamanţi.

Referitor la reclamaţia nr.1663/04.02.2009 privind o ştire referitoare la decesul unui copil de trei ani – se va rediscuta – Serviciul Inspecţie să prezinte transcriptul emisiunii.

Membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate prevederile art. 34, alin. 4 din Legea audiovizualului (« Se interzice sponsorizarea unui serviciu de programe în integralitatea sa, precum şi a programelor de ştiri, de analize şi dezbatere pe teme politice şi/sau economice de actualitate ».)

Consiliul a hotărât în unanimitate sancţionarea postului cu somaţie publică.

Membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate prevederile art. 35 din Legea audiovizualului, privind proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră.

Consiliul a hotărât în unanimitate sancţionarea postului cu somaţie publică.

3. Discutare adrese :

  • nr.1244/28.01.2009 de la S.C. Realitatea Media SA – punct de vedere cu privire la reportajul „Escroci imobiliari”, difuzat pe data de 23.11.2008, sesizarea doamnei Iagăr Ileana şi pentru care C.N.A. a hotărât ca reclamanta să solicita dreptul la replică.

Membrii Consiliului au analizat raportul de monitorizare întocmit ca urmare a reclamaţiei cu privire la ştirea “Escroci sentimentali”, difuzată în data de 23.11.2008, precum şi punctul de vedere transmis de postul de televiziune şi a constatat că radiodifuzorul nu a asigurat prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, fiind încălcate astfel prevederile art. 71 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Consiliul a hotărât cu 7 voturi pentru şi 2 împotrivă (d-na Narcisa iorga şi dl. Grigore Zanc) sancţionarea postului cu amendă în cuantum de 2.500 lei (d-na Cristina Trepcea şi dl. Constantin Duţu nu erau în sala de şedinţe în momentul votului).

Adresă de răspuns către reclamant.

  • nr.1626/03.02.2009 de la Antena 1 – răspuns cu privire la solicitarea C.N.A. de punere la dispoziţie a contractelor pentru emisiunea „Test de fidelitate” şi punct de vedere de la Serviciul Juridic.

Contractele sunt în regulă din punct de vedere juridic.

S-a hotărât întocmirea unui raport de monitorizare privind emisiunea „Test de fidelitate”, difuzată în data de 09.02.2009

  • nr.1614/03.02.2009 de la Organizaţia Caritas Alba Iulia – solicită ca spotul social noncomercial „2 % - şansa pentru o viaţă activă” să fie difuzat în regim de campanie de interes public pe anumite staţii de radio şi de televiziune.

S-a aprobat. Adresă de răspuns.

  • 1596/03.02.2009 de la URBB – solicită ca materialele radio/TV de promovare a campaniei „Să păstrăm România curată” să fie difuzate în regim de campanie de interes public.

S-a aprobat. Adresă de răspuns.