Glosar de termeni

29.02.2008


envoyer l'article par mail title=
ÃŽn sensul Legii audiovizualului, termenii ÅŸi expresiile de mai jos au următoarele semnificaÅ£ii :
1. serviciu media audiovizual - serviciu aflat sub responsabilitatea editorială a unui furnizor de servicii media, al cărui obiectiv principal este furnizarea de programe în scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg. Un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, ÅŸi/sau un serviciu media care constituie o comunicare comercială audiovizuală, astfel cum este definită la pct. 15 ;
2. serviciu de programe de televiziune/radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, în care programele sunt difuzate în succesiune continuă, indiferent de modalitatea tehnică utilizată, având un conÅ£inut ÅŸi un orar prestabilite, pentru vizionarea/audierea simultană de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumită denumire ÅŸi identificat printr-o siglă, în cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, în cazul radiodifuziunii ;
3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, în care vizionarea de programe se face la cererea individuală a utilizatorului ÅŸi la momentul ales de acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de programe selecÅ£ionate ÅŸi puse la dispoziÅ£ie de către furnizorul de servicii media ;
4. program - ansamblu de imagini în miÅŸcare, cu sau fără sunet, care constituie un întreg identificabil prin titlu, conÅ£inut, formă sau autor, în cadrul unei grile ori al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma ÅŸi conÅ£inutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca formă ÅŸi conÅ£inut cu acestea ;
5. serviciu generalist de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzează cumulat ÅŸi în proporÅ£ii echilibrate programe audiovizuale cu conÅ£inut informativ, educativ ÅŸi de divertisment, în principalele domenii de interes ÅŸi care se adresează majorităţii publicului ;
6. serviciu comunitar de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzează programe audiovizuale dedicate unui public aparÅ£inând unei comunităţi specifice ;
7. serviciu tematic de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzează programe audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu ÅŸi care se adresează unui segment al publicului ;
8. serviciu de teletext - totalitatea informaÅ£iilor puse la dispoziÅ£ia publicului sub formă de text, codificate în interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului TV în momentul, pe durata ÅŸi pentru conÅ£inutul ales ;
9. serviciu de videotext - totalitatea mesajelor puse la dispoziÅ£ia publicului sub formă de text sau semne grafice, în cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma ÅŸi conÅ£inutul transmisiunilor de televiziune sau fiind comparabil ca formă ÅŸi conÅ£inut cu acestea ;
10. retransmisie - captarea ÅŸi transmiterea simultană a serviciilor media audiovizuale liniare, furnizate de radiodifuzori ÅŸi destinate recepÅ£ionării de către public, prin orice mijloace tehnice, în integralitatea lor ÅŸi fără nicio modificare a conÅ£inutului ;
11. responsabilitate editorială - exercitarea unui control efectiv asupra selecÅ£ionării programelor ÅŸi asupra organizării acestora, fie într-o grilă cronologică, în cazul transmisiilor de televiziune, fie într-un catalog, în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere. ÃŽn sensul dispoziÅ£iilor prezentei legi, responsabilitatea editorială nu implică, prin sine ÅŸi în mod necesar, un alt tip de răspundere juridică pentru conÅ£inutul serviciilor furnizate ;
12. furnizor de servicii media - persoană fizică sau juridică având responsabilitate editorială pentru alegerea conÅ£inutului audiovizual al serviciului media audiovizual ÅŸi care stabileÅŸte modul de organizare a acestuia ;
13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale în domeniul serviciilor de programe de televiziune ÅŸi/sau de radiodifuziune ;
14. distribuitor de servicii - orice persoană care constituie ÅŸi pune la dispoziÅ£ia publicului o ofertă de servicii de programe prin retransmisie, pe bază de relaÅ£ii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alÅ£i distribuitori ;
15. comunicare comercială audiovizuală - mesaje sonore sau în imagini, cu sau fără sunet, care sunt destinate să promoveze, direct ori indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice ori juridice care desfăşoară o activitate economică. Mesajele respective însoÅ£esc sau sunt incluse într-un program în schimbul unei plăţi ori contraprestaÅ£ii sau în scopul autopromovării. Formele de comunicaÅ£ii comerciale audiovizuale includ publicitatea radiodifuzată ÅŸi televizată, sponsorizarea, teleshoppingul, plasarea de produse ÅŸi alte forme de publicitate ;
16. comunicare audiovizuală cu conÅ£inut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate ÅŸi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentări sunt considerate intenÅ£ionate mai ales atunci când se fac în schimbul unei plăţi sau al unei contraprestaÅ£ii ;
17. publicitate televizată - orice formă de mesaj difuzat fie în schimbul unei plăţi, fie al unei contraprestaÅ£ii sau difuzat în scopuri de autopromovare, de către o persoană fizică ori juridică, publică sau privată, în legătură cu o activitate comercială, ramură de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri ÅŸi servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi ÅŸi obligaÅ£ii ;
18. publicitate subliminală - orice publicitate care utilizează stimuli prea slabi pentru a putea fi percepuÅ£i în mod conÅŸtient, dar care poate influenÅ£a comportamentul economic al publicului ;
19. sponsorizare - orice contribuÅ£ie a unei persoane juridice publice sau private ori a unei persoane fizice neangajate în activităţi de furnizare de servicii media audiovizuale sau în realizarea de opere audiovizuale, la finanÅ£area de programe media audiovizuale în vederea promovării numelui, mărcii, imaginii, activităţii ori produselor proprii ;
20. teleshopping - oferta directă transmisă publicului în vederea furnizării de bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi ÅŸi obligaÅ£ii, în schimbul unei plăţi ;
21. plasare de produse - orice formă de comunicare comercială audiovizuală constând în includerea unui produs, serviciu sau a mărcilor acestora ori în referirea la acestea, prin inserarea în cadrul unui program, în schimbul unei plăţi sau contraprestaÅ£ii ;
22. telepromovare - formă de publicitate realizată prin inserarea în programe a unor secvenÅ£e dedicate promovării, de către prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secvenÅ£ele fiind separate de celelalte părÅ£i ale programului prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice ;
23. publicitate interactivă - tehnică de difuzare a publicităţii televizate care permite telespectatorului să opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata ÅŸi la conÅ£inutul publicitar ales de acesta ;
24. publicitate prin ecran partajat - tehnică de difuzare a publicităţii televizate, inclusiv a autopromovării, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care constă în difuzarea televizată simultană a conÅ£inutului editorial ÅŸi a conÅ£inutului publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urmă fiind demarcate prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice, astfel încât natura lor să fie evidentă pentru public ;
25. publicitate virtuală - tehnică de difuzare a publicităţii televizate care constă în prelucrarea imaginii, în cazul difuzării de transmisii ale unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfăşoară respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonă a imaginii transmise ;
26. sponsorizare virtuală - tehnică de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului, care constă în prelucrarea imaginii, în cazul difuzării de transmisii ale unor evenimente, prin înlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse în incinta în care se desfăşoară respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori, introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje în orice zonă a imaginii transmise ;
27. durată programată - interval de timp care însumează durata efectivă a programului sau a tranÅŸei de program ÅŸi durata publicităţii televizate, difuzată, după caz, în interiorul acestora ;
28. drepturi de exclusivitate - drepturile obÅ£inute de către un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment ÅŸi/sau de la proprietarul ori, după caz, administratorul locului unde se desfăşoară evenimentul, de la autori ÅŸi de la alÅ£i deÅ£inători de drepturi în cauză, în vederea difuzării televizate exclusive de către acest radiodifuzor, pe o zonă geografică determinată ;
29. eveniment de importanţă majoră - orice eveniment care poate prezenta interes pentru o parte importantă a publicului ÅŸi care este cuprins în lista aprobată prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului ;
30. licenţă audiovizuală - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului, prin care se acordă unui radiodifuzor aflat în jurisdicÅ£ia României dreptul de a difuza, într-o zonă determinată, un anume serviciu de programe ; în funcÅ£ie de modalitatea tehnică de transmisie, licenÅ£a audiovizuală poate fi analogică sau digitală ;
31. licenţă de emisie - actul juridic prin care Autoritatea NaÅ£ională pentru ComunicaÅ£ii acordă titularului de licenţă audiovizuală sau, după caz, operatorului de multiplex de radiodifuziune/televiziune, în condiÅ£iile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioadă determinată, una sau mai multe frecvenÅ£e radioelectrice, după caz, în conformitate cu licenÅ£a audiovizuală ; în funcÅ£ie de modalitatea tehnică utilizată, licenÅ£a de emisie poate fi analogică sau digitală ;
32. autorizaÅ£ie de retransmisie - actul juridic emis în baza deciziei Consiliului NaÅ£ional al Audiovizualului, prin care se acordă dreptul de retransmisie pe teritoriul României a unui serviciu de programe care nu se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1) ÅŸi (2) ;
33. reÅ£ea de comunicaÅ£ii electronice - sistem de transmisie care permite transportul semnalelor electrice prin cablu, unde radio, mijloace optice sau electromagnetice, constituit în reÅ£ele de comunicaÅ£ii prin satelit, reÅ£ele terestre fixe ÅŸi mobile, inclusiv cele utilizate pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale, indiferent de tipul de informaÅ£ie transmisă ;
34. multiplex digital terestru - grup de programe ÅŸi servicii audiovizuale transmise prin emisie radioelectrică terestră, utilizând modulaÅ£ie digitală în limitele unui canal de televiziune standard, având acoperire naÅ£ională ori regională prin folosirea unuia sau mai multor canale/frecvenÅ£e radioelectrice ;
35. operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune - persoană fizică sau juridică, română ori străină, care deÅ£ine licenţă de emisie digitală ÅŸi are dreptul de a opera o reÅ£ea/staÅ£ie de radiodifuziune sonoră sau de televiziune, în condiÅ£iile legii, în scopul difuzării programelor audiovizuale ÅŸi a serviciilor auxiliare acestora ;
36. codare - procedeu de prezentare a informaÅ£iei în format electronic printr-o serie de impulsuri discrete având forma unor serii numerice ;
37. criptare - modalitate de modificare a unui flux de informaÅ£ii în format electronic după un algoritm prestabilit, în vederea protejării acesteia la transmisia prin medii nesigure, reconstituirea informaÅ£iei iniÅ£iale fiind posibilă doar prin folosirea algoritmului iniÅ£ial ;
38. sistem cu acces condiţionat - orice modalitate tehnică sau dispozitiv prin intermediul căruia accesul sub o formă inteligibilă la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se poate face în mod restricţionat, pe bază de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individuală prealabilă.