Revista Presei CNA, 3 martie 2009

03.03.2009


envoyer l'article par mail title=

• ACTUALITATE

02.03.2009

Catre Consiliul National al Audiovizualului

In atentia domnului Presedinte Rasvan Popescu

Organizatiile semnatare isi exprima ingrijorarea fata de degradarea accentuata a discursului jurnalistic si semnaleaza alunecarea periculoasa a presei romanesti in directia unui comportament ce risca sa puna in pericol drepturile unor cetateni sau comunitati si, in egala masura, sa decredibilizeze intreaga breasla. Principala cauza a acestei stari de fapt este desconsiderarea cvasigeneralizata a normelor etice si profesionale in interiorul redactiilor.

In acest sens, atragem atentia asupra catorva incalcari grave ale normelor profesionale de catre media romaneasca, pornind de la cazul handbalistului roman ucis in Ungaria.

Solicitam CNA sa analizeze daca urmatoarele prevederi legale din Codul de Reglementare in audiovizual si din Legea audiovizualui au fost respectate in perioada 7-20 februarie 2009, in cadrul principalelor emisiuni de stiri si dezbateri ale posturilor nationale de radio si televiziune.

1. Nerespectarea prezumtiei de vinovatie a celor acuzati de crima (“ART. 34 (1) Orice persoană acuzată sau cercetată pentru săvârşirea unei infracţiuni este prezumată nevinovată atâta timp cât nu a fost condamnată printr-o hotărâre penală definitivă şi irevocabilă.”)

2. Amestecul nejustificat in viata privata a familiei celui decedat, in total dispret fata de suferinta celor apropiati :

  • “ART. 44 (1) Orice persoană are dreptul la respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă sau o nenorocire.”
  • „ART. 32 (1) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar invocarea dreptului la informare nu poate justifica invadarea vieţii private. ”

3. Mentionarea nejustificata a etniei presupusilor infractori : („ART. 46 (1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe. (2) Este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.”)

ART. 40 din Legea audiovizualului : „Este interzisă difuzarea de programe care conţin orice formă de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală.”

4. Nerespectarea unor reguli profesionale elementare (verificarea informatiilor) si publicarea de informatii false de catre jurnalisti, pe fondul unui climat de isterie generalizata si de culpabilizare a romilor (stirile legate de fotbalistul din Botosani care a mintit ca ar fi fost agresat de romi). (“ART. 71 (1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică ; b) asigurarea unei distincţii clare între faptele şi opiniile prezentate ; c) evitarea oricăror forme de discriminare pe considerente de rasă, etnie, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau vârstă”)

5. Incitarea la violenta din partea unor jurnalisti, in special in cadrul emisiunii In gura presei, difuzata de Antena3. („Art. 42 (4) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă împotriva altor persoane.”)

In egala masura, solicitam CNA organizarea unei dezbateri publice privind situatia semnalata.

Organizatii semnatare :

• Agentia de Monitorizare a Presei – ActiveWatch

• Centrul pentru Jurnalism Independent

• Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie

• Romani CRISS

• Policy Center for Roma and Minorities

• European Roma Grassroots Organisation

Bătălia pe tv între orele 17.00 şi 19.00 se lasă cu victime
Ramona Drăghici
COTIDIANUL

Dacă acum câţiva ani „Tânăr şi neliniştit” trona, lipsit de competiţie, înainte de ştirile din prime-time, în prezent, rivalitatea pe acest segment orar încearcă să-l ţină pe român lipit de televizor cu orice preţ. Publicului român i-a fost dat să vadă, în ultima vreme, tot ce nu i-a fost dat să vadă în cei 18 ani de tranziţie. Dacă la început telecomanda se „cuminţea” după-amiază pentru că dădeai peste „Tânăr şi neliniştit” la PRO TV (şi cam atât), cu timpul, slotul orar 17.00-19.00 a devenit unul extrem de competitiv. Pentru o bună bucată de vreme, prezenţa lui Teo Trandafir la PRO a conturat şi a întregit linia divertismentului de dinainte de ştiri şi premergător prime-time-ului. Citeşte tot articolul

• OPINII

Evadare în lumea serialelor
Sandra Scarlat
ADEVĂRUL

Eroii seriilor televizate - puşcăriaşi, supravieţuitori ai unui accident aviatic, medici sau criminalişti - îi fac pe iubitorii genului să aştepte, săptămânal, apariţia unei noi poveşti. Serialele TV nasc pasiuni, emoţii, dezamăgiri şi discuţii interminabile. Psihologii spun că reprezintă o modalitate de a uita de propriile probleme.

Irina Stănescu are 28 de ani, lucrează într-o agenţie de turism de la 9 dimineaţa până când îşi termină treaba, iar după program se uită la câte un episod, sau două, ale unuia dintre cele şase seriale pe care le urmăreşte momentan : „Dr. House”, „Damages”, „Grey’s Anatomy” („Anatomia lui Grey”), „Two and a Half Men” („Doi bărbaţi şi jumătate”), „Ugly Betty” („Betty cea urâtă”) şi „CSI : New York”, toate americane. Citeşte tot articolul

• DIVERSE

Antena 1 s-a apropiat de Pro TV in februarie
Sorina Iordan
BUSINESS STANDARD

Postul de televiziune Antena 1 a crescut in februarie 2009 cu 0,6% rating pe publicul urban, fata de luna precedenta, ajungand de la o audienta medie de 2,5%, in ianuarie, la 3,1%, in februarie. Potrivit datelor GfK Romania, postul s-a mentinut pe al doilea loc in clasamentul pe publicul urban, el fiind devansat de Pro TV, care a stagnat la nivelul audientei din ianuarie, de 3,5%.

Cu toate acestea, diferenta dintre cele doua posturi concurente s-a diminuat considerabil, de la un punct intreg de rating, in ianuarie, la 0,4%, in februarie. Citeşte tot articolul

AUDIENŢE : OTV, perdantul lunii februarie, Antena 1 şi Acasă TV, cele mai mari creşteri
Petrişor Obae
Paginademedia.ro

Postul lui Dan Diaconescu a înregistrat în februarie cea mai mare scădere de audienţă, dintre posturile măsurate. Media pe întreaga zi arată că OTV are cu aproape 50.000 mai puţini telespectatori în februarie, faţă de prima lună din an. În prime-time, scăderea este de 110.000 de telespectatori în mediul urban.Clasamentul este condus de Pro TV, cu o medie de 382.000 de telespectatori în medie pe zi, într-o uşoară scădere faţă de luna ianuarie. Antena 1 are, în medie pe zi, un plus de aproape 50.000 de telespectatori în mediul urban. Citeşte tot articolul

Televiziunea publica are politica de antimarketing pentru prezentatoarele ei
Corina Stoica
GARDIANUL

In timp ce majoritatea posturilor tv comerciale sufoca presa cu „stiri” despre vedetele lor, televiziunea publica nu pare preocupata de astfel de activitati. O armata de oameni platiti pentru serviciul de relatii cu presa fac orice altceva decat sa se ocupe de promovarea vedetelor TVR. Pentru cele cateva nume cu potential din ograda postului public, o asemenea politica de (ne)promovare nu poate fi decat o nesansa, careia unii i-au spus „adio” si s-au mutat la alte televiziuni. Iuliana Tudor si tiza ei, Iuliana Marciuc, Alina Sorescu sau Marina Almasan sunt vizibile in peisajul media doar gratie produselor la carma carora se afla, si nu datorita vreunui efort al echipei de PR. Citeşte tot articolul

Radioul public reduce pretenţiile financiare
Cătălin Cucoş
ADEVARUL

Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) şi-a reanalizat pretenţiile financiare şi le-a redus de la un minim de 3.750.000 (fără TVA) în perioada 16 martie 2009 - 31 decembrie 2011 la un minim de 2,4 milioane în acelşi interval de timp, precizează un comunicat al instituţiei.

Comitetului Director şi Consiliul de Administraţie din radioul public au decis reorganizarea licitaţiei pentru externalizarea gestionării şi vânzării spaţiului publicitar pe bază de comision, după ce la primul termen nu s-a prezentat nicio agenţie. Citeşte tot articolul

LICITAŢIE : Radioul public încearcă din nou să-şi vândă spaţiul publicitar. Venitul minim cerut scade la 600.000 de euro în primul an
Petrişor Obae
Paginademedia.ro

Societatea Română de Radiodifuziune încearecă din nou să îşi găsească un vânzător pentru spaţiile publicitare ale canalelor pe care le deţine. După ce, la 9 februarie, nu s-a prezentat nicio companie, Radioul public a ajustat venitul minim garantat pe care îl cere în următorii trei ani : 600.000 de euro în primul an, 2,4 milioane de euro în total. Citeşte tot articolul

Alt articol cu acelaşi subiect

Gardianul - SRR cauta intermediar pentru vanzarea spatiului publicitar

Jurnalistul Marius Drăghici (Evenimentul zilei) dă în judecată Ringier. MediaSind : Ringier încalcă în mod flagrant legea
Petrişor Obae
Paginademedia.ro

Ringier România nu a respectat legislaţia muncii în cazul jurnalistului Marius Drăghici, de la Evenimentul zilei, consideră Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind. MediaSind :

“Compania l-a sancţionat financiar pe Marius Drăghici, jurnalist al cotidianului Evenimentul Zilei, deoarece acesta a avut curajul să acţioneze în judecată Ringier România SRL pentru neplata drepturilor salariale, hărţuire la locul de muncă şi cenzură şi pentru că a informat Centrul pentru Monitorizarea si Combaterea Antisemitismului în România“.

Ringier România i-a reziliat lui Marius Drăghici contractul de drepturi de autor, începând din această lună, imediat după ce jurnalistul a acţionat compania în justiţie. Citeşte tot articolul

Campanie BRAT pentru sprijinirea publicaţiile auditate : Transparenţa performanţelor, un concept declarativ
Antena3.ro

În încercarea de a dezgheţa piaţa de publicitate, dar şi de a-şi promova propria asociaţie, Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) a demarat luni o campanie menită a atrage atenţia asupra faptului că actualele campanii de publicitare ar trebui să se desfăşoare doar în cadrul publicaţiilor şi site-urilor auditate. Campania BRAT-ului românesc a fost concepută după modelul organismului similar din Ungaria, membrii Biroului susţinând că există toate premizele pentru ca banii din publicitate să se îndreptate preponderent spre membrii BRAT. Citeşte tot articolul

Campanie BRAT pentru susţinerea titlurilor auditate
Petrişor Obae
Paginademedia.ro

Biroul Român de Audit al Tirajelor a demarat azi campania de promovare a publicităţii în publicaţiile şi pe site-urile cu cifre auditate.Timp de 2-3 luni, publicaţiile auditate BRAT şi paginile de internet măsurate în SATI vor posta campania. Arina Ureche, director executiv BRAT

“Condiţia esenţială pentru o investiţie eficientă în publicitate o constituie utilizarea publicaţiilor şi siteurilor ce îşi dovedesc în mod transparent performanţele.” Citeşte tot articolul

Alte articole cu acelaşi subiect

HotNews.ro - BRAT : campanie pentru publicitate doar prin titlurile auditate

Business Standard - Campania BRAT, sustinuta doar de 37 de membri

Ziua - Campanie BRAT pentru investitii inteligente in publicitate

Adevărul - Publicitate doar pentru presa auditată BRAT

Proiect de lege pentru revenirea la termenul de « ţigan » în loc de « rom », propus de Jurnalul Naţional
Antena3.ro

Jurnalul Naţional propune, printr-un proiect de lege, revenirea la termenul de « ţigan » în loc de « rom ». Asta pentru a se evita confuzia între această etnie şi români.

Jurnaliştii susţin că demersul lor este justificat prin faptul că infracţiunile comise de etnicii ţigani în Italia sau în alte state occidentale au dus la nefericita confuzie între rom şi român.

Asocierea faptelor comise de romi cu poporul român, prezentat ca un popor de violatori sau hoţi, are efecte negative nu numai asupra ţării noastre ca imagine. Citeşte tot articolul

Dan Georgescu, fostul presedinte ANCTI, a revenit la presedintia AOTR
BUSINESS STANDARD

Dan Georgescu, fostul presedinte al Autoritatii Nationale pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANCTI), actuala Autoritate Nationala pentru Comunicatii (ANC), a revenit la presedentia Asociatiei Operatorilor de Telecomunicatii din Romania (AOTR), din data de 25 februarie. Georgescu a fost demis in luna august 2008 de catre premierul Tariceanu, iar pe 18 septembrie 2008, la o zi dupa ce a castigat in instanta contestarea deciziei, Guvernul a hotarat prin ordonanta de urgenta infiintarea unei alte autoritati, ANC, si desfiintarea ANRCTI. Citeşte tot articolul