Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 15.06.2021

15.06.2021


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 15.06.2021, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice postului Realitatea Plus următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 25.000 de lei, deoarece în emisiuni de È™tiri È™i dezbateri difuzate în perioada 31.03 – 05.04.2021, au fost făcute acuzaÈ›ii referitoare la unul dintre acÈ›ionarii postului B1 TV, domnul Sorin Oancea, cu încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 È™i ale art. 40 alin. (1), (2) È™i art. 64 alin. (1) lit. a) È™i b) din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual. Printre titlurile afiÈ™ate pe ecran : „AcuzaÈ›ii grave la adresa acÈ›ionarului B1 TV ; ROMPREST, AcuzaÈ›ii la adresa postului B1 TV ; ROMPREST : Sorin Oancea favorizează interlopi” ;
- amendă de 5.000 de lei pentru ediÈ›iile din 11, 20, 21 È™i 27.01.2021 ale emisiunii „Culisele statului paralel”, în care au fost aduse diverse acuzaÈ›ii domnului Victor Ponta, fără a se respecta prevederile art. 40 alin. (1) È™i (2) din Codul audiovizualului ;
- amendă de 5.000 de lei, deoarece radiodifuzorul a încălcat dispoziÈ›iile art. 40 alin. (1) È™i (2), precum È™i pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, în ediÈ›ia din 11.02.2021 a emisiunii „Culisele statului paralel”, în cadrul căreia au fost aduse acuzaÈ›ii domnului Lucian Isar ;
- somaÈ›ie publică pentru ediÈ›ia din 14.02.2021 a emisiunii „Culisele statului paralel” , transmisă fără a se respecta prevederile art. 65 lit. c) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „În emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : (...) c) titlul afiÅŸat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate în acel moment”. Dintre titlurile afiÈ™ate pe ecran : „Psiholog acuzat a ignorat abuzurile sexuale relatate de copil”.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare
Art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Decizia Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 40 - (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate ÅŸi invitate să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.