Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 07.07.2021
07.07.2021

Decizii de intrare în legalitate : NeoMagni forte D3, Betano, Pop Cola
Întrunit în ședința publică din data de 07.07.2021, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite și a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor TV aferente campaniilor de promovare pentru :
- NeoMagni forte D3, difuzat fără a fi respectate dispoziÅ£iile art. 117 lit. c) È™i ale art. 120 alin. (3) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual (perioada monitorizată 18-24.01.2021) [Art. 117 „Publicitatea la produsele alimentare trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : (…) c) să respecte dispoziÅ£iile Regulamentului (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind menÅ£iunile nutriÅ£ionale ÅŸi de sănătate înscrise pe produsele alimentare, precum ÅŸi dispoziÅ£iile legislaÅ£iei naÅ£ionale în vigoare referitoare la aceste produse.” Art. 120 alin. (3) „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă”] ;
- Betano, care a fost transmis cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (perioada monitorizată 25-31.01.2021) ;
- Pop Cola, difuzat cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 29 alin. (1) lit. h) È™i alin. (2) lit. c) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum È™i cu nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (4) prima teză din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 01 - 07.02.2021 È™i 01 - 07.03.2021) [art. 29 alin. (1) lit. h) „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : (…) h) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale” ; art. 29 alin. (2) „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor ÅŸi, în special : (…) c) să nu exploateze încrederea specială pe care minorii o au în părinÅ£i, profesori sau alte persoane” ; art. 120 alin. (4) „În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităţilor (…)”.]
ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, CNA a analizat rapoartele întocmite de DirecÈ›ia Control pentru posturile din teritoriu. Constatând nerespectarea prevederilor art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului („În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate ÅŸi invitate să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt”), Consiliul a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică următoarelor posturi :
- TELE 3 din Târgu Jiu/Gorj (S.C. TELE3 MEDIA S.R.L.) pentru emisiunea „A patra putere” difuzată în data de 01.03.2021 ;
- NORD VEST TV (NORD VEST TV ADVERTISING SRL/NORD-VEST TV/SATU MARE/SATU MARE) pentru ediÈ›ia din 11.01.2021 a emisiunii „Actualitatea Sătmăreană” .
Biroul Informare și Relații Publice