Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 21.02.2024
21.02.2024

Sancțiuni
- amenzi de : 25.000 de lei - România TV ; 10.000 de lei - Nașul TV
- somații publice : B1 TV, România TV, Pro TV
Întrunit în ședința publică din data de 21.02.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 25.000 de lei postului România TV, deoarece în emisiunea „Punctul culminant” din 05.02.2024 au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum È™i cele ale art. 30, art. 32 alin. (2), art. 40 alin. (1) È™i (2), art. 64 alin. (1) lit. a) È™i alin. (2), art. 65 lit. c) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Printre titlurile afiÈ™ate : „Fina lui Boc, găsită moartă la 46 de ani” ; „Cine a bătut-o” ; „Amenințări cu dezvăluiri despre corupÈ›ie înainte de moarte” ; „Banii dispăruÈ›i din contul comun, misterul morÈ›ii” ;
- amendă de 10.000 de lei postului NaÈ™ul TV pentru că, în emisiunea „Să vorbim despre tine”, ediÈ›iile din 13 È™i 14.12.2023, radiodifuzorul nu a respectat dispoziÈ›iile art. 66 din Codul audiovizualului, potrivit cărora „În programele de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparÅ£ialitatea ÅŸi echilibrul ÅŸi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică” ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru încălcarea prevederilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, în emisiunea „EdiÈ›ie specială” din 25.12.2023, al cărei invitat a fost omul de afaceri Gigi Becali. Titluri afiÈ™ate „Becali demască drogaÈ›ii È™i beÈ›ivii criminali ai politicii”, „Ce a aflat Becali despre operaÈ›iunea vaccinării Covid” ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru încălcarea dispoziÈ›iilor art. 64 alin. (1) lit. a) din Codul audiovizualului, la difuzarea emisiunilor „România Te Vede” (ediÈ›ia din 23.12.2023) È™i „România la Raport” (ediÈ›ia din 04.01.2024). Printre titlurile prezentate : „Unde fug reziÈ™tii de teama anchetelor de la DNA” ; „Circul reziÈ™tilor anchetaÈ›i, mutări È™ocante” ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru „EdiÈ›ia specială” din data de 10.12.2023, în cadrul căreia nu s-a È›inut cont de prevederile art. 66 din Codul audiovizualului (titlu : „Interzicerea turismului, noul plan ascuns al globaliÈ™tilor”).
ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, Consiliul a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică posturilor B1 TV È™i Pro TV, pentru modul în care a fost abordat subiectul referitor la autenticitatea unor tablouri prezentate în cadrul unei expozitii organizate la Muzeul NaÈ›ional de Artă al României. Pentru È™tirea cu titlul „Falsuri descoperite la un muzeu din BucureÈ™ti” (subtitluri : „SituaÈ›ia a fost reclamată de mai mulÈ›i istorici de artă/ Tablourile false ar face parte din colecÈ›ia privată a familiei Năstase”) din emisiunea „Bună dimineaÈ›a, România” difuzată de B1 TV în data de 23.01.2024, Consiliul a reÈ›inut nerespectarea art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului. ÃŽn cazul emisiunii „Știrile Pro TV” din data de 23.01.2024, la difuzarea materialului audiovizual cu titlul : „Scandalul tablourilor false”, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 65 lit. c) din Cod [„În emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : (...) c) titlul afiÅŸat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate în acel moment”].
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire : Legea audiovizualului nr. 504/2002
Art. 3 (2) (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 30 - Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.
Art. 32 - (2) Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la demnitate, la propria imagine şi la respectarea vieţii private, aşa cum acestea sunt recunoscute şi ocrotite de Codul civil ; simpla invocare a acordului prealabil al persoanei nu poate justifica încălcarea drepturilor şi libertăţilor altor persoane, ordinea publică sau bunele moravuri şi nici nu poate înlătura răspunderea furnizorului de servicii media audiovizuale pentru conţinutul programului, prevăzută la art. 3 al Legii audiovizualului.
Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. (2) În cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare.