Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 21.05.2024

21.05.2024


envoyer l'article par mail title=

• Somații publice – Digi Sport 1, Prima Sport 1

• Decizii de intrare în legalitate – spoturi publicitare Sarcodyn, Cupa României Betano, Nutline, iCredit
- materiale de teleshopping

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 21.05.2024, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- somaÈ›ie publică postului Digi Sport 1 pentru nerespectarea prevederilor art. 111 lit. c) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, potrivit cărora „Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiÅ£ii : (...) c) să fie inserate în momentele de întrerupere naturală a jocului”. Rapoartele de monitorizare analizate cuprind meciurile de fotbal difuzate în direct FC UTA Arad - FC U 1948 în data de 02.03.2024 È™i Rapid – FCSB în data de 09.03.2024 ;
- somație publică postului Prima Sport 1 pentru încălcarea dispozițiilor art. 111 lit. c) din Cod la difuzarea în direct a partidei Liverpool-Brighton în data de 31.03.2024.

De asemenea, constatând încălcări ale dispoziÈ›iilor Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru :
- Sarcodyn (anunÈ›uri de sponsorizare în trei variante, două de 10 sec È™i una de 11 sec.), care nu respectă prevederile art. 120 alin. (3), conform cărora „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă” (monitorizare : România TV, în intervalul 25 - 31.03.2024) ;
- Cupa României Betano (spot publicitar radio, durată - 13 secunde, monitorizare Rock FM, 13.04.2024), difuzat fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 89 alin. (3) [„Cu excepÅ£ia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate ÅŸi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conÅ£in jocuri de noroc, precum ÅŸi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiÅ£iilor de protecÅ£ie a minorilor prevăzute în cap. II « Clasificarea programelor în vederea protecÅ£iei minorilor » din titlul II « ProtecÅ£ia minorilor »] ;
- Nutline, difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1), conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (posturi TV, intervalul de monitorizare a fost cuprins între 12 - 28.04.2024) ;
- iCredit, difuzat cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 94, potrivit cărora „În scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ; b) să fie redată la viteză normală de citire". Raportul de monitorizare a fost întocmit pentru posturi TV centrale în perioada 01 – 07.04.2024.

Totodată, pentru încălcări ale prevederilor Codului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor/emisiunilor de teleshopping aferente promovării produselor :
- crema (unguentul) Keralifi È™i tinctura călugărească Vama (monitorizare posturi TV 04, 16, 19, 20, 21.03.2024), crema/unguentul Keralifi È™i uleiul Hypericum (monitorizare – România TV, Favorit TV, 12, 19, 21.03.2024), unguentul Keralifi (monitorizare – România TV, 29.03.2024) pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) È™i (3) È™i ale art. 126. Pentru ultimele două materiale de teleshopping, Consiliul a reÈ›inut È™i încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 alin. (1) ;
- Kumtel FastFryer È™i produse de la Muntele Athos (monitorizare Favorit TV, emisiunea „Bazar Favorit”, 14.04.2024), pentru că nu s-a È›inut cont de prevederile art. 93 alin. (1).

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, Consiliul a analizat raportul de monitorizare referitor la postări publicate în cadrul reÈ›elei de socializare Instagram, profilurile valerie.lungu (643 postări, 867K followers), florina_toma (456 postări, 657K followers), sanziananegru (5985 postări, 418K followers), È™i vladutalupau (652 postări, 708K followers), prin intermediul cărora sunt promovate suplimente alimentare, respectiv : Biosil È™i BDHQ - Biodihidro Quercetina. Constatând că aceste postări nu au fost însoÈ›ite de menÈ›iuni referitoare la prezenÈ›a unor forme de comunicare comercială audiovizuală, Consiliul a decis să sesizeze Autoritatea NaÈ›ională pentru ProtecÈ›ia Consumatorilor È™i AgenÈ›ia NaÈ›ională de Administrare Fiscală, precum È™i să informeze producătorii respectivelor suplimente în legătură cu faptul că publicitatea trebuie marcată È™i pe reÈ›elele de socializare.

De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie cu privire la conÈ›inutul ilegal postat pe canalul YouTube al utilizatorului Dani Mocanu © Oficial, respectiv videoclipul cu titlul „Dani Mocanu - Curwa | Official Video | Pamflet”.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederi ale legislaÈ›iei audiovizuale la care facem referire :

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 120 - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi (...) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.
Art. 126 - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. (2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare. (3) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru produse medicale, tratamente medicale sau suplimente alimentare, dacă prezentările conţin recomandări ori avize ale asociaţiilor medicale.
Art. 131 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : « Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj. » (2) Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual.