Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 03.09.2024

03.09.2024


envoyer l'article par mail title=

• SomaÈ›ie publică : Favorit TV
• Decizii de intrare în legalitate : Dr. Oetker, Movial Plus, Murfatlar, Vodafone, Interherb, Salt Bank

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 03.09.2024, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice postului Favorit TV o somaÈ›ie publică pentru emisiunea „Întâlnirea românilor”. La difuzarea ediÈ›iei din 15.05.2024 nu au fost respectate prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise.”

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, după analizarea rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Monitorizare pentru spoturile publicitare TV aferente unor campanii de promovare, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru :
- Dr. Oetker, pentru două spoturi din cadrul campaniei „Împarte o bucurie dulce”, difuzate cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (intervalul de monitorizare a fost cuprins între 22 È™i 28.04.2024) ;
- Movial Plus (MOVIAL PLUS, CATENA, 99,90 LEI, 31.07, NOU - 25 SEC) difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 13-19.05.2024) ;
- Murfatlar, pentru nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : (...) f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranÅ£ei populaÅ£iei” (intervalul de monitorizare a fost cuprins între 22 È™i 28.04.2024) ;
- Vodafone (VODAFONE, CEA MAI BUNA RETEA, CERTIFICATA, CURIER, 2024 - 30 SEC) difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 29.04-05.05.2024) ;
- Interherb, difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 120 alin. (3) È™i ale art. 131 alin. (2) din Codul audiovizualului, potrivit cărora 120 (3) „Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă”, È™i, respectiv, 131 (2) „Durata avertizării menÅ£ionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde ÅŸi aceasta va fi difuzată la sfârÅŸitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât ÅŸi vizual”. Perioada monitorizată a fost cuprinsă între 20 È™i 26.05.2024 ;
- Salt Bank, (SALT BANK, LENES, MARA, CARE CENTER - 30 SEC) difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Codul audiovizualului (raportul a fost întocmit pentru perioada 27.05 – 02.06.2024).

De asemenea, Consiliul a analizat raportul de monitorizare întocmit ca urmare a unei sesizări pentru o postare publicată în cadrul rețelei de socializare Instagram, pe profilul water_sommelier_claudia_benea (36,1K de urmăritori, 255 de postări), prin intermediul căreia este promovat, prin comparație cu produse similare, suplimentul alimentar Magnesium Bisglycinate 1000 mg de la Zenyth. Totodată, s-a constatat că promovarea n-a fost însoțită de mențiuni referitoare la prezența unor forme de comunicare comercială audiovizuală. La finalul dezbaterilor, Consiliul a decis redirecționarea acestei spețe către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, precum și solicitarea unui punct de vedere Consiliului Român pentru Publicitate (RAC). Totodată, CNA a decis să se adreseze și platformei Instagram.

Serviciul Comunicare și Relații Publice