Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 21.11.2024
21.11.2024

Somații publice : Realitatea Plus, Kapital TV, Job TV
Întrunit în ședința publică din data de 21.11.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat modul în care au fost reflectate în spațiul audiovizual cea de-a treia săptămână din campania electorală pentru alegerea Președintelui României și, respectiv, cea de-a doua săptămână de campanie electorală pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din anul 2024.
În perioada 08-14.11.2024, au difuzat programe destinate campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale 31 de posturi centrale (23 de televiziune și 8 de radio) și 83 regionale și locale (44 de radio și 39 de televiziune).
Săptămâna a doua a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare a fost reflectată de 25 de posturi centrale (18 de televiziune și 7 de radio) și 162 regionale și locale (76 de radio și 86 de televiziune).
În urma analizării rapoartelor de monitorizare întocmite de direcția de specialitate, CNA a decis să sancționeze postul Realitatea Plus cu somație publică, deoarece în emisiunea „100%” din 08.11.2024 nu au fost respectate prevederile art. 47 alin. (4) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora „Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unei persoane pe baza apartenenţei acesteia la un grup/o comunitate definit(ă) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice”.
De asemenea, după analizarea rapoartelor de monitorizare întocmite de Direcția Control pentru posturile regionale și locale, constatând încălcări ale prevederilor Deciziei CNA nr. 588 din 19 septembrie 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din anul 2024, Consiliul a decis să sancționeze cu câte o somație publică următorii radiodifuzori :
- Kapital TV, pentru încălcarea prevederilor art. 4 alin. (1), potrivit cărora „Posturile de radio şi de televiziune private, au obligaţia să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului, denumit în continuare CNA, implicarea lor în campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în data de 1 noiembrie 2024, printr-o adresă, conform modelului prezentat în anexă” ;
- Job TV, deoarece nu a respectat dispozițiile art. 6 alin. (1), conform cărora „În perioada campaniei electorale candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali au acces numai în emisiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) difuzate de posturile de radio şi televiziune, publice şi private, implicate în campania electorală”.
Totodată, CNA a decis să aplice o somație publică postului Job TV pentru încălcarea prevederilor art. 48 din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică a regimurilor totalitare, nazist şi comunist, a autorilor crimelor şi abuzurilor acestor regimuri, precum şi denigrarea victimelor acestora”.
Serviciul Comunicare și Relații Publice