Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 26.11.2024
26.11.2024

Sancțiuni :
• somații publice : Digi Sport 1, Prima Sport 1, Antena 1
• decizii de intrare în legalitate : Casa de monede, Exomena, Tonico Forte, Doppelherz Kollagen Beauty Plus, Thyrohelp
Întrunit în ședința publică din data de 26.11.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să aplice câte o somație publică posturilor :
- Digi Sport 1 È™i Prima Sport 1 deoarece, în timpul transmisiei unor meciuri de fotbal, radiodifuzorii nu a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 111 lit. c) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, conform cărora „Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiÅ£ii : (...) c) să fie inserate în momentele de întrerupere naturală a jocului”. La Digi Sport 1 raportul de monitorizare a cuprins meciul „Rapid - OÈ›elul GalaÈ›i” din 28.09.2024, iar la Prima Sport - meciul „FC Rapid – Universitatea Cluj” din data de 16.09.2024 ;
- Antena 1 pentru nerespectarea prevederilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, la transmisiunea în direct a Marelui Premiu de Formula 1 al Azerbaidjanului, în data de 15.09.2024.
De asemenea, constatând încălcări ale Codului audiovizualului, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare TV aferente campaniilor de promovare pentru :
- „Casa de monede” - difuzat cu încălcarea prevederilor art. 104, conform cărora „Sunt interzise publicitatea ÅŸi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înÅŸelătoare sau practici comerciale agresive”. Perioada de monitorizare a fost cuprinsă între 07-13.10.2024 ;
- „Exomena” - nu respectă dispoziÈ›iile art. 120 alin. (1) potrivit cărora „Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaÅ£ia comunitară ÅŸi naÅ£ională aplicabile produselor ÅŸi suplimentelor alimentare ÅŸi apelor minerale naturale, informaÅ£iile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament ÅŸi de vindecare a unei boli umane ÅŸi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi”. Perioadă de monitorizare : 23-29.09.2024 ;
- „Tonico Forte” - nu respectă dispoziÈ›iile art. 120 alin. (2) conform cărora „În publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaÅ£iile de prezentare a produselor pot conÅ£ine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul ÅŸi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naÅ£ionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum ÅŸi menÅ£iunile nutriÅ£ionale ÅŸi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006”. Perioadă de monitorizare : 30.09 – 06.10.2024.
- „Doppelherz Kollagen Beauty Plus” – difuzat fără a fi respectate prevederile art. 120 alin. (2). Perioadă de monitorizare : 30.09 – 06.10.2024.
- „Thyrohelp” - difuzat fără a se È›ine cont de prevederile art. 120 alin. (2) È™i ale art. 133 [„Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produsele ÅŸi tratamentele pentru slăbit ori pentru menÅ£inerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră ÅŸi scrisă : « ConsultaÅ£i medicul înainte de a urma dieta. » (2) Fac excepÅ£ie de la dispoziÅ£iile alin. (1) : a) medicamentele ; b) produsele alimentare care poartă menÅ£iuni autorizate conform dispoziÅ£iilor art. 13 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului”]. Perioada monitorizată : 23 – 29.09.2024.
În urma analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control, membrii Consiliului au aplicat o amendă de 10.000 de lei societății Ave Concerte Media SRL (Super TV) pentru încălcarea prevederilor art 54 alin. (2) și ale art. 58 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
În aceeași ședință, Consiliul a decis aplicarea unei somații publice societății EX TOUR MEDIA SRL (Clopotiva, jud. Hunedoara) pentru nerespectarea dispozițiilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui ;
Art. 54 - (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e) ;
Art. 58 - (1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală.