Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 04.12.2024
04.12.2024

Sancțiuni :
• amenzi de 50.000 de lei și 10.000 de lei – România TV
• somație publică : România TV
Întrunit în ședința publică din data de 04.12.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să aplice postului România TV următoarele sancțiuni :
- amendă de 50.000 de lei pentru modul în care a fost abordat subiectul privind decesul omului de afaceri Silviu Prigoană. ÃŽn emisiuni difuzate în perioada 12-18.11.2024, România TV a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 È™i dispoziÈ›iile art. 45 alin. (1) È™i art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare al conÈ›inutului audiovizual. Printre titlurile afiÈ™ate : „Regia pregătită de fiii lui Prigoană pentru ceremonia secretă” ; „Rudele È™i prietenii lui Prigoană fac scandal cu copiii” (14.11.2024) ; „Scandal pe averea, copiii È™i înmormântarea lui Prigoană” ; „Averea fabuloasă a lui Prigoană, cine are cifrul la seif” (15.11.2024) ; „Copiii mei sechestraÈ›i de niÈ™te psihopaÈ›i !” ; „Adriana Bahmuteanu spulberă misterul morÈ›ii lui Prigoană” ; „Scandalul deschiderii seifului cu degetul lui Prigoană” (18.11.2024) ;
- amendă de 10.000 de lei pentru emisiuni de È™tiri din 17, 18, 19 È™i 22.11.2024 în care nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului È™i nici cele ale art. 64 alin. (1) lit. a), b) din Codul audiovizualului. Titluri afiÈ™ate : „Tocmeală de ultima oră dintre Iohannis-Lasconi-Soros, eliminarea lui Simion, jocul lui Iohannis È™i a lui Soros” (17.11.2024) „Soros dă asaltul final, bătălia pentru România” ; „Candidata lui Soros, campioana habarniÈ™tilor” ; „Legăturile dintre Lasconi È™i Soros, de ce o vrea la Cotroceni” (22.11.2024) ;
- somaÈ›ie publică pentru emisiuni informative din data de 21.11.2024, difuzate fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 5 lit. a) din Decizia CNA nr. 587 din 19 septembrie 2024 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea PreÅŸedintelui României din anul 2024 [„În timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaÅ£ilor, opiniile ÅŸi mesajele cu conÅ£inut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni : a) de promovare electorală - în care candidaÅ£ii ÅŸi/sau reprezentanÅ£ii lor îşi prezintă ÅŸi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria candidatură ; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, ÅŸi, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală”, afiÅŸat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune”]. Printre titlurile afiÈ™ate : „SinistraÈ›ii își primesc locuinÈ›ele ridicate de George Simion” ; „SinistraÈ›ii se mută în locuinÈ›ele ridicate de George Simion”.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare
Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor
Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 45 - (1) Orice persoană are dreptul la respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă sau o nenorocire.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.