Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 22.01.2025

22.01.2025


envoyer l'article par mail title=

Sancțiuni : somație publică - Prima Sport 1
Decizii de intrare în legalitate : Magic Roll, Don.ro, King Kumtel, Covoarele Bottega Home
Decizii privind ordinul de eliminare a conținutului ilegal pentru materialul audiovizual cu titlul „Gică Manole Despre : Corneliu Zelea Codreanu”

Întrunit în ședința publică din data de 22.01.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice o somație publică postului Prima Sport 1 deoarece, la transmisiunea în direct a meciului de fotbal „Farul Constanța – Universitatea Craiova” din data de 28.10.2024, radiodifuzorul nu a ținut cont de prevederile art. 107 alin. 1) lit. a) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual [„Publicitatea pe ecran partajat se difuzează cu respectarea următoarelor condiţii cumulative : a) să fie clar separată de conţinutul editorial printr-o divizare a suprafeţei ecranului, obţinută prin afişarea spoturilor publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială ; pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafaţa ferestrei publicitare nu trebuie să depăşească suprafaţa ferestrei editoriale”].

În aceeași ședință, constatând încălcări ale Codului audiovizualului, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare aferente campaniilor de promovare pentru :
- „Magic Roll” - spot radio, difuzat cu încălcarea dispozițiilor art. 93 alin. (1) - monitorizare : 03.12.2024 ;
- „Don.ro” - 3 variante ale spotului TV, cu o durată de 20 secunde fiecare, difuzate fără a se ține cont de prevederile art. 89 alin. (3) și ale art. 94 lit. b) - monitorizare : 14 – 20.10.2024, 11-17.11.2024 ;
- „King Kumtel” – spot Teleshopping, deoarece nu respectă prevederile art. 104 - monitorizare : 22.09.2024, Realitatea Plus ;
- „Covoarele Bottega Home” - spot Teleshopping, pentru încălcarea dispozițiilor art. 93 alin. (1) - monitorizare : 14.10.2024, România TV.

După analizarea rapoartelor întocmite de Direcția Control, Consiliul a decis să aplice câte o somație publică posturilor :
- Antena 3 Suceava pentru emisiunea „În prim plan” din data de 10.12.2024, difuzată fără a se ține cont de dispozițiile art. 40 alin (2) din Codul audiovizualului ;
- Argeș Expres FM din Curtea de Argeș, pentru încălcarea prevederilor art. 58 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 (termen de intrare în legalitate : 30 de zile).

De asemenea, membrii Consiliului au hotărât să emită decizii privind ordinul de eliminare a conținutului ilegal pentru materialul audiovizual cu titlul „Gică Manole Despre : Corneliu Zelea Codreanu”, identificat pe platforma de partajare a materialelor video YouTube, pe platforma de partajare a materialelor video generate de utilizatori Facebook (pagina denumită Gică Manole Cultural) și în cadrul aplicației și rețelei de socializare pentru crearea de videoclipuri TikTok, pe profilul denumit Gică Manole. Materialul menționat încalcă dispozițiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, precum și pe cele ale art. 48 din Codul audiovizualului.

Serviciul Comunicare și Relații Publice


Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Art. 58 - (1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală.

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual

Art. 40 - (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.

Art. 48 - Sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică a regimurilor totalitare, nazist şi comunist, a autorilor crimelor şi abuzurilor acestor regimuri, precum şi denigrarea victimelor acestora.

Art. 89 - (3) Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II « Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor » din titlul II « Protecţia minorilor ».

Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 94 - În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : (…) b) să fie redată la viteză normală de citire.

Art. 104 - Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.