Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 18.02.2025
18.02.2025

Sancțiuni :
• somații publice – Realitatea Plus, România TV
• decizii privind ordinul de eliminare a conținutului ilegal :
- materialele audiovizuale cu titlurile : „Urmează să îi vedeți pe cei care au jignit poporul român, pe Călin Georgescu și susținătorii săi” și „Vasile Bănescu iar înjură poporul român‼ Dar si noi pe el”
- suplimente alimentare Alevia (Memo Clar, Articlar HyaluCollagen, Nutrinergic) ;
• decizie de intrare în legalitate - NeoDigest
Întrunit în ședința publică din data de 18.02.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice câte o somație publică posturilor :
- Realitatea Plus pentru emisiunea „Tunurile, pe politicieni !” din 20.12.2024, în cadrul căreia nu au fost respectate prevederile art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit cărora „În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt”. Printre titlurile afișate pe ecran : „Dezvăluiri incendiare din dosarul Dan Andronic” ; „Cine a vrut să pună pumnul în gura televiziunii poporului” ; „Ce jocuri murdare face „omul lui Coldea” ; „Dezvăluiri din culise din sufrageria cu greii statului paralel” ; „Cum s-a victimizat omul sistemului ca să obțină beneficii” ; „Omul câmpului tactic, parte a sistemului ocult” ;
- România TV pentru că a încălcat dispozițiile art. 96 alin. (1) din Codul audiovizualului, la difuzarea spotului „Superlove.ro, Crăciun, Inima - 10 Sec” [„Comunicările comerciale pentru convorbiri telefonice erotice, precum şi pentru produse şi servicii cu destinaţie sexuală sunt interzise”]. Monitorizarea a cuprins perioadele 16-22.12.2024 și 03-09.02.2025.
De asemenea, după analizarea rapoartelor întocmite de direcțiile de specialitate, Consiliul a hotărât să emită decizii privind ordinul de eliminare a conținutului ilegal pentru :
- materialul audiovizual cu titlul „Urmează să îi vedeți pe cei care au jignit poporul român, pe Călin Georgescu și susținătorii săi” (durata - 3 minute si 19 secunde), publicat pe platforma de partajare a materialelor video generate de utilizatori Facebook. Materialul încalcă prevederile art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină : a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă”. Potrivit raportului, materialul a fost identificat pe pagina denumită „Anișoara Staicu” (publicat în data de 14.01.2025), iar decizia vizează toate conturile de Facebook pe care acesta ar putea fi identificat ;
- materialul audiovizual cu titlul „Vasile Bănescu iar înjură poporul român‼ Dar si noi pe el”, (durata - 5 minute și 47 secunde) identificat pe canalul YouTube, contul „Everything for Nobody/De toate pentru nimeni” al utilizatorului Bogdan Lupea, precum și pe conturile de Facebook, Instagram și TikTok ale aceluiași utilizator. Materialul nu respectă dispozițiile art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului ;
- postări din cadrul rețelei de socializare Instagram, pe profilurile dr_adina_alberts, pharmacist.diana, andreeamantea și dr.oana.ciuhureanu, în cadrul cărora sunt promovate suplimente alimentare de la Alevia (Memo Clar, Articlar HyaluCollagen, Nutrinergic). Acestea nu țin cont de prevederile art. 126 alin. (1) și (2) din Cod, conform cărora „(1) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente. (2) Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping în care personal medical sau farmacişti recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, produse şi tratamente medicale sau suplimente alimentare”.
În aceeași ședință, Consiliul a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința spotului aferent comunicării comerciale pentru produsul NeoDigest. Spotul, cu două variante de câte 30 de secunde, nu respectă dispozițiile art. 94, art. 120 alin. (2) și ale art. 131 alin. (2) din Codul audiovizualului. Perioada de monitorizare a fost cuprinsă între 23-29.12.2024.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 94 - În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie ; b) să fie redată la viteză normală de citire.
Art. 120 (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.
Art. 131 (2) Durata avertizării menţionate la alin. (1) va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar ; pe posturile de televiziune avertizarea va fi prezentată atât sonor, cât şi vizual.