Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 04.03.2025
04.03.2025

Sancțiuni :
• amenzi de 100.000 și 10.000 de lei - Realitatea Plus
• somație publică - Realitatea Plus
• decizii privind ordine de eliminare a unor materiale audiovizuale
• decizii de intrare în legalitate - Live vitamins, Totogaming
Întrunit în ședința publică din data de 04.03.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 100.000 de lei postului Realitatea Plus pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, ale art. 64 alin. (1) lit. b) È™i ale art. 64 alin. (2) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, la difuzarea emisiunii „Culisele statului paralel” (10.02.2025). ÃŽn cadrul acestei ediÈ›ii a fost prezentat un material audiovizual cu o durată de 1 minut, preluat de pe platforma TikTok È™i în care apare un bărbat plimbându-se printre raioanele unui supermarket, cu o boxă în cărucior. Pe parcursul clipului, bărbatul dansează È™i îndeamnă celelalte persoane prezente în supermarket să i se alăture, în timp ce rulează pe fundal melodia „Românie, mândru plai !”, interpretată de Paula Hriscu.
Comentariile moderatoarei în introducerea materialului audiovizual : „Dar vreau să vă arăt acuma un alt român, cu boxa în magazin. Ce credeÈ›i, ce melodie credeÈ›i că a pus în magazin ? Hai să vedem” È™i, respectiv, după difuzarea acestuia : „Ce frumos, ce inventivi sunt românii, cât de originali sunt È™i cât de frumos trăiesc românii care se întâlnesc cu ei aceste momente !”
ÃŽn realitate, clipul nu era filmat într-un supermarket din România, iar melodia originală era „Highway to Hell” – AC/DC, astfel încât, prin modificarea acestuia È™i prin modul de prezentare, radiodifuzorul induce ideea falsă că ar fi vorba despre un demers politic din acea perioadă ;
- amendă de 10.000 de lei postului Realitatea Plus pentru ediÈ›ia din 03.02.2025 a emisiunii „Culisele statului paralel”, difuzată fără a se avea în vedere dispoziÈ›iile art. 33 alin. (3) È™i ale art. 40 alin. (1), (2), (4) din Codul audiovizualului. Consiliul a avut în vedere referirile la viaÈ›a privată a Melaniei Medeleanu, precum È™i acuzaÈ›iile neprobate referitoare la modul de utilizare a fondurilor AsociaÈ›iei Magic ;
- somaÈ›ie publică postului Realitatea Plus pentru emisiunea „Culisele statului paralel” din 22.01.2025, în care sunt încălcate prevederile art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „În cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.”
De asemenea, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru :
- Live vitamins. Spotul, cu o durată de 30 de secunde, nu respectă prevederile art. 93 alin. (1) din Codul audiovizual, potrivit cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (monitorizare : perioada 13 – 26.01.2025) ;
- Totogaming. La difuzarea spotului cu durata 15 secunde nu s-a È›inut cont de prevederile art. 89 alin. (3) din Codul audiovizualului („Cu excepÅ£ia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate ÅŸi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conÅ£in jocuri de noroc, precum ÅŸi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiÅ£iilor de protecÅ£ie a minorilor prevăzute în cap. II « Clasificarea programelor în vederea protecÅ£iei minorilor » din titlul II « ProtecÅ£ia minorilor ») - perioada monitorizată 27.01-02.02.2025.
În aceeași ședință, Consiliul a hotărât să emită decizii privind ordinul de eliminare a conținutului ilegal pentru :
- un material audiovizual identificat pe aplicația și rețeaua de socializare pentru crearea de videoclipuri TikTok (profilul diaconubogdanalexandru) care nu respectă dispozițiile art. 3 alin. (2) și art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului. Pe ecran este afișat, printre altele, mesajul TRANSAVIA – Abatorul de Copii ;
- două materialele audiovizuale publicate pe platforma Facebook care încalcă prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului. Primul material, cu titlurile : „Venituri suplimentare de 30.000 lei prin telefon !” ; „Peste 100.000 de români au investit È™i recomandă acest proiect”, este publicat pe platforma Facebook în data de 12.02.2025, pe pagina denumită „AcousticAmbitions”. Videoclipul constă în redarea unei È™tiri referitoare o nouă platformă de investiÈ›ii care ar genera venituri suplimentare, iar grafica este asemănătoare cu cea a postului de televiziune Digi 24. ÃŽn cadrul celui de al doilea material, informaÈ›ia despre aÈ™a-zisa platformă de investiÈ›ii este asociată cu imaginea unui jurnalist al postului Digi 24.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002
Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Art. 40 - (1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină : a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 33 - (3) Este interzisă difuzarea de ştiri, dezbateri, anchete sau de reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni în viaţa privată şi de familie a persoanei, fără acordul acesteia.
Art. 40 - (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.(...) (4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. (2) În cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare.