Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 04.06.2025

04.06.2025


envoyer l'article par mail title=


Sancțiuni
- amenzi : 10.000 de lei - România TV ; 5.000 de lei - Gold FM
- somaÈ›ii publice : Gold FM, România TV
Decizii de intrare în legalitate : Fortifikat Forte

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 04.06.2025, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de DirecÈ›ia Monitorizare È™i DirecÈ›ia Control, iar la finalul dezbaterilor a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :

- amendă de 10.000 de lei postului România TV, deoarece în ediÈ›ia din 02.03.2025 a emisiunii „România de Poveste” radiodifuzorul nu a È›inut cont de prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 È™i nici de dispoziÈ›iile art. 48 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Invitata emisiunii, Diana ȘoÈ™oacă a făcut afirmaÈ›ii precum : „(...) dar atenÈ›ie, pe ascuns, noi am trimis trupe în Ucraina, avem peste 300 de soldaÈ›i morÈ›i. Nu am făcut publică acea listă din respect față de familiile acestora, pentru că au fost ameninÈ›ate să nu dea numele, dar eu am lista È™i o am de câteva luni de zile” ; „Și atenÈ›ie ce vă spun, MiÈ™carea Legionară n-a fost una criminală È™i v-o spun foarte mulÈ›i istorici, È™i Corvin Lupu, È™i Gică Manole, s-a mistificat istoria. (...) „De fapt, a făcut din membrii MiÈ™cării Legionare niÈ™te eroi, niÈ™te sfinÈ›i ai închisorilor comuniste. (...) Se duce în promiscuitate o miÈ™care care a fost extrem de patriotică, care a fost deviată de infiltrările comuniste, de acÈ›iunile Anei Pauker asupra membrilor”. Potrivit art. 48 din Codul audiovizualului, „Sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică a regimurilor totalitare, nazist ÅŸi comunist, a autorilor crimelor ÅŸi abuzurilor acestor regimuri, precum ÅŸi denigrarea victimelor acestora” ;

- amendă de 5.000 de lei postului Gold FM, pentru ediÈ›ia din 19.03.2025 a emisiunii „Ce-i în Gușă È™i-n căpușă” în cadrul căreia nu s-a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului. Printre afirmaÈ›iile din emisiune : „Cel care s-a ridicat rapid din scaun, ca să zic aÈ™a, agravându-È™i situaÈ›ia, a fost chiar Zelenski, care, obiÈ™nuit cu operaÈ›iunile sub steag fals, a raportat aseară atacuri ruseÈ™ti asupra infrastructurii energetice a Ucrainei, dar acum deja toată lumea È™tie că aceste atacuri au fost comandate chiar de către el, un gest disperat al lui Zelenski, făcut, bineînÈ›eles sub ghidonajul Bruxellesului, gest care probabil că i-a pecetluit soarta micuÈ›ului actoraÈ™” ;

- somaÈ›ie publică postului România TV, deoarece în ediÈ›iile de la orele 14:00 È™i 15:00 ale emisiunii „Știrile România TV” din 15.03.2025, la difuzarea È™tirii cu titlul „SOROÅžIÅžTII DIN JURUL LUI SIMION, DOVEZILE TRÄ‚DÄ‚RII” nu au fost respectate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului ;

- somaÈ›ie publică postului Gold FM, pentru ediÈ›ia din 13.03.2025 a emisiunii „Ce-i în Gușă È™i-n căpușă” difuzată cu încălcarea art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

De asemenea, Consiliul a hotărât să emită decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spotului publicitar de televiziune aferent campaniei de promovare pentru Fortifikat Forte (spotul FORTIFIKAT FORTE, FEMEIE, 825 MG cu durata de 10, 20 È™i 30 de secunde) care nu respectă prevederile art. 93 alin. (1) È™i nici ale art. 120 alin. (2) È™i (3) din Codul audiovizualului (monitorizare : perioada 03-09.03.2025).

Serviciul Comunicare și Relații Publice


Prevederi ale legislaÈ›iei audiovizuale la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002
Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 48 - Sunt interzise în programele audiovizuale prezentarea apologetică a regimurilor totalitare, nazist şi comunist, a autorilor crimelor şi abuzurilor acestor regimuri, precum şi denigrarea victimelor acestora.
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 120 - (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006. (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.