Lămuriri privind cadrul normativ ce reglementează difuzarea publicității politice

16.05.2008


envoyer l'article par mail title=

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, publicitatea politică reprezintă promovarea unui partid, a unui om politic sau unui mesaj politic, fiind permisă numai în perioadele de campanie electorală.

Art. 155 din Codul audiovizualului prevede :

(1) În sensul prezentului Cod, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.

(2) Publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

În perioada campaniei electorale pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, publicitatea politică este reglementată de Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale , cu modificările şi completările ulterioare.

Acest act normativ cuprinde dispoziţii referitoare la condiţiile de difuzare a spoturilor publicitare. Astfel, sunt prevăzute atât durata acestor spoturi, cât şi tipurile de emisiuni în care acestea pot fi transmise.

În acest sens, alin. (4) al art. 64 din actul normativ invocat dispune că spoturile publicitare de 20 - 30 de secunde care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor electorale sau a celor de dezbateri electorale.

Aceste emisiuni sunt definite la art. 64 alin. (1), după cum urmează :

  • emisiunile electorale sunt cele în care candidaÅ£ii îşi pot prezenta programele politice ÅŸi activităţile de campanie electorală ;
  • emisiunile de dezbateri electorale sunt cele în care candidaÅ£ii, jurnaliÅŸtii, analiÅŸtii ÅŸi alÅ£i invitaÅ£i pun în discuÅ£ie programele electorale ÅŸi temele de interes public.

Legiuitorul a prevăzut la alin. (5) al art. 64 că este interzisă cumpărarea de spaţii de emisie în vederea difuzării de clipuri sau de emisiuni electorale.

Legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale stabileşte în privinţa candidaţilor aflaţi în competiţie electorală o serie de obligaţii, obligaţii care trebuie respectate inclusiv cu privire la clipurile electorale.

Aceste obligaÅ£ii sunt cuprinse în art. 69 din actul normativ invocat. Astfel, candidaÅ£ii au obligaÅ£ia :

a) să nu pună în pericol ordinea constituÅ£ională, ordinea publică, siguranÅ£a persoanelor ÅŸi a bunurilor ;

b) să nu facă afirmaÅ£ii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice ;

c) să probeze eventualele acuzaÅ£ii cu incidenţă penală sau morală aduse unui alt candidat ;

d) să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.

În temeiul prevederilor art. 15 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului a emis în anul 2004 şi Recomandarea nr. 2/2004 .

Astfel :

Art. 1 - Radiodifuzorii vor depune diligenţele necesare pentru evitarea transformării publicităţii comerciale în publicitate politică, pozitivă sau negativă.

Art. 2. - Radiodifuzorii vor verifica, anterior difuzării, dacă, prin conţinut, spotul publicitar are sau nu un caracter politic.

Art. 3. - Radiodifuzorii se vor asigura că spoturile publicitare conţin informaţii corecte şi că respectă prezumţia de nevinovăţie, aşa încât difuzarea acestora să nu aducă atingere demnităţii umane.