Comunicat de presă. Ședința din data de 24.09.2015
24.09.2015

Amenda 20.000 de lei – eStrada TV ;
Somaţie publică - Antena Stars
Decizii privind intrarea în legalitate în privinţa spoturilor TV pentru produsele : salamul Sandwich Toast de la Fox, îngheţata Corso, vinul Sânge de taur
Întrunit în şedinţă publică, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a reclamațiilor primite și a decis aplicarea următoarelor sancțiuni :
- amendă în cuantum de 20.000 de lei postului eStrada TV, pentru nerespectarea legislaţiei audiovizualului la difuzarea unor ediţii ale emisiunilor „Oameni de cinci stele” (ediţia din 30.06.2015), „Avocatul diavolului” (ediţia din 03.07.2015) şi „Fabrica de sănătate” (ediţia din 19.05.2015). Consiliul a constatat, după caz, încălcarea de către radiodifuzor a prevederilor art. 3 alin. (2) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a dispoziţiilor art. 40 alin. (1 şi 3) şi art. 101 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual ;
- somaţie publică postului Antena Stars, deoarece la difuzarea emisiunii „Dosarele VIP”, ediţiile din 28.06 şi 05.07.2015, radiodifuzorul nu a ţinut cont de prevederile art. 33 alin. (1 şi 3) din Codul audiovizualului.
De asemenea, Consiliul Naţional al Audiovizualului a hotărât să emită decizii privind intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare care au fost difuzate de posturile de televiziune în campaniile de promovare pentru produsele :
- salamul Sandwich Toast de la Fox, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. h) şi alin. (2) lit. b) din Legea audiovizualului ;
- îngheţata Corso, pentru încălcarea prevederilor art. 120 alin. (3) din Codul audiovizualului ;
- vinul Sânge de taur, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 120 alin. (2) din Codul audiovizualului.
În aceeaşi şedinţă, după analiza rapoartelor de monitorizare întocmite de Serviciul Inspecţie, în urma reclamaţiilor primite pentru posturile din teritoriu, Consiliul a decis să aplice o amendă în cuantum de 10.000 de lei postului TV Somax din Botoşani, pentru încălcarea art. 3 alin. (1 şi 2) din Legea audiovizualului la difuzarea mai multor ediţii ale emisiunii „Călăuză prin jungla urbană” (perioada monitorizată : februarie - iunie 2015).
Biroul Comunicare și Relații cu Publicul
Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare
art. 3 (1) Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :
a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise ; (...)
h) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale ;
(2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor şi, în special : (...)
b) să nu încurajeze în mod direct minorii să îşi convingă părinţii sau pe alte persoane să cumpere bunurile ori serviciile care fac obiectul publicităţii ;
Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual
art. 33 (1) Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii private şi de familie, a domiciliului şi a corespondenţei. (...)
(3) Este interzisă difuzarea de ştiri, dezbateri, anchete sau de reportaje audiovizuale care constituie imixtiuni în viaţa privată şi de familie a persoanei, fără acordul acesteia.
art. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. (...)
(3) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.
art. 101 Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.
art. 120 (2) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.
(3) În publicitatea pentru alimente adresată minorilor este interzisă folosirea celebrităţilor, personalităţilor sau medicilor. Publicitatea la alimente adresată minorilor este definită în conformitate cu codul de autoreglementare al Consiliului Român pentru Publicitate, depozitar al Codului etic pentru publicitatea adresată copiilor referitoare la produse alimentare.