Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 28.09.2017

28.09.2017


envoyer l'article par mail title=

SancÈ›iuni : Realitatea TV – 85.000 lei ; B1 TV – 20.000 lei ; NaÈ™ul TV – somaÈ›ie publică

ÃŽntrunit în È™edință publică, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- Realitatea TV - amendă de 85.000 de lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum È™i a dispoziÈ›iilor art. 64 alin. (1) lit. b), art. 66, art. 47 alin. (3) È™i art. 40 alin. (1) – (5) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual (raportul a cuprins emisiuni informative È™i de dezbatere din zilele de 19 È™i 20.06.2017) ;
- B1 TV – amendă de 20.000 de lei pentru că nu a respectat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului È™i nici pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. b), art. 66 È™i art. 47 alin. (3) din Codul audiovizualului (raportul a cuprins emisiuni de È™tiri È™i dezbateri transmise în zilele de 19 È™i 20 iunie 2017) ;
- NaÈ™ul TV – somaÈ›ie publică pentru că la difuzarea emisiunilor „NaÈ™ul special – EdiÈ›ie Specială” din 29.05.2017 È™i „NaÈ™ul”, ediÈ›ii din perioada 7 – 13.06.2017, nu a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului.

În aceeași ședință, Consiliul a decis să transmită posturilor Europa FM, Pro FM și Virgin Radio o decizie privind intrarea în legalitate până la data de 1 ianuarie 2018 față de dispozițiile art. 44 alin. (12) și art. 1 alin. (1) pct. 4 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

Art. 1 (1) ÃŽn sensul prezentei legi, termenii ÅŸi expresiile de mai jos au următoarele semnificaÅ£ii : (…)
4. program - ansamblu de imagini în mişcare, cu sau fără sunet, care constituie un întreg identificabil prin titlu, conţinut, formă sau autor, în cadrul unei grile ori al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, având forma şi conţinutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca formă şi conţinut cu acestea.

ART. 3 (…) (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Art. 44 (12) ÃŽn sensul prezentei legi :
a) licenţa audiovizuală naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonă geografică ce cuprinde o audienţă potenţială de peste 60% în cazul radiodifuziunii, respectiv 70% în cazul televiziunii, din populaţia recenzată a ţării.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, text în vigoare începând cu data de 26.03.2017

ART. 40 (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.
(2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
(3) Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.
(4) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea.
(5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.

ART. 47 (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice.

ART. 64 (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.

ART. 66 În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.