Comunicat de presă
27.05.2010

Întruniţi în şedinţă publică în data de 27 mai 2010, membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au hotărât aplicarea următoarelor sancţiuni :
• amendă în cuantum de 30.000 de lei postului OTV pentru emisiunile dedicate construcţiilor şi amenajărilor “Casa viitorului AMVIC”, “Casa de vis” şi “Producătorii merg mai departe”. Conform raportului de monitorizare (întocmit pentru zilele de 01 şi 02 mai 2010), radiodifuzorul a încălcat prevederile referitoare la interzicerea comunicărilor comerciale cu conţinut comercial mascat stipulate de art. 29 alin. 1 din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu prevederile art. 159 alin. 1 din Codul audiovizualului care precizează “Emisiunea de teleshopping constă în difuzarea către public a unor oferte de comercializare directă privind furnizarea contra cost a unor bunuri care pot fi dobândite numai printr-un contract la distanţă” ;
• somaţie publică postului Antena 1 pentru încălcarea art 42. alin. 1 din Codul audiovizualului care reglementează dreptul oricărei persoane la propria imagine. În emisiunea “Un show păcătos”, ediţia din 13.05.2010, moderatorul a făcut afirmaţii jignitoare la adresa unei formaţii de muzică dance ;
• somaţie publică posturilor Kanal D, Pro TV şi TVR 1 pentru difuzarea spotului publicitar MIG 400 fără a ţine cont de Decizia CNA nr. 532 din 18.05.2010 prin care s-a dispus intrarea în legalitate, începând cu data de 24 mai 2010, pentru toate spoturile publicitare la medicamente şi suplimente alimentare, acestea putând să fie difuzate numai cu respectarea prevederilor legislaţiei audiovizualului referitoare la avertizarea sonoră (art. 143 şi 151 din Codul CNA) şi vizuală (art. 114 alin. 2 din Codul CNA) a publicului. În ceea ce priveşte avertizarea sonoră a publicului în spotul MIG 400, conform raportului de monitorizare, aceasta este rostită accelerat, greu inteligibil şi fără respectarea timpului minim prevăzut de norma legală ;
• decizie de somare cu intrare în legalitate postului OTV care a difuzat spotul publicitar Tumorless – Digestton cu încălcarea prevederilor art. 146 alin. 2. lit. d din Codul audiovizualului care stipulează faptul că “este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum : (...) d) cancer şi alte boli tumorale”.
În aceeaşi sedinţă publică, pe baza raportului Serviciului de Inspecţie pentru posturile de televiziune din teritoriu, pentru încălcarea legislaţiei audiovizuale în vigoare, Consiliul a aplicat următoarele sancţiuni :
• somaţie publică postului Televiziunea Prahova din Ploieşti pentru emisiunea “Incomod”, difuzată în data de 22.04.2010. Radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 71 din Codul audiovizualului referitoare la asigurarea informării corecte a publicului şi pe cele ale art. 42 din Cod cu privire la obligaţia de a respecta dreptul oricărei persoane la propria imagine ;
• somaţie publică postului Televiziunea VTV Râmnicu Vâlcea pentru încălcarea prevederilor art. 51 din Codul audiovizualului, respectiv a faptului că “Radiodifuzorii au obligaţia de a asigura persoanei care se consideră lezată de prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor fapte neadevărate sau informaţii inexacte accesul la revizionarea ori la reaudierea programului respectiv în termen de 24 de ore de la data primirii unei solicitări scrise din partea respectivei persoane”.
Pe baza raportului Serviciului de Inspecţie privind unele reţele CATV din teritoriu, pentru nerespectarea dispoziţiilor art. 74 alin. 3 din Legea Audiovizualului (care prevede că „Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.”), CNA a sancţionat următoarele societăţi :
• DIABI CON S.R.L. - amendă în cuantum de 10.000 lei ;
• NCS TEL-NET S.R.L. (conform raportului, nu deţine licenţă audiovizuală pentru programul tip videotext, fiind încălcate astfel prevederile art. 50 din Legea audiovizualului, cap. Licenţe şi autorizaţii), TELENET S.R.L., FUTURE CONSTRUCTION - somaţii publice.
Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul