Decizia nr. 306 din 29.04.2014

30.04.2014


envoyer l'article par mail title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 29 aprilie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a vizionat un spot publicitar „ROMTELECOM”, difuzat de postul de televiziune PRO TV în data de 28.04.2014, ora 18.29. În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii : lit. f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei.

 Potrivit raportului întocmit de Direcţia Monitorizare, postul de televiziune Pro Tv a difuzat în data de 28.04.2014, ora 18:29, un spot publicitar pentru un pachet ce include 3 servicii de la Romtelecom (televiziune, internet şi telefonie). Spotul are o durată de 49 secunde şi următorul conţinut :
 “Sunt prezentaţi Pavel Bartoş şi Smiley în timp ce se află în tren şi vizionează un film artistic, discutând între ei :
 Pavel Bartoş : Oho ! Mamă ce viteză are Thor ăsta !
 Smiley : E peste TGV !
 Pavel Bartoş : Peste ?

 Următorul cadru îi prezintă pe cei doi încercând să se urce pe acoperişul unui tren, ţinând fiecare câte o placă de skateboard. Urcaţi pe un tren în mişcare, aceştia execută mişcări specifice skateboardului. Smiley şi Pavel Bartoş fac un salt cu skateboardul pe acoperişul trenului.
 În secvenţa următoare, în plan îndepărtat, se vede gura unui tunel. Smiley îl întreabă pe Pavel Bartoş : Ai idee cum trecem prin tunelul ăsta ?, iar Pavel Bartoş, consultând tableta, îi răspunde : Încă nu am ajuns la faza aia ! ! Înainte de intrarea în tunel, pe ecran apare inscripţionat, într-un triunghi galben EXTRA ACŢIUNE, însoţit de indicatorul de avertizare pentru pericol de electrocutare.
 Voce din off : Acţiunea tare e molipsitoare ! Trăieşti super experienţe pe toate ecranele ! Doar cu televiziunea de la Romtelecom ! Acum ai filmul „Thor : Întunericul” în exclusivitate pe televizor, laptop sau tabletă !
 Pe ecran sunt afişate următoarele informaţii :
 Filmul „Thor :Întunericul” este disponibil online pe interro_liens_callback sau cu televiziunea de la Romtelecom în secţiunea filmotecă, până la 11 iunie 2014.
 Primeşti o tabletă Samsung !
 Cel mai tare pachet ! Televiziune+Internet+Telefonie !
 Oferta este valabilă pentru clienţii noi până la 18 mai 2014 în limita stocului de tablete disponibil şi în anumiţi termeni şi condiţii, comunicate pe interro_liens_callback.
 Comandă acum la 1930 sau în magazinele Cosmote, Romtelecom şi Germanos !”

 Analizând conţinutul spotului, membrii Consiliului au apreciat că acesta este de natură să contravină dispoziţiilor legale potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale, difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale, nu trebuie să stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei.
 Astfel, Consiliul a apreciat că difuzarea spotului în forma analizată este de natură să afecteze în mod special minorii, respectiv copii şi adolescenţi, raportat la capacitatea acestora de a discerne asupra consecinţelor ori pericolelor la care se expun în situaţia în care urmează modele de comportament văzute la televizor.

 Mai mult, potrivit reclamaţiei înregistrate sub nr. 5925/28.04.2014, de la Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, în ultimele două-trei săptămâni a crescut numărul de cazuri de copii sau adolescenţi electrocutaţi ca urmare a faptului că s-au urcat pe garnituri de tren aflate sub liniile de alimentare cu înaltă tensiune, conform sesizării, una dintre ipotezele care ar putea să explice acest fenomen îngrijorător fiind posibila influenţă a clipului publicitar Romtelecom-Cosmote în care Smiley şi Pavel Bartoş realizează acrobaţii pe un tren în mişcare.

 Consiliul a apreciat că imaginile ce dau conţinut spotului, respectiv situaţiile de ficţiune în care cele două persoane, de altfel foarte cunoscute publicului, inclusiv celui minor, sunt plasate virtual pe un tren în mişcare şi merg sau fac salturi pe skateboard, pot să nu fie percepute ca atare de minori, dat fiind discernământului redus pe care îl au aceştia.
 În aceste condiţii, Consiliul a apreciat că spotul promovează un comportament dăunător siguranţei şi sănătăţii publicului, întrucât prezintă un model de natură a influenţa în mod negativ copiii şi adolescenţii, prin conţinutul său acreditând ideea că un astfel de comportament este unul normal, accesibil, care poate să asigure succes.
 Faţă de aceste aspecte, Consiliul consideră că în forma difuzată, spotul publicitar analizat nu respectă condiţiile prevăzute de legislaţia audiovizuală pentru comunicările audiovizuale.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul respectării condiţiilor specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.