Decizia nr. 349 din 31.05.2012
31.05.2012

privind somarea S.C. CVINTET TE-RA S.R.L.
Loc. Vaslui, str. Frunzelor nr. 2, jud. Vaslui
pentru postul RADIO UNISON BÂRLAD
Loc. Bârlad, str. Republicii nr. 190, bl. 3, sc. B, ap. 47, jud. Vaslui
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 mai 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat situaţia prezentată de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea dispoziţiilor din domeniul audiovizualului referitoare la reflectarea campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Postul RADIO UNISON BÂRLAD aparţine radiodifuzorului S.C. CVINTET TE-RA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 127.1/13.10.1994, decizia de autorizare nr. 136.1/04.12.1996 pentru localitatea Bârlad, judeţul Vaslui).
În urma analizării situaţiei prezentate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. CVINTET TE-RA S.R.L. a încălcat prevederile art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Potrivit dispoziţiilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.
Conform prevederilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii :
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului ;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali ;
c) corectitudine – toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.
Conform datelor puse la dispoziţie inspectorului teritorial al CNA de către
d-na Timona Balmus, personă de contact de la postul RADIO UNISON BÂRLAD, situaţia participării competitorilor electorali în emisiunile electorale difuzate în perioada 11-17.05.2012 de radiodifuzor a fost următoarea :
- vineri, 11 mai 2012, de la ora 13.00 la 14.00 - Adrian Solomon, director de campanie PSD ;
- marţi, 15 mai, de la 13.00 la 14.00 - Constantin Constantinescu - candidat la funcţia de primar din partea PSD ;
- joi, 17 mai, de la 13.00 la 14.00 - Marius Chitiga şi Dorin Apostu - ambii candidaţi din partea PSD la funcţia de consilier local ;
De asemenea, conform datelor transmise inspectorului teritorial al CNA de către d-na Timona Balmus, situaţia participării competitorilor electorali în emisiunile electorale difuzate în perioada 18-24.05.2012 de postul RADIO UNISON BÂRLAD a fost următoarea :
- vineri, 18 mai 2012, de la ora 13.00 la 14.00 - Constantin Galea şi Răducanu Sorinel - ambii candidaţi din partea PSD la funcţia de consilier local ;
- marţi, 22 mai, de la ora 13.00 la 14.00 - Vladimir Odochia şi Vasile Roşca - ambii candidaţi din partea PSD la funcţia de consilier local ;
- joi, 24 mai, de la ora 11.00 la 12.00 - Octavian Marcu- candidat la funcţia de primar al municipiului Bârlad din partea PD-L ;
- joi, 24 mai, de la ora 13.00 la 14.00 - Ion Filip şi Ioniţă Chirilă - ambii candidaţi din partea PSD la funcţia de consilier local.
Faţă de datele prezentate, membrii Consiliului au constatat că postul RADIO UNISON BÂRLAD nu a asigurat în cadrul emisiunilor electorale difuzate în perioada 11-24.05.2012 o prezenţă echilibrată tuturor competitorilor electorali.
Astfel, în emisiunile electorale difuzate în perioada 11-24.05.2012 competitorii electorali ai PSD au fost prezentaţi de 10 ori, în timp ce competitorii electorali ai PD-L au fost prezentaţi o dată, iar ceilalţi competitori niciodată.
Analizând situaţia prezentată, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunilor electorale difuzate în perioada menţionată radiodifuzorul nu a asigurat reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, astfel ca toţi competitorii electorali să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului şi să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant, obligaţie ce îi revenea potrivit Legii nr. 67/2004 şi prevederilor art. 3 din Decizia 195/2012.
Or, potrivit art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.
De asemenea, şi dispoziţiile art. 3 din Decizia 195/2012, stabilesc aceeaşi obligaţie în sarcina radiodifuzorilor de a asigura desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând şi principiul corectitudinii, în sensul că toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.
Faţă de aceste aspecte, constatând încălcarea dispoziţiilor referitoare la reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale pe posturile de radio şi de televiziune, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică de intrare în legalitate până joi, 7 iunie 2012, inclusiv, pentru încălcarea prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012.
În temeiul prevederilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, ale art. 15 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1. Radiodifuzorul S.C. CVINTET TE-RA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 127.1/13.10.1994, decizia de autorizare nr. 136.1/04.12.1996 pentru postul RADIO UNISON BÂRLAD din localitatea Bârlad, judeţul Vaslui) se sancţionează cu somaţie publică cu termen de intrare în legalitate până joi, 7 iunie 2012, inclusiv, pentru încălcarea prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul S.C. CVINTET TE-RA S.R.L are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, în intervalul orar 06.00 - 14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul RADIO UNISON BÂRLAD cu somaÅ£ie publică pentru încălcarea prevederilor art. 63 din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraÅ£iei publice locale, întrucât în emisiunile electorale, difuzate în perioada 11 - 24 mai 2012, nu a asigurat condiÅ£ii echitabile, echilibrate ÅŸi corecte pentru toÅ£i competitorii electorali.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.