Decizia nr. 483 din 29.04.2010

29.04.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A.,
BucureÅŸti, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 25-27, sector 1,

pentru postul de televiziune ANTENA 1

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 29 aprilie 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare în baza reclamaÅ£iei nr. 4653/07.04.2010, privind ediÅ£ia emisiunii informative „Observator”, difuzată în data de 6 aprilie 2010, de la ora 19.00, de postul Antena 1.

Postul de televiziune ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.1/25.01.1993 şi decizia de autorizare nr. 025-1/14.06.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. TV ANTENA 1 S.A. a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) şi (2) din Decizia nr.187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :

„Alin. (1) Programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a copiilor şi vizionării în familie.

Alin. (2) Avertizarea verbală a publicului, în cazul difuzării unor scene de violenţă sau cu posibil impact emoÅ£ional negativ, este obligatorie ; radiodifuzorii vor evita prezentarea repetată a scenelor de violenţă.”

În fapt, în cadrul ediţiei emisiunii informative ,,Observator" din 6 aprilie 2010, de la orele 19.00, postul Antena 1 a difuzat o ştire intitulată „Plonjon fatal’’, ilustrată cu imagini neblurate care prezentau căderea unui bărbat de pe un turn cu echipamente de comunicaţii electornice înalt de aproximativ 60 m. Imaginile prezentate au fost preluate de la postul Neptun TV.

Redăm din raportul de monitorizare : „Alina Petrscu : Scenă teribilă în noaptea de ÃŽnviere în CostineÅŸti. Un bărbat a căzut de la 60 de metri înălÅ£ime de pe un turn de radio-telecomunicaÅ£ii. Omul era atât de beat, încât n-a mai avut putere să se Å£ină de schelă ÅŸi a alunecat. S-a prăbuÅŸit la pământ, fără ca medicii să-l mai poată salva. Vă avertizăm că urmează imagini ÅŸocante.

Au fost difuzate imagini neblurate în care bărbatul cade de pe turnul cu echipamente de comunicaţii electornice, lovindu-se de cadrul metalic al acestuia. Imaginile au fost însoţite de zgomotul produs de impactul corpului bărbatului de barele metalice.

Către corpul neînsufleÅ£it aleargă un cadru medical ÅŸi, ajungând la acesta, a spus : E spart, e spart ! (titrat pe ecran). Aceste imagini au fost blurate.

Voce din off : Nimeni nu supravieÅ£uieÅŸte după o cădere în gol de la 60 de metri înălÅ£ime. Cu câteva ore înainte, omul băuse bine într-un bar din apropiere, doar era noaptea de ÃŽnviere. Apoi, ameÅ£it zdravăn, s-a urcat în turnul cu echipamente de comunicaÅ£ii electornice din CostineÅŸti. Mai mulÅ£i tineri care mergeau spre biserică l-au văzut. Au anunÅ£at PoliÅ£ia ÅŸi Pompierii. Dar, omul urcase aproape de vârf, unde accesul este extrem de dificil. Åži a adormit.

Un bărbat a lovit cu o bară scheletul metalic al turnului cu echipamente de comunicaţii electornice.

Voce din off : După 3 ore bărbatul se trezeÅŸte brusc. Vrea să coboare, dar în loc de scara de acces nimereÅŸte scheletul de metal al turnului. Pare să nu mai conÅŸtientizeze ceea ce face.
(...) Voce din off : Omul este atât de băut, încât nu mai are putere ÅŸi se lasă între două Å£evi. Până să găsească o soluÅ£ie poliÅ£iÅŸtii ÅŸi pompierii, bărbatul se prăbuÅŸeÅŸte în gol.

Au fost redifuzate imaginile blurate în care, lângă corpul neînsufleÅ£it al bărbatului, un cadru medical a spus : E spart, e spart !.”

Membrii Consiliului au considerat că prin prezentarea imaginilor neblurate, ce surprindeau căderea bărbatului, a fost depăşit cadrul unei ştiri care ar fi putut să contribuie la informarea telespectatorilor în legătură cu acest caz şi au fost încălcate prevederile Codului audiovizualului care reglementează protecţia copiilor în cadrul programelor de ştiri.

De asemenea, Consiliul a apreciat ca fiind foarte grav faptul că, ştirea, care a avut o durată de 3 minute şi 30 de secunde, a început şi s-a sfârşit cu difuzarea imaginilor neblurate care prezentau căderea bărbatului.

Stabilind într-un cadru mai larg că şi programele de ştiri se supun cerinţelor de protecţie a copiilor şi vizionării în familie, Consiliul a prevăzut, în art. 27 alin. (2) din Codul audiovizualului, că în cazul difuzării unor scene cu posibil impact emoţional şi psihologic negativ, radiodifuzorii sunt obligaţi să evite prezentarea repetată a respectivelor scene, prevederi pe care radiodifuzorul nu le-a respectat.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus somarea radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute la art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 1 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul ANTENA 1 cu somaÅ£ie publică, întrucât, în ediÅ£ia de la ora 19.00 a emisiunii informative « Observator », din 6 aprilie 2010, a difuzat imagini ce au surprins căderea unei persoane de pe un turn de radiocomunicaÅ£ii, imagini cu un impact emoÅ£ional negativ asupra publicului, în general, ÅŸi asupra minorilor, în special.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.