Decizia nr. 54 din 31.01.2012
01.02.2012

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 ianuarie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spoturile de teleshopping pentru ţigări electronice, întocmit în baza sesizării înregistrate sub nr. 17584/20.12.2011. Potrivit raportului de monitorizare, postul de televiziune Acasă TV a difuzat în ziua de 20.12.2011, în cadrul emisiunii „Teleshopping”, un material promoţional pentru ţigara electronică, Clever Smoke, material cu o durată de 15:09 minute.
În urma monitorizării s-a mai constatat că, de exemplu, în data de 14.01.2012, la ora 06:47, şi postul de televiziune Antena 1 a difuzat, în cadrul emisiunii „Teleshopping”, un material promoţional cu o durată de 10 minute, pentru ţigara electronică Clever Smoke. De asemenea, după monitorizarea emisiunilor „Teleshopping”, transmise de posturile de televiziune TVR2, Prima TV şi Kanal D s-a constatat că în cadrul acestor emisiuni a fost difuzat un material promoţional cu o durată de 4 minute şi 51 de secunde pentru ţigara electronică Smoketronic, după cum urmează : TVR2 – în data de 19.01.2012, la ora 07:15 ; Prima TV – în data de 19.01.2012, la ora 09:21 ; Kanal D – în data de 04.01.2012, ora 14:43. Analizând conţinutul celor două materiale, membrii Consiliului au constatat că acestea încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. f) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate :
ART. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii : f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei ; Redăm spre exemplificare din conţinutul materialelor audiovizuale supuse controlului : Spot CLEVER SMOKE – (...) Voce din off : Dar în sfârşit, există o soluţie : Mediashop vă prezintă noua senzaţie inovatoare : CLEVER SMOKE. Arată ca o ţigară, la pipăit arată tot ca o ţigară, aburii sunt ca fumul unei ţigări, nici măcar aroma nu e diferită (...) În tot mai multe ţări, sistemul se străduieşte să îi excludă pe fumători din viaţa socială. Noi fumătorii, suportăm toate acestea, deoarece nu vrem să renunţăm. Imaginile prezentate arată într-un bar, un bărbat care fumează, la o masă în restaurant, lume care fumează, imagini dintr-un tren. E arătată o hartă a lumii, pe care se plimbă semnul”Fumatul interzis”. (...)
Cel mai bun prieten al fumătorului, care înlocuieşte în mod unic gustul ţigărilor clasice şi în acelaşi timp, sunt inofensive faţă de mediu. Ca să nu mai spunem că nici nu scot fum. În acelaşi timp, nu trebuie să vă mai îngrijoreze interdicţiile contra fumatului şi nici nu deranjaţi pe absolut nimeni. Aş putea spune că, CLEVER SMOKE e un prieten bun din viitor, pentru fumători. Mediashop vă pune la dispoziţie acest produs. Şi avem încă o surpriză. Interesaţi-vă telefonic despre pachetul cu arome special, care conţine 5 capsule cu gust de mentă proaspătă, 5 capsule cu gust de cafea prospăt măcinată, 5 capsule cu gust de vanilie, 5 capsule cu gustul reconfortant al merelor. Astfel veţi cunoaşte toată gama oferită. .... Tânără : Gust de cafea proaspăt măcinată, la micul dejun, genial. (fumează CLEVER SMOKE) Bărbat aşezat la birou : Nu am schimbat nimic. Am rămas la gustul clasic de tutun. Femeie cu copii : Gustul meu preferat, este cel mentolat.
...... Prezentator : Astăzi v-am prezentat câţiva dintre miile de utilizatori de CLEVER SMOKE. Dar oare cum reacţionează oamenii la prima utilizare ? Am pornit la drum prin minunata Vienă, ca să aflăm răspunsul. Materialul cuprinde imagini cu persoane care fumează CLEVER SMOKE, părând foarte mulţumite. Persoane : Cum funcţionează ?.. Ce e în ţigara asta ?.. E chiar inofensiv ?..E genial. Parcă aş fuma ţigările mele. Trebuie să încerc toate aromele... Le-aş păstra pe toate chiar acum...E o invenţie fantastică.(...)
Spot SMOKETRONIC - (...) Voce din off : Sunteţi fumător ? Vă faceţi griji pentru sănătatea dumneavoastră, simţiţi că fumatul vă afectează fizic ? Acum puteţi să nu vă mai faceţi griji. Smoketronic este ţigara electronică care arată ca o ţigară, are gust de ţigară şi da, puteţi inhala şi expira fumul fără să vă fie teamă că sănătatea vă va fi afectată. Smoketronic este ideală pentru toate persoanele fără să le fie afectată sănătatea. Iar cel mai important, o puteţi folosi oriunde. Pentru că Smoketronic nu este de fapt o ţigară reală şi nu afectează mediul înconjurător. O puteţi folosi în baruri sau în restaurante, unde nu se fumează, în maşină, în sufragerie, sau chiar în dormitor. Ce mai aşteptaţi !
Spoturile sunt ilustrate cu imagini în care apar persoane care fumează fie ţigări clasice, fie ţigara electronică, fiind prezentaţi bărbaţi şi femei, care fumează la restaurant, în dormitor, în maşină, în aer liber, ori în preajma copiilor. Analizând conţinutul celor două materiale, membrii Consiliului au constatat că mesajul transmis prin spoturi, care prezintă produsele ca pe o alternativă la ţigările clasice, este de natură a stimula un comportament dăunător sănătăţii, în condiţiile în care imaginile care ilustrază aceste spoturi au scopul de a evidenţia “calităţile” produsului promovat, în raport de produsul pe care se doreşte a-l înlocui. Astfel, gestul fumatului, care este prezentat în mod repetat în spoturi, precum şi faptul că unele persoane par să savureze momentul, încurajează, de fapt, fumatul, prin acreditarea ideii că ţigara electronică este o metodă sigură şi lipsită de efectele adverse ale ţigărilor clasice. Chiar dacă ştiinţific nu s-a dovedit până în acest moment că produsele promovate nu sunt dăunătoare sănătăţii, o astfel de lipsă a evidenţelor nu constituie un motiv pentru a promova fumatul ca obicei, având în vedere efectele acestuia, în special dependenţa pe care o dă, aşa încât promovarea unei alternative nu poate conduce în mod obligatoriu către un comportament care nu dăunează sănătăţii.
Totodată, Consiliul a apreciat că mesajul spoturilor este unul de natură a influenţa în mod periculos copiii şi adolescenţii, cunoscut fiind faptul că unele dintre cauzele fumatului în rândul acestora îl reprezintă nevoia de a imita modele ori de a experimenta ceva nou, cu atât mai mult cu cât spoturile acreditează tocmai ideea de noutate, de accesibilitate ori de lipsă a restricţiilor. De altfel, radiodifuzorii care au transmis spoturile menţionate nu au ţinut cont de faptul că legiuitorul a interzis, în intervalul orar 6,00 - 20,00, difuzarea de programe audiovizuale de studio sau realizate în direct în care se fumează.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor de teleshopping pentru ţigările elctronice Clever Smoke şi Smoketronic, difuzate de posturile de televiziune.