Decizia nr. 585 din 06.07.2012
06.07.2012

S.C. CENTRUL MEDICAL MED-AS 2003
BucureÅŸti, B-dul Elisabeta nr. 59 et.1 ap. 1 camera 4 secor 5
Având în vedere Plângerea prealabilă înregistrată la C.N.A. sub nr. 8890/30.05.2012, prin care se solicită revocarea Deciziei nr. 226/08.05.2012 referitoare la spotul publicitar pentru reÅ£eaua medicală “MEDAS”, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat acest document în ÅŸedinÅ£a publică din 28.06.2012 ÅŸi a constatat următoarele :
I - ÃŽn cuprinsul Plângerii depuse se face referire la adresa nr. DG 1142 din 11 mai 2012 emisă de Casa NaÅ£ională de Asigurări de Sănătate, adresă care, în opinia petentei, ar susÅ£ine ideea din spot potrivit căreia Centrul Medical MED-AS ar fi « cea mai mare reÅ£ea medicală privată ». Din adresa menÅ£ionată, care a fost emisă ulterior deciziei contestate, rezultă că ierarhizarea a vizat numai numărul de servicii medicale acordate asiguraÅ£ilor ÅŸi sumele decontate în sistemul de asigurări sociale de sănătate în asistenÅ£a medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice, ceea ce nu echivalează cu afirmaÅ£ia din spot potrivit căreia acest centru medical ar fi cea mai mare reÅ£ea medicală privată.
II - Independent, însă, de acest aspect, în mod eronat se apreciază cu referire la afirmaÅ£ia din spot : « cea mai mare reÅ£ea privată care oferă ÅŸi consultaÅ£ii gratuite prin sistemul asigurărilor de stat », că o enumerare de trei elemente atributive nu este de natură a induce în eroare publicul.
Orice mesaj publicitar, prin caracterul lui succint, trebuie să fie în măsură să ofere publicului o informaţie clară, nesusceptibilă de interpretări sau care să creeze posibilitatea unor interpretări diferite. Or, este fără echivoc faptul că un astfel de mesaj de promovare a unei reţele medicale este de natură să creeze confuzie în rândul telespectatorilor.
III - În ceea ce priveşte afirmaţia din spot potrivit căreia Centru Medical MED-AS oferă şi consultaţii gratuite prin sistemul de asigurări de stat, Consiliul îşi menţine punctul de vedere exprimat prin Decizia nr. 226/2012, în sensul că există posibilitatea ca unii telespectatori să înţeleagă din mesaj că se pot prezenta la această clinică în vederea unor consultaţii gratuite ; or, serviciile medicale oferite sunt decontate prin sistemul asigurărilor de sănătate, ceea ce presupune în mod obligatoriu calitatea de asigurat a persoanei care poate beneficia de serviciile respectivep şi, implicit, plata contribuţiei la fondul de asigurări de sănătate. Acest fapt este confirmat şi prin adresa nr. DSRa 1307/11.05.2012 emisă de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, care a fost depusă împreună cu Plângerea prealabilă.
În concluzie, aprecierea din cuprinsul acesteia potrivit căreia afirmaţia din spot care se referă la consultaţiile gratuite ar fi reală nu este suficientă pentru a înlătura confuzia ce se poate crea în rândul publicului telespectator.
Faţă de toate aceste aspecte, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul a decis respingerea Plângerii prealabile ca neîntemeiată.