Decizia nr. 599 din 16.10.2014
21.10.2014

privind somarea S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L.,
PLOIEŞTI, str. Democraţiei nr. 28A
(Spaţiul de lucru nr. 2, Construcţia C1), parter, jud. Prahova
CUI 14954665
pentru postul ROMÂNIA TV
BUCUREŞTI, Piaţa Presei Libere nr. 1, sector 1
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 16 octombrie 2014, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat reclamaÅ£ia nr. 12230/13.10.2014, precum ÅŸi raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare cu privire la emisiunea « Alege PreÈ™edintele », difuzată în 07.10.2014 de postul ROMÂNIA TV. Postul de televiziune ROMÂNIA TV aparÅ£ine radiodifuzorului S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 281.3/09.06.2011 ÅŸi decizia de autorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011).
În urma analizării raportului de monitorizare şi vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile articolelor 32 alin. (1), 34 alin. (1), 40 alin. (1) și (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform prevederilor invocate :
- art. 32 alin. (1) : Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor.
- art. 34 alin. (1) : Orice persoană are dreptul la propria imagine.
- art. 40 alin. (1) : În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.
- alin. (2) : Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile.
ÃŽn fapt, postul de televiziune ROMÂNIA TV a difuzat în data de 07.10.2014, orele 21:00, în direct, emisiunea de dezbatere electorală „Alege PreÅŸedintele”.
Moderatorul emisiunii : Andreea CreÅ£ulescu. InvitaÅ£ii-în prima parte : Călin Popescu Tăriceanu-candidat independent alegerile prezidenÅ£iale, Bogdan Ficeac –sociolog. ÃŽn fapt, în contextul discuÅ£iilor despre probitatea unor candidaÅ£i înscriÅŸi în cursa electorală pentru alegerea PreÅŸedintelui României, ce au avut loc în cadrul emisiunii „Alege PreÅŸedintele” difuzată în data de 7 octombrie 2014, invitatul acesteia, dl. Călin Popoescu Tăriceanu, candidat independent la alegerile prezidenÅ£iale, a formulat acuzaÅ£ii de natură penală ÅŸi morală, fără să prezinte dovezi în acest sens, atât la adresa d-nei Elena Udrea, despre care a afirmat că ar fi implicată în dosarul „Microsoft”, a PreÅŸedintelui Traian Băsescu, È™i a altor persoane acuzate că ar fi săvârÈ™it anumite fapte de corupÈ›ie. ÃŽn timpul emisiunii nu a fost prezentat punctul de vedere al persoanelor acuzate pentru a se apăra cu privire la acuzaÅ£iile aduse, iar moderatorul nu i-a solicitat invitatului să probeze afirmaÅ£iile acuzatoare sau să indice probele care le susÅ£in, pentru a permite publicul să evalueze cât de justificate sunt acuzaÅ£iile.
Redăm din raportul de monitorizare :
Titlu : Unde au ajuns milioanele de euro din dosarele lui Băsescu.
„Temele de dezbatere sunt : destinaţia milioanelor de euro din dosarele lui Traian Băsescu, sumele impresionate de bani pe care le însumează dosarele preşedintelui : două-trei sute de milioane de euro şi unde au ajuns aceşti bani.
S-a prezentat un colaj de declaraÅ£ii care conÅ£in prezentarea dosarelor lui Traian Băsescu, punctul de vedere al acestuia cât ÅŸi punctul de vedere al autorităţilor faţă de dosarele : „Flota”, „Casa din Mihăileanu”, „Terenul din comuna Nana”.
Faţă de aceste aspecte propuse ca teme de dezbatere invitaţii au prezentat propriile puncte de vedere.
Candidatul la fotoliul de la Cotroceni, Călin Popescu Tăriceanu a afirmat faptul că, în prezent Traian Băsescu are interesul de a fi protejat, în continuare, de consecinţele faptelor pe care le-a comis. În acest sens, este singura persoană din România care se bucură de imunitate faţă de lege.
ÃŽn continuare, moderatoarea emisiunii a dat citire unor aspecte prezente în dosarul Microsoft - semnalate de un martor - acestea se referă la negocierea dintre Dorin CocoÅŸ ÅŸi numiÅ£ii Gheorghe Åžtefan, Claudiu Florică, Gabriel Sandu. Andreea CreÅ£ulescu : - sel. 1-Din câte am auzit Dorin CocoÅŸ a primit aproximativ 8-9 milioane de euro, iar Gheorghe Åžtefan circa 3 milioane de euro. Tot în jur de 3 milioane a primit ÅŸi Gabriel Sandu, ministrul comunicaÅ£iilor de atunci. Călin Popescu Tăriceanu : Vreau să intervin, în această chestiune, spuneÅ£i-mi ÅŸi mie dacă Gabriel Sandu sau ceilalÅ£i erau în diferite posturi, ceilalÅ£i aveau diferite funcÅ£ii ÅŸi luau diferite decizii din mecanismul ăsta, spuneÅ£i-mi ÅŸi mie ce rol avea domnul Cocos ? Andreea CreÅ£ulescu : El mi s-a părut că era intermediarul ! Călin Popescu Tăriceanu : Părerea mea este următoarea : presa pare să fie absolut opacă la această chestiune. Da, domnul CocoÅŸ era intermediarul, ok, ÅŸi pentru cine era intermediar ? ÃŽi dădea lui bunica cumva ? Andreea CreÅ£ulescu : Poate doamnei Udrea sau domnului Băsescu ! Călin Popescu Tăriceanu : Poate doamnei Udrea, că era lângă el, deci erau două persoane cheie care aveau interesul să beneficieze : doamna Udrea, ca să-ÅŸi mai cumpere o geantă, două, cinci, ÅŸapte ÅŸi domnul Băsescu, patronul politic, spiritual, cum vreÅ£i să-l numiÅ£i, al doamnei Udrea, care avea nevoie de bani pentru campania electorală. Chestiunea asta mie mi se pare că este aÅŸa de limpede ÅŸi de vizibilă. Andreea CreÅ£ulescu : VreÅ£i să spuneÅ£i că domnul Băsescu a luat ÅŸpagă în dosarul Microsoft, implicit ? Călin Popescu Tăriceanu : Toată lumea sare pe Gabi Sandu, mai nu ÅŸtiu cine, da de cele nouă milioane pe care le-a luat CocoÅŸ nu pentru el, că el nu avea nici o cădere în chestia asta. Andreea CreÅ£ulescu : SugeraÅ£i faptul că domnul Băsescu a luat o ÅŸpagă ? Călin Popescu Tăriceanu:Nu sugerez, vă spun că banii s-au dus la Cotroceni. Andreea CreÅ£ulescu : AÅ£i fost apropiat de Traian Băsescu, aÅŸa s-au strâns banii pentru ce campanie ? Călin Popescu Tăriceanu : Banii sunt pentru campania electorală. Andreea CreÅ£ulescu : Pentru 2009 sau pentru 2004 ? Călin Popescu Tăriceanu : Banii nu sunt legali, asta e problema. Andreea CreÅ£ulescu : Pentru 2009. Călin Popescu Tăriceanu : Evident.”
Analizând conÅ£inutul emisiunii menÅ£ionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile legale cu privire la protecÅ£ia demnităţii umane ÅŸi a dreptului la imagine a persoanei, întrucât, invitatul emisiunii, dl. Călin Popescu Tăriceanu, candidat independent la alegerile prezidenÅ£iale, a formulat acuzaÅ£ii de natură morală ÅŸi penală la adresa PreÅŸedintelui Traian Băsescu, a doamnei Elena Udrea, candidat la alegerile prezidenÅ£iale È™i a altor persoane acuzate că ar fi săvârÈ™it fapte de corupÈ›ie, fără să prezinte dovezi în acest sens. Astfel, despre d-na Elena Udrea a afirmat că ar fi primit pentru campania electorală din banii pe care fostul ei soÈ›, Dorin CocoÈ™ i-ar fi luat în dosarul „Microsoft”, bani care ar fi ajuns È™i la Cotroceni, respectiv la PreÈ™edintele Traian Băsescu.
O astfel de atitudine este contrară normelor legale din domeniu, care prevăd că radiodifuzorii au obligaţia să respecte libertăţile şi drepturile fundamentale ale omului, precum dreptul la viaţă privată din care face parte şi dreptul la imagine, drept protejat de prevederile art. 34 alin. (1) din Codul audiovizualului.
În acelaşi sens, art. 32 alin. (1) din Codul audiovizualului prevede că niciun drept conferit prin lege un poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul.
Consiliul consideră că, prin demersul său, radiodifuzorul a exclus cu desăvârşire buna sa credinţă în ceea ce priveşte respectarea prevederilor legale, întrucât protecţia dreptului la imagine reprezintă unul dintre scopurile legitime pentru care libertatea de exprimare poate fi limitată, astfel cum statuează paragraful 2 al art. 10 din CEDO.
Astfel, CEDO consideră că libertatea de exprimare, ca principiu fundamental al statului de drept, este temelia principiilor morale şi presupune respectarea normelor de drept interne şi internaţionale care garantează tuturor persoanelor dreptul de a se manifesta potrivit propriilor opţiuni în relaţiile cu ceilalţi membri ai colectivităţii, cu condiţia ca alţi membri ai societăţii să nu fie lezaţi.
Curtea Europeană a stabilit, de asemenea, că articolul 10 din Convenţie
nu protejează numai substanÅ£a ideilor exprimate, dar ÅŸi modul în care acestea sunt exprimate, precum ÅŸi regula potrivit căreia “dacă libertatea de opinie nu poate fi limitată, exprimarea opiniei poate forma obiectul unei limitări, fie ÅŸi pentru respectarea drepturilor aparÅ£inând altor subiecte de drept”.
De asemenea, în virtutea respectării dreptului la imagine a persoanei, legiuitorul a prevăzut la art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului că, în situaţia în care, în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.
Or, radiodifuzorul nu a respectat această obligaţie atunci când invitatul emisiunii a formulat acuzaţii de natură penală şi morală la adresa celor doi candidaţi, în sensul că nu a prezentat punctul de vedere al acestora cu privire la acuzaţiile formulate pentru a se apăra şi nu a precizat pe post că persoanele vizate au refuzat să-şi exprime punctul de vedere, astfel cum prevăd dispoziţiile invocate.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că moderatorul nu a avut nicio reacţie din care să rezulte că dezaprobă astfel de atitudini ce pun în pericol drepturi şi libertăţi fundamentale ale omului, susţinând în mod tacit, chiar încurajând o astfel de poziţie, fără a încerca să solicite invitatului să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile, astfel cum prevăd dispoziţiile alin. 2 al art. 40.
Consiliul consideră că libertatea de exprimare, ca principiu fundamental al statului de drept, presupune respectarea normelor de drept interne şi internaţionale care garantează tuturor persoanelor dreptul de a se manifesta potrivit propriilor opţiuni. Aceste opţiuni nu pot leza, însă, drepturile altor membri ai colectivităţii, aşa cum este şi dreptul la propria imagine, afectat prin astfel de afirmaţii nesusţinute cu dovezi.
Faţă de cele constatate, având în vedere criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică de intrare în legalitate.
În temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. RIDZONE COMPUTERS S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 281.3/09.06.2011 şi al deciziei de autorizare nr. 1779.1-2/01.11.2011, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea prevederilor articolelor 32 alin. (1), 34 alin. (1), 40 alin. (1) și (2) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune ROMÂNIA TV cu somaÅ£ie publică, întrucât, în cadrul ediÈ›iei emisiunii « Alege PreÈ™edintele » din 7 octombrie 2014, invitatul emisiunii a făcut afirmaÅ£ii acuzatoare de natură penală ÅŸi morală la adresa unui candidat la alegerile prezidenÈ›iale È™i a PreÈ™edintelui României fără ca moderatorul să-i solicite ferm să probeze afirmaÅ£iile acuzatoare sau să indice, cel puÅ£in, probele care le susÅ£in, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaÅ£iile”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.