Decizia nr. 75 din 28.01.2014
31.01.2014

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, sesizările înregistrate la CNA sub nr. 490/15.01.2014 și 697/17.01.2014, cu privire la spotul publicitar conținând oferta de asigurare oferită de RED SANDS GROUP şi 4Life Direct, difuzat în perioada 21-28.06.2013 de posturile de televiziune Antena 3,
B1 TV, Kanal D, România TV şi Realitatea TV.
În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia
nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform dispoziţiilor invocate :
art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Potrivit raportului de monitorizare, posturile Realitatea TV (de ex. în data de 15.01.2013, ora 15:48), România TV ( de ex. 16.01.2014, ora 11:50), TVR1 (de ex. în 15.01.2014, ora 12:25), Antena 3 (de ex. în 15.01.2014, ora 12:34), Kanal D (de ex. 15.01.2014, ora 10:52), B1 TV (de ex. 19.01.2014, ora 15:35) difuzează un spot cu pentru o ofertă de asigurare oferită de RED SANDS GROUP şi 4Life Direct.
Spotul are următorul conţinut :
Voce off : V-aţi născut între 1929 şi 1969 ? Vă rugăm sunaţi acum pentru a afla despre asigurarea de viaţă garantată de la 1 RON pe zi, un plan pentru siguranţa vârstei a treia, pentru bărbaţi şi femeie între 45 şi 85 de ani. Nu se fac examinări medicale, nu puteţi fi refuzat. Asigurarea începe din prima zi şi durează toată viaţa dumnevoastră. Familia dvs. va primi până la 200.000 de RON numerar, care să acopere funeraliile şi orice alte costuri neprevăzute. Beneficiile dvs. nu scad niciodată pe măsură ce timpul trece şi costă de la 1 RON pe zi, în funcţie de suma asigurată. Aţi auzit bine, de la doar 1 RON pe zi. Pentru mai multe informaţii sunaţi acum la numărul afişat. Fără riscuri, fără obligaţii. Un plan pentru siguranţa vârstei a treia. Sunaţi acum la acest număr. Este atât de simplu !
Acest text, citit din off , în timp ce pe ecran, este afişat, cu majuscule :
V-AŢI NĂSCUT ÎNTRE 1929 ŞI 1969 ? Asigurare de viaţă garantată de la 1 RON pe zi ; Asigurare de viaţă accesibilă pentru bărbaţi şi femei între 45 şi 85 de ani ; Nu se fac examinări medicale ; Nu puteţi fi refuzat ; Asigurare pe viaţă ; Până la 200.000 de RON ; Vă garantăm bani numerar atunci când aveţi nevoie de ei ; Beneficiile nu scad ; De la 1 RON pe zi în funcţie de suma asigurată (cu un font mai mic).
De asemenea, pe ecran este afişat, pe toată durata spotului : Un Plan Pentru Siguranţa Vârstei A Treia şi Sună gratuit la : 0800 400 018.
Ecranul de final al spotului are următoarele informaţii afişate :
SUNAŢI ACUM LA ACEST NUMĂR
0800 400 018
Asigurare furnizată de RED SANDS GROUP.
Membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar a fost difuzat cu încălcarea prevederilor legale referitoare la respectarea dreptului publicului la informare corectă.
Astfel, membrii Consiliului au constatat că preţul de achiziţie al asigurărilor oferite de RED SANDS GROUP şi 4Life Direct este prezentat în RON.
De asemenea, sumele pentru care se încheie asigurările, precum și sumele de bani pe care asigurații le vor primi de la asigurători sunt exprimate tot în RON.
Conform art. 137, alin. (2) din Constituția României, moneda naţională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
S-a stabilit că, utilizarea, în continuare, în programele audiovizuale a termenului RON după termenul prevăzut de Circulară nr. 7 din 25 februarie 2005 (publicată în Monitorul Oficial, Partea I 196 8 martie 2005 cu intrare în vigoare la
8 martie 2005) privind măsurile care trebuie luate de către instituţiile de credit/Trezoreria Statului pentru aplicarea Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, este de natură să inducă în eroare publicul.
CNA, a solicitat radiodifuzorilor ca, în vederea respectării art. 3 alin. 2 din Legea Audiovizualului şi a dispoziţiilor Titlului V, Asigurarea informării corecte şi a pluralismului din Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizualului, cu modificările și completările ulterioare, să dea curs acestei recomandări.
Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a constatat că, astfel cum a fost difuzat, spotul publicitar analizat nu asigură o informare corectă a telespectatorilor, întrucât acestora nu li se prezintă denumirea corectă a unității monetare în care pot efectua plățile pentru serviciile primite, respectiv LEU și nu RON.
Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar conținând oferta de asigurare oferită de RED SANDS GROUP şi 4Life Direct, în sensul ca, acesta să fie transmis cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.