Decizia nr. 75 din 28.01.2014

31.01.2014


envoyer l'article par mail title=


 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2014, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, sesizările înregistrate la CNA sub nr. 490/15.01.2014 È™i 697/17.01.2014, cu privire la spotul publicitar conÈ›inând oferta de asigurare oferită de RED SANDS GROUP ÅŸi 4Life Direct, difuzat în perioada 21-28.06.2013 de posturile de televiziune Antena 3, B1 TV, Kanal D, România TV ÅŸi Realitatea TV.
 ÃŽn urma vizionării ÅŸi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Conform dispoziÅ£iilor invocate :
 art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.

 Potrivit raportului de monitorizare, posturile Realitatea TV (de ex. în data de 15.01.2013, ora 15:48), România TV ( de ex. 16.01.2014, ora 11:50), TVR1 (de ex. în 15.01.2014, ora 12:25), Antena 3 (de ex. în 15.01.2014, ora 12:34), Kanal D (de ex. 15.01.2014, ora 10:52), B1 TV (de ex. 19.01.2014, ora 15:35) difuzează un spot cu pentru o ofertă de asigurare oferită de RED SANDS GROUP ÅŸi 4Life Direct. Spotul are următorul conÅ£inut :
 Voce off : V-aÅ£i născut între 1929 ÅŸi 1969 ? Vă rugăm sunaÅ£i acum pentru a afla despre asigurarea de viaţă garantată de la 1 RON pe zi, un plan pentru siguranÅ£a vârstei a treia, pentru bărbaÅ£i ÅŸi femeie între 45 ÅŸi 85 de ani. Nu se fac examinări medicale, nu puteÅ£i fi refuzat. Asigurarea începe din prima zi ÅŸi durează toată viaÅ£a dumnevoastră. Familia dvs. va primi până la 200.000 de RON numerar, care să acopere funeraliile ÅŸi orice alte costuri neprevăzute. Beneficiile dvs. nu scad niciodată pe măsură ce timpul trece ÅŸi costă de la 1 RON pe zi, în funcÅ£ie de suma asigurată. AÅ£i auzit bine, de la doar 1 RON pe zi. Pentru mai multe informaÅ£ii sunaÅ£i acum la numărul afiÅŸat. Fără riscuri, fără obligaÅ£ii. Un plan pentru siguranÅ£a vârstei a treia. SunaÅ£i acum la acest număr. Este atât de simplu !

 Acest text, citit din off , în timp ce pe ecran, este afiÅŸat, cu majuscule : V-AÅ¢I NÄ‚SCUT ÃŽNTRE 1929 ÅžI 1969 ? Asigurare de viaţă garantată de la 1 RON pe zi ; Asigurare de viaţă accesibilă pentru bărbaÅ£i ÅŸi femei între 45 ÅŸi 85 de ani ; Nu se fac examinări medicale ; Nu puteÅ£i fi refuzat ; Asigurare pe viaţă ; Până la 200.000 de RON ; Vă garantăm bani numerar atunci când aveÅ£i nevoie de ei ; Beneficiile nu scad ; De la 1 RON pe zi în funcÅ£ie de suma asigurată (cu un font mai mic).
 De asemenea, pe ecran este afiÅŸat, pe toată durata spotului : Un Plan Pentru SiguranÅ£a Vârstei A Treia ÅŸi Sună gratuit la : 0800 400 018.
 Ecranul de final al spotului are următoarele informaÅ£ii afiÅŸate : SUNAÅ¢I ACUM LA ACEST NUMÄ‚R 0800 400 018
 Asigurare furnizată de RED SANDS GROUP.

 Membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar a fost difuzat cu încălcarea prevederilor legale referitoare la respectarea dreptului publicului la informare corectă.
 Astfel, membrii Consiliului au constatat că preÅ£ul de achiziÅ£ie al asigurărilor oferite de RED SANDS GROUP ÅŸi 4Life Direct este prezentat în RON.
 De asemenea, sumele pentru care se încheie asigurările, precum È™i sumele de bani pe care asiguraÈ›ii le vor primi de la asigurători sunt exprimate tot în RON.
 Conform art. 137, alin. (2) din ConstituÈ›ia României, moneda naÅ£ională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
 S-a stabilit că, utilizarea, în continuare, în programele audiovizuale a termenului RON după termenul prevăzut de Circulară nr. 7 din 25 februarie 2005 (publicată în Monitorul Oficial, Partea I 196 8 martie 2005 cu intrare în vigoare la 8 martie 2005) privind măsurile care trebuie luate de către instituÅ£iile de credit/Trezoreria Statului pentru aplicarea Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naÅ£ionale, este de natură să inducă în eroare publicul.

 CNA, a solicitat radiodifuzorilor ca, în vederea respectării art. 3 alin. 2 din Legea Audiovizualului ÅŸi a dispoziÅ£iilor Titlului V, Asigurarea informării corecte ÅŸi a pluralismului din Decizia CNA nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizualului, cu modificările È™i completările ulterioare, să dea curs acestei recomandări.
 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a constatat că, astfel cum a fost difuzat, spotul publicitar analizat nu asigură o informare corectă a telespectatorilor, întrucât acestora nu li se prezintă denumirea corectă a unității monetare în care pot efectua plățile pentru serviciile primite, respectiv LEU È™i nu RON.
 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar conÈ›inând oferta de asigurare oferită de RED SANDS GROUP ÅŸi 4Life Direct, în sensul ca, acesta să fie transmis cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.