Decizia nr. 78 din 28.01.2014

31.01.2014


envoyer l'article par mail title=


 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2014, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iei înregistrate la CNA cu nr. 14167/23.12.2013 cu privire la conÅ£inutul spotului publicitar Savoria difuzat în perioada 15 decembrie 2013 – 2 ianuarie 2014 de posturile de televiziune ANTENA 1, EUFORIA LIFESTYLE TV, GSP TV, ANTENA 3 ÅŸi ANTENA STARS.

 Analizând conÅ£inutul spotului ce a făcut obiectul raportului de monitorizare menÅ£ionat, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale. Conform raportului de monitorizare, spotul a avut următorul conÅ£inut : “Voce de copil din off : Dragi prieteni, vă recomandăm pâinea pentru copii de la Savoria, e delicioasă, iar mama spune că e ÅŸi super sănătoasă. ConÅ£ine o grămadă de minerale ÅŸi vitamine.
 Pe ecran, dintr-o felie de pâine încep să se desprindă diverse figurine (animale sălbatice, un fluture, un copac). Alături de figurinele din pâine, apar simbolurile unor vitamine ÅŸi minerale, iar în partea stângă a ecranului, o pâine pe ambalajul căreia se poate citi : Savoria. Pâinea copiilor. ÃŽn partea superioară a ecranului este afiÅŸată sigla Savoria, sub aceasta fiind titrat : Savoria. CreÅŸte sănătos. Voce din off : Conform studiului AsociaÅ£iei NaÅ£ionale pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor ÅŸi Promovarea Programelor ÅŸi Strategiilor din România realizat în luna august, fabrica Savoria este singura din România care produce doar pâine fără E-uri.

 ÃŽn acelaÅŸi timp pe ecran este afiÅŸată sigla Savoria.CreÅŸte sănătos ÅŸi textul : Conform studiului A.N.P.C.P.P.S. realizat în luna august, fabrica Savoria este singura din România care produce doar pâine fără E-uri.”
 Acest spot a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune : ANTENA 1, în 31 decembrie 2013, ora 18.34, EUFORIA LIFESTYLE TV, în 15.12.2013, ora 08.19, GSP TV, în 15.12.2013, ora 13.26, ANTENA 3, în 17.12.2013, ora 10.46 ÅŸi ANTENA STARS, în 18.12.2013, ora 11.25.
 ÃŽn cadrul dezbaterilor, membrii Consiliului au avut în vedere ÅŸi punctul de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), transmis prin adresa nr. 14167/28.01.2014, organism care a recomandat revizuirea comunicării comerciale în cauză pentru produsul Savoria – pâinea copiilor ÅŸi eliminarea deficienÅ£elor constatate.
 Astfel, Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a apreciat că mesajul transmis de spot în privinÅ£a promovării pâinii Savoria nu este corect, întrucât informaÅ£iile privind caracteristicile sau efectele produsului promovat cum ar fi : natura sau compoziÅ£ia, metoda ÅŸi data fabricaÅ£iei, modul de execuÅ£ie, domeniul de utilizare, eficienÅ£a ÅŸi performanÅ£a, cantitatea, orginea geografică sau comercială, rezultatele aÅŸteptate ca urmare a utilizării acestora sau rezultatele ÅŸi caracteristicile esenÅ£iale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra acestui produs, nu sunt cunoscute publicului telespectator.

 Sub acest aspect, membrii Consiliului consideră că afirmaÅ£ia din spot potrivit căreia AsociaÅ£ia NaÅ£ională pentru ProtecÅ£ia Consumatorilor ÅŸi Promovarea Programelor ÅŸi Strategiilor din România (asociaÅ£ie neguvernamentală care are ca scop unic apărarea drepturilor ÅŸi intereselor legitime ale consumatorilor), a realizat un studiu în luna august 2013, în urma căruia a selecÅ£ionat fabrica Savoria ca fiind singura din România care produce doar pâine fără E-uri, nu este relevantă, având în vedere că singurul institut de cercetare în domeniul industriei alimentare din subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor ÅŸi Dezvoltării Rurale este Institutul de Bioresurse Alimentare care efectuează studii de cercetare în domeniul alimentar ÅŸi evaluează calităţile fizico-chimice ÅŸi microbiologice ale resurselor agricole vegetale ÅŸi ale produselor alimentare.
 Membrii Consiliului apreciază că afirmaÅ£ia potrivit căreia „fabrica Savoria este singura din România care produce doar pâine fără E-uri”, trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea informaÅ£iei sau testimonialelor folosite în publicitate, astfel încât interesele publicului să nu fie afectate.
 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale poate asigura o informare corectă ÅŸi completă a publicului telespectator ÅŸi o competiÅ£ie loială între comercianÅ£ii care îşi promovează produsele ÅŸi serviciile pe posturile de televiziune.
 Având în vedere aceste aspecte, în temeiul ÅŸi cu respectarea dispoziÅ£iilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar Savoria – pâinea copiilor, derulat pe posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor privind informarea corectă a publicului, în cadrul comunicărilor comerciale audiovizuale.