Decizia nr. 844 din 14.10.2008
14.10.2008

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 14 octombrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare privind spotul publicitar “Naşul Brânzeturilor”, pentru caşcavalul Delaco, difuzat de posturile de televiziune, spot al cărui conţinut este următorul :
Un bărbat intră într-o sală de clasă şi spune, pe un ton ameninţător :
„-Scoateţi mâncarea, mâncarea pe masă acum ! Toată lumea. Ce sunt chimicalele astea, mă ? Ce este mă asta ? Băi !
În timp ce spune toate acestea, bărbatul merge printre băncile elevilor şi aruncă pe jos diverse produse ce se găsesc pe mesele acestora, călcându-le în picioare.
În ţara asta ca să fii şmecher, trebuie să fii întâi tare aici (arată spre bicepşii mîinii stîngi) şi pe urmă aici (arată capul unui elev) Mâncaţi brânzeturi ! Conţin Calciu şi vă ajută să vă faceţi mari ca nenea ăsta. I-a arată-le, mă !
Voce din off : „Mâncatul prost şi-a găsit naşul” ! Un bărbat, îmbrăcat în maieu îşi încordează muşchii pectorali. Apoi cineva pune pe un birou o roată de caşcaval.
Voce din off : Toni Delaco, naşul brînzeturilor te învaţă ce să mănânci ca să creşti mare ! Copiii se înghesuie în jurul unei persoane care împarte caşcaval.
„- Mă întorc să verific !” Un copilaş încearcă să spună ceva, iar bărbatul continuă : „Stai jos !”
Vizionând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. a) şi pe cele ale art. 33 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 29 alin. (1) lit. a) prevede că publicitatea, inclusiv publicitatea autopromoţională, şi teleshoppingul trebuie să respecte condiţia de a nu afecta dezvoltarea fizică, psihică sau morală a minorilor.
Potrivit art. 33 alin. (1) lit. a), publicitatea nu trebuie să provoace nici o daună morală, fizică sau intelectuală minorilor şi, în special, să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau serviciu, prin exploatarea lipsei de experienţă sau a credulităţii acestora.
Membrii Consiliului au constatat că atitudinea personajelor folosite în spot este de natură a induce teamă, mesajul publicitar fiind transmis pe un ton ameninţător, dur, în termeni care conduc la ideea că, numai printr-o atitudine violentă, copiii pot fi deprinşi cu o alimentaţie sănătoasă. În acest context, este impusă, prin gesturi agresive, adoptarea unei conduite, în speţă consumul de brânzeturi, cu deosebire caşcaval Delaco.
Prin gestul violent al aruncării pachetelor de alimente aduse de acasă de copii şi al călcării peste acestea, se induce ideea că, pentru a asigura copiilor o alimentaţie sănătoasă, părinţii trebuie să le cumpere şi să le dea la şcoală numai caşcaval Delaco.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că, în speţă, sunt incidente şi prevederile art. 33 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, întrucât copiilor le este dat ca exemplu un culturist, explicându-li-se că, prin consumul de caşcaval Delaco, vor putea fi şi ei la fel de puternici.
O astfel de modalitate de prezentare este de natură a influenţa opţiunea copiilor în privinţa consumului produsului promovat, profitându-se de credulitatea, lipsa de cunoştinţe şi de experienţă a acestora. Numai prin consumul de caşcaval nu pot fi obţinute performanţe fizice sau intelectuale, astfel cum este sugerat în spot.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului difuzat de posturile de televiziune pentru caşcavalul Delaco, în sensul că acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului.