Decizia nr. 123 din 06.02.2014

11.02.2014


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 06 februarie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizările nr. 10339/1/30.09.2013, 10339/2/30.09.2013, 12998/25.11.2013, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care unele posturi de televiziune cu profil muzical au respectat dispoziţiile legale cu privire la plasarea produselor la difuzarea unor producţii muzicale (videoclipuri).

 ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare ÅŸi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate dispoziÅ£iile art. 31 alin. (4) lit. c) ÅŸi alin. (5) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, potrivit cărora : "Art. 31 (4) - Programele care conÅ£in plasare de produse trebuie să îndeplinească cumulativ cel puÅ£in următoarele condiÅ£ii : a) conÅ£inutul ÅŸi, în cazul serviciilor de programe de televiziune, intervalul orar afectat acestora să nu fie în nicio situaÅ£ie influenÅ£at într-un mod care să afecteze responsabilitatea ÅŸi independenÅ£a editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale ; b) să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menÅ£iuni exprese cu caracter promoÅ£ional la produsele sau serviciile respective ; c) să nu scoată în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză. (5) - Programele în care sunt inserate plasări de produse trebuie să cuprindă informaÅ£ii clare privind existenÅ£a acestora, fiind identificate corespunzător atât la început, cât ÅŸi la sfârÅŸit, precum ÅŸi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea telespectatorului."

 Potrivit raportului de monitorizare :
 « Postul KISS TV a difuzat, în data 29.09.2013, videoclipul Vunk »AÅŸa, ÅŸi !« la ora 15:05 ÅŸi videoclipul Andra »Va fi bine" la ora 16:44. ÃŽn timpul derulării videoclipului trupei Vunk « AÅŸa, ÅŸi ! » se pot observa următoarele produse : Rep. 09:41-Myke’s Pub, Rep. 10:41, 10:54- Med Life, Rep .11:04- 55 Jaz Music Barr, Heineken.
 ÃŽn timpul derulării videoclipului artistei Andra « Inevitabil va fi bine » se pot observa următoarele produse : Rep. 41:19-vopsea Garnier, Rep. 42:16- Free Way Cola, Rep .43:42- La festa-cafea solubilă.
 MenÅ£iunea PP nu este titrată în niciun moment al zilei de 29.09.2013. ÃŽn urma monitorizării posturilor de muzică MTV, UTV ÅŸi Music Channel în săptămâna 01-08.01.2014 în conformitate cu obiectul sesizărilor, s-au constatat următoarele :

 MTV Vunk « AÅŸa, ÅŸi ! » nu a fost difuzat in perioada 01-08.2014

  • Andra « Inevitabil va fi bine » NEBLURAT

 UTV Vunk « AÅŸa, ÅŸi ! » BLURAT

  • Andra « Inevitabil va fi bine » BLURAT

 Music Channel Vunk « AÅŸa, ÅŸi ! » NEBLURAT

  • Andra « Inevitabil va fi bine » BLURAT

 ÃŽn perioada monitorizată, 24-27.01.2014, postul KissTv nu a difuzat videoclipurile Vunk -« AÅŸa, ÅŸi ! » ÅŸi Andra - « Inevitabil va fi bine ».

 Având în vedere conÅ£inutul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că difuzarea celor două producÅ£ii muzicale (videoclipuri) a fost făcută de către unii radiodifuzori fără a respecta dispoziÅ£iile art. 31 din Legea audiovizualului.
 Potrivit normei invocate, plasarea de produse trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiÅ£ii, printre care ÅŸi aceea de a nu scoate în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză, condiÅ£ie care, în speţă, nu a fost respectată.
 De asemenea, aceste programe, în care a fost inserată plasare de produse, nu a cuprins informaÅ£ii clare privind existenÅ£a acestora, respectiv nu au fost identificate corespunzător atât la început, cât ÅŸi la sfârÅŸit. Respectarea acestei obligaÅ£ii ar fi permis eliminarea oricărei confuzii pentru telespectatorii ce le urmăresc.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a modului de difuzare a celor două producÅ£ii muzicale ce conÅ£in plasare de produse, în sensul ca acestea să respecte condiÅ£iile specifice acestui tip de promovare a unor produse în audiovizual.