Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 20.03.2024
20.03.2024

Întrunit în ședința publică din data de 20.03.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de direcția de specialitate privind duratele inserțiilor de publicitate difuzate în perioada 01-31.12.2023, în intervalul orar 06.00-18.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV și TVR 1). Constatând încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”, CNA a decis sancționarea postului Kanal D cu amendă de 200.000 de lei pentru depășirea duratei admise de difuzare a publicității cu 4 ore, 29 de minute și 25 de secunde.
În aceeași ședință, după analizarea rapoartelor de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite, Consiliul a hotărât să aplice o somație publică postului România TV pentru nerespectarea prevederile art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, conform cărora : „În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt”. La stabilirea sancțiunii s-au avut în vedere emisiuni din zilele de 13 și 14.02.2024 în cadrul cărora au fost făcute afirmații referitoare la societatea Tinmar Energy, precum și la directorul general al acesteia. Printre titlurile afișate pe ecran s-au regăsit : „Luxul în care trăiește nababul care ne-a umflat facturile” ; „Românii primesc ”oferte” de 7 lei/kw, șmecherii fac averi” ; „Luxul fabulos în care trăiește noul rege al energiei” ; „Iahturi și limuzine cumpărate din umflarea facturilor”.
De asemenea, constatând încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conținutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare TV aferente campaniilor de promovare a produselor :
- SP Hofigal, Spirulina, complex detoxifiant natural, L-carnitin complex, gama - 10 sec, anunț de sponsorizare difuzat cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (2) (intervalul monitorizat : 12-18.02.2024) ;
- Septovit Sinus, Stranut, FarmaClass - 20 sec difuzat cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (2) (intervalul monitorizat : 19-25.02.2024) ;
- Jamieson, pentru patru variante ale spotului TV, difuzate cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) și art. 94 (intervalul monitorizat : 26.02 – 03.03.2024) ;
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 94 - În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie ; b) să fie redată la viteză normală de citire.
Art. 120 – (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.