Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 20.03.2024
20.03.2024

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 20.03.2024, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de direcÈ›ia de specialitate privind duratele inserÈ›iilor de publicitate difuzate în perioada 01-31.12.2023, în intervalul orar 06.00-18.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, NaÈ›ional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV È™i TVR 1). Constatând încălcarea dispoziÈ›iilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”, CNA a decis sancÈ›ionarea postului Kanal D cu amendă de 200.000 de lei pentru depășirea duratei admise de difuzare a publicității cu 4 ore, 29 de minute È™i 25 de secunde.
ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, după analizarea rapoartelor de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite, Consiliul a hotărât să aplice o somaÈ›ie publică postului România TV pentru nerespectarea prevederile art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, conform cărora : „În cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt”. La stabilirea sancÈ›iunii s-au avut în vedere emisiuni din zilele de 13 È™i 14.02.2024 în cadrul cărora au fost făcute afirmaÈ›ii referitoare la societatea Tinmar Energy, precum È™i la directorul general al acesteia. Printre titlurile afiÈ™ate pe ecran s-au regăsit : „Luxul în care trăieÈ™te nababul care ne-a umflat facturile” ; „Românii primesc ”oferte” de 7 lei/kw, È™mecherii fac averi” ; „Luxul fabulos în care trăieÈ™te noul rege al energiei” ; „Iahturi È™i limuzine cumpărate din umflarea facturilor”.
De asemenea, constatând încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conținutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare TV aferente campaniilor de promovare a produselor :
- SP Hofigal, Spirulina, complex detoxifiant natural, L-carnitin complex, gama - 10 sec, anunț de sponsorizare difuzat cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (2) (intervalul monitorizat : 12-18.02.2024) ;
- Septovit Sinus, Stranut, FarmaClass - 20 sec difuzat cu încălcarea prevederilor art. 120 alin. (2) (intervalul monitorizat : 19-25.02.2024) ;
- Jamieson, pentru patru variante ale spotului TV, difuzate cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) și art. 94 (intervalul monitorizat : 26.02 – 03.03.2024) ;
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 94 - În scopul unei informări corecte, orice informaţie sau avertizare conţinută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil şi pe o durată suficientă, în cazul informaţiei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiţie ; b) să fie redată la viteză normală de citire.
Art. 120 – (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.