Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 10.09.2024

10.09.2024


envoyer l'article par mail title=


SancÈ›iuni :
• Amenzi : 10.000 de lei - Antena 1 È™i Antena 3 CNN ; 5.000 de lei - Realitatea Plus
• SomaÈ›ie publică : Antena Stars

Întrunit în ședința publică din data de 10.09.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate, ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive de Antena 1, Antena 3 CNN și Antena Stars. Constatând încălcarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, Consiliul a decis să aplice câte o amendă de 10.000 de lei posturilor Antena 1 și Antena 3 CNN, precum și o somație publică postului Antena Stars. Pentru Antena 1, CNA a analizat șapte rapoarte de monitorizare întocmite pentru Marele premiu de Formula 1 (din 19 și 26.05.2024, 23 și 30.06.2024, 07, 21 și 28.07.2024), iar pentru Antena 3 CNN - Marele Premiu de Formula 1 de la Miami (05.05.2024) și Formula 1 – Sprint, Marele Premiu al Austriei (29.06.2024). Pentru Antena Stars, Consiliul a analizat raportul privind Formula 1 - Marele Premiu al Canadei din 09.06.2024. La stabilirea somației publice s-a reținut și nerespectarea prevederilor art. 107 alin. (1) lit. a) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual la difuzarea publicității în cadrul transmisiunii meciului de fotbal dintre NK Maribor și U Craiova (25.07.2024).
ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, CNA a decis să sancÈ›ioneze Realitatea Plus cu amendă de 5.000 de lei. La difuzarea ediÈ›iei din 31.07.2024 a emisiunii „Culisele statului paralel” nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. b) È™i nici cele ale art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului. Printre titlurile afiÈ™ate pe ecran s-au regăsit : „Imediat : Legătura lui Arafat cu afacerea Mihaelei Geoană” ; „Afacerea autocarelor, cum a primit Mihaela Geoană o caravană”.

Serviciul Comunicare și Relații Publice


Prevederi ale legislaÈ›iei audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările È™i completările ulterioare :
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoÅ£ionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiÅ£iile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate ÅŸi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea ÅŸi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, Å£inându-se seama de pauzele fireÅŸti ale acestuia ÅŸi de durata ÅŸi natura lui ;

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă ;
Art. 107 - (1) Publicitatea pe ecran partajat se difuzează cu respectarea următoarelor condiÅ£ii cumulative : a) să fie clar separată de conÅ£inutul editorial printr-o divizare a suprafeÅ£ei ecranului, obÅ£inută prin afiÅŸarea spoturilor publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială ; pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafaÅ£a ferestrei publicitare nu trebuie să depăşească suprafaÅ£a ferestrei editoriale.