Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 10.09.2024

10.09.2024


envoyer l'article par mail title=


Sancțiuni :
• Amenzi : 10.000 de lei - Antena 1 și Antena 3 CNN ; 5.000 de lei - Realitatea Plus
• Somație publică : Antena Stars

Întrunit în ședința publică din data de 10.09.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate, ca urmare a sesizărilor primite, referitoare la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive de Antena 1, Antena 3 CNN și Antena Stars. Constatând încălcarea dispozițiilor art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, Consiliul a decis să aplice câte o amendă de 10.000 de lei posturilor Antena 1 și Antena 3 CNN, precum și o somație publică postului Antena Stars. Pentru Antena 1, CNA a analizat șapte rapoarte de monitorizare întocmite pentru Marele premiu de Formula 1 (din 19 și 26.05.2024, 23 și 30.06.2024, 07, 21 și 28.07.2024), iar pentru Antena 3 CNN - Marele Premiu de Formula 1 de la Miami (05.05.2024) și Formula 1 – Sprint, Marele Premiu al Austriei (29.06.2024). Pentru Antena Stars, Consiliul a analizat raportul privind Formula 1 - Marele Premiu al Canadei din 09.06.2024. La stabilirea somației publice s-a reținut și nerespectarea prevederilor art. 107 alin. (1) lit. a) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual la difuzarea publicității în cadrul transmisiunii meciului de fotbal dintre NK Maribor și U Craiova (25.07.2024).
În aceeași ședință, CNA a decis să sancționeze Realitatea Plus cu amendă de 5.000 de lei. La difuzarea ediției din 31.07.2024 a emisiunii „Culisele statului paralel” nu au fost respectate dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. b) și nici cele ale art. 40 alin. (2) din Codul audiovizualului. Printre titlurile afișate pe ecran s-au regăsit : „Imediat : Legătura lui Arafat cu afacerea Mihaelei Geoană” ; „Afacerea autocarelor, cum a primit Mihaela Geoană o caravană”.

Serviciul Comunicare și Relații Publice


Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare :
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui ;

Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă ;
Art. 107 - (1) Publicitatea pe ecran partajat se difuzează cu respectarea următoarelor condiţii cumulative : a) să fie clar separată de conţinutul editorial printr-o divizare a suprafeţei ecranului, obţinută prin afişarea spoturilor publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială ; pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafaţa ferestrei publicitare nu trebuie să depăşească suprafaţa ferestrei editoriale.