Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 15.10.2024

15.10.2024


envoyer l'article par mail title=


Sancțiuni : amenzi de 10.000 de lei - Antena 1 și Antena 3 CNN
Decizii de intrare în legalitate : - Aspivita, Impruvis, Venostim, Prostadynon, CelaNext + Roboflex

Întrunit în ședința publică din data de 15.10.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 10.000 de lei postului Antena 1, deoarece la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive nu s-a ținut cont de dispozițiile art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora : „Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui”. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru următoarele transmisiuni : Marele Premiu de Formula 1 de la Zandvoort-Olanda din 25.08.2024, respectiv Marele Premiu de Formula 1 al Italiei din 01.09.2024 ;
- amendă de 10.000 de lei postului Antena 3 CNN pentru ediția din 07.09.2024 a emisiunii „Descoperiți”, difuzată cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (2) și ale art. 47 alin. (3) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. Printre titlurile afișate pe ecran s-au regăsit : „Regii de rromi și alegerile ! Campanie cu descinderi” ; „Rețeaua care transporta migranți în Italia, destructurată de polițiști” ; „Mega-operațiunea anului și conexiunea cu un lider al rromilor” [art. 40 (2) „În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt” ; art. 47 (3) „Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice”].

De asemenea, constatând încălcări ale dispozițiilor Codului de reglementare a conținutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru :
- Aspivita, spot TV difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1), conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare” (intervalul de monitorizare a fost cuprins între 17 și 30.06.2024) ;
- produsele „Impruvis”, „Impruvis Fast Melt”, „Pure Stick” și „capsulele Simbiotic cu bacterii benefice”), spotul radio a fost difuzat fără a se ține cont de dispozițiile art. 93 alin. (1) (difuzat de Kiss FM în data de 17.07.2024) ;
- Venostim, difuzat fără a fi respectate prevederile art. 93 alin. (1) (monitorizare : posturi TV între 22 și 28.07.2024) ;
- Prostadynon, pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) și (3), conform cărora : „(1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi (…) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă” (monitorizare : posturi TV în perioada 15-21.07.2024) ;
- anunțuri de sponsorizare pentru CelaNext + Roboflex, difuzate de România TV în data de 25.07.2024 (perioada monitorizată 22-28.07.2024).

Serviciul Comunicare și Relații Publice