Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 15.10.2024

15.10.2024


envoyer l'article par mail title=


• SancÈ›iuni : amenzi de 10.000 de lei - Antena 1 È™i Antena 3 CNN
• Decizii de intrare în legalitate : - Aspivita, Impruvis, Venostim, Prostadynon, CelaNext + Roboflex

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 15.10.2024, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 10.000 de lei postului Antena 1, deoarece la inserarea spoturilor publicitare în timpul difuzării, în direct, a unor evenimente sportive nu s-a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, potrivit cărora : „Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoÅ£ionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiÅ£iile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate ÅŸi în timpul unui program, astfel încât : a) integritatea ÅŸi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, Å£inându-se seama de pauzele fireÅŸti ale acestuia ÅŸi de durata ÅŸi natura lui”. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru următoarele transmisiuni : Marele Premiu de Formula 1 de la Zandvoort-Olanda din 25.08.2024, respectiv Marele Premiu de Formula 1 al Italiei din 01.09.2024 ;
- amendă de 10.000 de lei postului Antena 3 CNN pentru ediÈ›ia din 07.09.2024 a emisiunii „DescoperiÈ›i”, difuzată cu încălcarea prevederilor art. 40 alin. (2) È™i ale art. 47 alin. (3) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Printre titlurile afiÈ™ate pe ecran s-au regăsit : „Regii de rromi È™i alegerile ! Campanie cu descinderi” ; „ReÈ›eaua care transporta migranÈ›i în Italia, destructurată de poliÈ›iÈ™ti” ; „Mega-operaÈ›iunea anului È™i conexiunea cu un lider al rromilor” [art. 40 (2) „În cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt” ; art. 47 (3) „Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaÅ£ii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naÅ£ionalitate, cetăţenie, credinÅ£e religioase, orientare sexuală, nivel de educaÅ£ie, categorie socială, afecÅ£iuni medicale sau caracteristici fizice”].

De asemenea, constatând încălcări ale dispoziÈ›iilor Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile publicitare aferente campaniilor de promovare pentru :
- Aspivita, spot TV difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1), conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (intervalul de monitorizare a fost cuprins între 17 È™i 30.06.2024) ;
- produsele „Impruvis”, „Impruvis Fast Melt”, „Pure Stick” È™i „capsulele Simbiotic cu bacterii benefice”), spotul radio a fost difuzat fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 93 alin. (1) (difuzat de Kiss FM în data de 17.07.2024) ;
- Venostim, difuzat fără a fi respectate prevederile art. 93 alin. (1) (monitorizare : posturi TV între 22 È™i 28.07.2024) ;
- Prostadynon, pentru nerespectarea prevederilor art. 120 alin. (1) È™i (3), conform cărora : „(1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaÅ£ia comunitară ÅŸi naÅ£ională aplicabile produselor ÅŸi suplimentelor alimentare ÅŸi apelor minerale naturale, informaÅ£iile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament ÅŸi de vindecare a unei boli umane ÅŸi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi (…) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă” (monitorizare : posturi TV în perioada 15-21.07.2024) ;
- anunțuri de sponsorizare pentru CelaNext + Roboflex, difuzate de România TV în data de 25.07.2024 (perioada monitorizată 22-28.07.2024).

Serviciul Comunicare și Relații Publice