Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 30.04.2025
30.04.2025

Sancțiuni
• amendă de 10.000 de lei – România TV
• somații publice : România TV
• decizie privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal (TikTok)
Întrunit în ședința publică din data de 30.04.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de Direcția Control ca urmare a sesizărilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 10.000 de lei postului România TV pentru încălcarea prevederilor art. 40 alin. (1) È™i ale art. 66 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual în emisiuni informative difuzate în data de 04.04.2025 (orele 08.00 – 14.00, 15.00), în ediÈ›ia din 12.04.2025 a emisiunii „România te vede” È™i în „Știrile România TV” din 12.04.2025 (interval orar 15.00 – 16.00). Printre titlurile afiÈ™ate : „Scandal : NicusoroÅŸ râde ÅŸi umileÅŸte oamenii cu dizabilităţi” ; „Tupeul ÅŸi aroganÅ£a lui NicusoroÅŸ, bolnavii batjocoriÅ£i” ; „Anchete ÅŸoc : Simion ÅŸi NicuÅŸor, banii obscuri din campanie” ; „Banii luaÅ£i de Simion prin ÅŸantaj ÅŸi ameninţări” ; „Câţi bani a încasat Simion prin combinaÅ£ii obscure” ; „Ancheta jongleriilor financiare făcute de Simion” ; „De ce-i ascunde NicusoroÅŸ pe milionarii care-l finanÅ£ează” ; „Bogdan Popescu toacă milioanele PSD pe minciuni ÅŸi falsuri” ; „Bogdan Popescu l-a pus pe Ciolacu să-i înÅŸele pe membrii PSD” ; „Scandalul morÅ£ilor din spital, implicarea lui NicuÅŸor” ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru ediÈ›ia din 15.04.2025 a „Știrilor România TV” (interval orar 14.00 – 15.00), în cadrul cărora a fost difuzat un material în care apare candidatul la alegerile prezidenÈ›iale Victor Ponta, fără a fi respectate dispoziÈ›iile art. 8 alin. (1) din Decizia CNA nr. 86/2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea PreÈ™edintelui României din anul 2025 ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) în emisiunile „Cutia Neagră” (04.04.2025, ora 21.00) È™i „România în 60 de minute” (13.04.2025), în care marcajul „Dezbatere electorală” nu este afiÈ™at în mod vizibil.
De asemenea, Consiliul hotărât să emită o decizie privind ordinul de a acÈ›iona împotriva conÈ›inutului ilegal pentru un material audiovizual identificat pe platforma TikTok, contul @oliverbaccu2 - o scenă în care o femeie este prinsă de poliÈ›ia din Germania, cu textul afiÈ™at : „Asta este Europa Ursulei / NicuÈ™or Dan SRI / Bolojan / Ciolacu / Ä‚sta sigur va fi omorât È™i el È™i toată familia lui È™i restul de poliÈ›iÈ™ti ce asistă la aÈ™a ceva”. Materialul încalcă dispoziÈ›iile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002
Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt.
Art. 66 - În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
DECIZIA nr. 86 din 25 februarie 2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025
Art. 5 - (1) ÃŽn timpul campaniei electorale, programele politice ale candidaÅ£ilor, opiniile ÅŸi mesajele cu conÅ£inut electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni : (...) b) de dezbatere electorală - în care radiodifuzorii pun în discuÅ£ie programele electorale ÅŸi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaÅ£ilor ÅŸi/sau a reprezentanÅ£ilor lor, precum ÅŸi a jurnaliÅŸtilor, analiÅŸtilor, consultanÅ£ilor politici ÅŸi altor invitaÅ£i ; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, ÅŸi, respectiv, semnalate prin marcajul „dezbatere electorală”, afiÅŸat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune ;
Art. 8 - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot difuza spoturi publicitare electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b), cu respectarea următoarelor condiţii : a) spoturile publicitare electorale vor fi difuzate numai însoţite de un marcaj corespunzător.