Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 28.03.2017

28.03.2017


envoyer l'article par mail title=

Decizii privind intrarea în legalitate în privința spoturilor publicitare pentru Altex, Zenella Med, Credius IFN, precum și în privința spoturilor pentru site-uri de pariuri/jocuri de noroc online

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a hotărât să emită decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor publicitare TV aferente unor campanii de promovare pentru site-uri de pariuri/jocuri de noroc online. Consiliul a constatat că prin difuzarea acestora în intervalul orar 06.00 – 23.00 au fost încălcate reglementările legale cu privire la protecÈ›ia minorilor, fiind reÈ›inute art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, art. 93 È™i art. 12 alin. (2) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite pentru perioadele 09 – 15.11.2016 È™i 16 – 22.01.2017 È™i au cuprins spoturi publicitare difuzate de anumite posturi centrale de televiziune pentru : BETANO.COM (variantele 1 È™i 2), BETFAIR, CASA PARIURILOR, eFORTUNA.RO, NETBET, POKERSTARS.RO, UNIBET, WINMASTERS.RO È™i UNIPLAY SHOW.

De asemenea, CNA a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate È™i în privinÈ›a spoturilor publicitare, difuzate în cadrul unor campanii de promovare pentru :
- Magazinul „Altex”. La difuzarea spotului publicitar (diverse variante) care conÈ›inea mesajul „Altex, cel mai bun raport preț–calitate din România” nu s-au respectat prevederile art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale” ;
- InstituÈ›ia financiară nebancară Credius. Spoturile publicitare „Credius IFN” (Credite pentru pensionari) au fost difuzate fără a se respecta prevederile art. 94 lit. a) È™i b) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 15.02 – 12.03.2017) ;
- Produsul „Zenella Med”, deoarece s-a constatat încălcarea dispoziÈ›iilor art. 93 È™i art. 104 din Codul audiovizualului (perioada monitorizată 01.07 – 23.10.2016).

ÃŽn urma analizării rapoartelor întocmite de Serviciul InspecÈ›ie pentru posturile din teritoriu, CNA a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică posturilor :
- RTT BraÈ™ov pentru că radiodifuzorul a încălcat dispoziÈ›iile art. 29 lit. (a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum È™i prevederile art. 78 alin. (3) È™i art. 81 din Codul audiovizualului. Monitorizarea a cuprins diferite emisiuni difuzate în intervalul 29.09.2016 – 22.03.2017 ;
- Radio Neptun din Constanța și Radio Mamaia din Murfatlar, aparținând societății SOTI Cable Neptun SRL, pentru încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului.

În aceeași ședință, analizând solicitările de prelungire a licențelor audiovizuale, CNA a decis să aplice câte o somație publică societăților ABC PLUS MEDIA SA Oradea (Național FM) și CLAS MEDIA SRL Oradea (Favorit FM) pentru nerespectarea dispozițiilor art. 20 alin. (2) din Decizia CNA nr. 277/2013, precum și societății FISHING & HUNTING TEMATIC SRL (The Fishing & Hunting Channel) pentru încălcarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului, ale art. 20 alin. (2) din Decizia CNA nr. 277/2013, precum și pe cele ale art. 100 alin. (2) din Codul audiovizualului.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 29 (1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii :
a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise ;

Art. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective ;

Art. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).

Decizia CNA nr. 277 /2013 privind privind procedura de acordare, de modificare, de prelungire a valabilităţii şi de cedare a licenţei şi a deciziei de autorizare audiovizuală, cu excepţia celor pentru difuzare în sistem digital terestru, precum şi condiţiile privind difuzarea de programe locale, retransmiterea sau preluarea de programe ale altor radiodifuzori

Art. 20 (2) Cererea de prelungire, conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 1, se va depune la CNA cu cel mult 60 de zile înainte de expirarea duratei de valabilitate a licenÅ£ei, dar nu mai târziu de 30 de zile înainte de expirarea acesteia, ÅŸi va fi însoÅ£ită de următoarele documente :
a) licenÅ£a audiovizuală, în original ;
b) decizia de autorizare, în original ;
c) documentele prevăzute la art. 4 alin. (2) - (4), după caz, în funcţie de statutul juridic al solicitantului, precum şi documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b), e) şi k).

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 12 (2) ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul ;

Art. 78 (3) La difuzarea în reluare a programelor se va face menÅ£iunea « Reluare » pe întreaga durată a difuzării acestora, cu excepÅ£ia operelor cinematografice ;

Art. 81 Radiodifuzorii au obligaÅ£ia de a respecta programul anunÅ£at ; fac excepÅ£ie situaÅ£iile de forţă majoră ;

Art. 94 ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri :
a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ;
b) să fie redată la viteză normală de citire ;

Art. 100 (2) Plasarea de produse se semnalează, la începutul ÅŸi la sfârÅŸitul programului, precum ÅŸi la reluarea după fiecare pauză publicitară, prin menÅ£iunea « Acest program conÅ£ine/a conÅ£inut plasare de produse. », precum ÅŸi prin simbolul « PP » de culoare albă pe fond negru, afiÅŸate lizibil, cu o dimensiune de minimum 30 de puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiÅ£ie, ÅŸi pentru o durată de minimum 5 secunde.

Art. 104 Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.