Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 11.04.2017

11.04.2017


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :

- Realitatea TV – somaÈ›ie publică pentru nerespectarea prevederilor art. 57 alin. 1 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Radiodifuzorul nu a acordat în termenul legal dreptul la replica solicitat de RCS & RDS SA în urma emisiunii „Jocuri de putere” din data de 12.10.2016 ;

- România TV – somaÈ›ie publică pentru emisiunea informativă din data de 19.10.2016, ora 18.00, în care au fost încălcate prevederile art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările È™i completările ulterioare. La stabilirea sancÈ›iunii s-a tinut cont È™i de emisiunea „Sănătate curată” din 22.10.2016, în care nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 31 alin. 1 È™i alin. 2 din aceeaÈ™i Lege.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, Consiliul a reanalizat spotul publicitar aferent campaniei de promovare a produsului „Mucocontrol” È™i a hotarât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a acestui spot, în sensul respectării prevederilor art. 102 alin (1) È™i art. 93 din Codul audiovizualului.

De asemenea, în urma analizării rapoartelor întocmite de Serviciul InspecÈ›ie pentru posturile din teritoriu, CNA a decis să aplice câte o somaÈ›ie publică societăților :

- Coza Media SRL (Baia Sprie) pentru nerespectarea prevederilor art. 30 È™i cele ale art. 40 alin. 1 din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunii „Atac la cenzură” din data de 18.10.2016.
- Cable Vision SRL (Botoșani) pentru încălcarea dispozițiilor art. 74 alin. 3 și cele ale art. 82 alin. 1 și 2 din Legea audiovizualului.

Biroul Comunicare și Relații cu Publicul

Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare

ART. 31 (1) Plasarea de produse este interzisă. (2) Prin excepÅ£ie de la prevederile alin. (1), plasarea de produse este permisă : a) în opere cinematografice, filme ÅŸi seriale realizate pentru prezentarea în cadrul unor servicii media audiovizuale, programe de sport ÅŸi de divertisment ; b) în cazul în care nu se efectuează o plată, ci doar se furnizează anumite bunuri sau servicii cu titlu gratuit, cum ar fi producÅ£ia de elemente de recuzită ori premii, în vederea includerii acestora în program.

ART. 39 (2) Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

ART. 74 (3) Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului.

ART. 82 (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reÅ£ele de comunicaÅ£ii electronice, cu excepÅ£ia celor care utilizează exclusiv spectrul radio, are obligaÅ£ia să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societăţii Române de Televiziune destinate publicului din România, precum ÅŸi alte servicii de programe, libere la retransmisie ÅŸi fără condiÅ£ionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaÅ£i, aflaÅ£i sub jurisdicÅ£ia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin reÅ£eaua respectivă, precum ÅŸi serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin acorduri internaÅ£ionale la care România este parte. Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaÅ£i este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă. (2) Distribuitorii care retransmit servicii de programe au obligaÅ£ia, la nivel regional ÅŸi local, să includă în oferta lor cel puÅ£in două programe regionale ÅŸi două programe locale, acolo unde acestea există ; criteriul de departajare va fi ordinea descrescătoare a audienÅ£ei

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare (text în vigoare până la data de 25.03.2017)

ART. 30 Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, viaţa privată, onoarea şi reputaţia, precum şi dreptul la propria imagine.

ART. 40 (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.

ART. 57 (1) Dreptul la replică va fi difuzat gratuit, fără comentarii ale radiodifuzorului, în termen de maximum 3 zile de la data aprobării cererii, în aceleaÅŸi condiÅ£ii în care drepturile sau interesele legitime ale persoanei au fost lezate : în cadrul aceluiaÅŸi interval orar, al aceleiaÅŸi emisiuni, în limitele aceleiaÅŸi durate ÅŸi cu precizarea emisiunii în care s-a produs lezarea.

ART. 93 Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

ART. 102 (1) Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.