Decizia nr. 340 din 08.05.2008
08.05.2008

privind somarea S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L.,
B-dul Dimitrie Pompei nr. 9-9A, Clădirea 20, et.8,
sector 2, BUCUREŞTI
pentru postul de televiziune Prima TV
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 4080/26.03.2008 privind clasificarea filmului serial „Medium", respectiv episodul 15, difuzat de postul Prima TV, în data de 26.03.2008.
Postul PRIMA TV aparţine radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L., are licenţa audiovizuală nr. TV 040.1/25.06.1993, decizia de autorizare nr. 101.0/24.03.1995 şi reautorizare nr. 101.0-1/24.03.1995.
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 21 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 18 lit. d), raportate la prevederile art. 16 alin. (3) lit. a), b), c) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare
Conform art. 21 alin. (1), producţiile audiovizuale prevăzute la art. 18 lit. d) - respectiv producţii audiovizuale interzise copiilor sub 15 ani - se difuzează numai în intervalul orar 22.00-06.00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă.
Art. 16 din Codul audiovizualului reglementează criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe, criterii care au drept scop asigurarea protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora. Literele a), b) şi c) ale articolului menţionat mai sus prevăd următoarele criterii :
lit. a) : numărul şi natura scenelor violente, precum şi caracterul gratuit sau indispensabil al acestora, raportat la genul şi subiectul producţiei audiovizuale ;
lit. b) : utilizarea violenţei şi rolul acesteia în rezolvarea problemelor ;
lit. c) : modalitatea de tratare prin imagini a scenelor de violenţă, tipul de plan utilizat, realismul reprezentării, rolul coloanei sonore în a genera frică sau angoasă.
În fapt, în data de 26.03.2008, în intervalul orar 10.03-10.56, postul Prima TV a difuzat filmul serial „Medium« , episodul 15. Filmul a fost anunţat de radiodifuzor ca fiind genul „Dramă », cu semnul de avertizare AP, prezent pe tot parcursul episodului respectiv. Subiectul episodului l-a constituit cazul unei tinere care s-a prezentat la medic, însoţită de mama ei. Deoarece trecuse mult timp de când fata era în cabinetul medicului, mama acesteia împreună cu două asistente încearcă să deschidă uşa. Una dintre asistente descuie uşa cu o cheie, iar în cabinet se văd pereţii împroşcaţi cu sânge.
Fata, întinsă pe un pat, era acoperită cu un cearceaf alb pătat de sânge. Între picioarele fetei se află un vas metalic în care erau intestinele (după cum se menţionează pe parcursul episodului – reper 04.49 selecţie). Piciorul stâng al fetei se află întins pe pat, iar cel drept atârnă pe lângă pat. Plin de sânge, doctorul stă pe podea, în cabinet. (reper 01.27-01.52 selecţie).
Din visul interpretei principale, „medium-ul", a rezultat că, de fapt, medicul a molestat-o pe tânără, după care a omorât-o şi a disecat-o. Tratând un astfel de subiect, imaginile care l-au redat au fost şocante, inspirând frică, panică, angoasă.
Prin difuzarea acestui film la o oră nepotrivită vizionării de către copiii sub 15 ani (respectiv între orele 10.00-11.00), postul Prima TV a încălcat normele legale privitoare la protecţia copiilor în cadrul serviciilor de programe.
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încadrat, în mod greşit, filmul cu semnul de avertizare „AP« şi l-a difuzat într-un interval orar necorespunzător, cu nerespectarea criteriilor generale de clasificare a producţiilor audiovizuale prevăzute de art. 16 alin. (3) din Codul audiovizualului. Radiodifuzorul avea obligaţia legală să ţină seama de acestea, iar în raport de scenele descrise mai sus, filmul „Medium » (episodul 15) trebuia difuzat cu începere de la ora 22.00 şi să fie însoţit de semnul de avertizare „15", în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) coroborate cu art. 18 lit. d).
Având în vedere nevoia de protecţie şi de îngrijire specială a copiilor, generată de lipsa acestora de maturitate fizică şi intelectuală, Consiliul, în calitatea sa de garant al interesului public, consideră că nerespectarea de către radiodifuzor a prevederilor legale în materia protecţiei copiilor, este de natură să afecteze dezvoltarea mentală şi morală a acestora.
În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) şi cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute la art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. pentru postul de televiziune PRIMA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul SC SBS Broadcasting SRL, pentru postul de televiziune PRIMA TV, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul PRIMA TV cu somaţie publică, întrucât în ziua de 26 martie 2008 a transmis episodul 15 al filmului serial „Medium" la o oră nepotrivită în raport de conţinutul său violent, fapt de natură să afecteze dezvoltarea mentală şi morală a copiilor, ceea ce contravine prevederilor art. 21 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, producţiile audiovizuale interzise copiilor sub 15 ani se difuzează numai în intervalul orar 22.00-06.00, însoţite permanent de semnul de avertizare 15.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.