Decizia nr. 348 din 31.05.2012
31.05.2012

privind somarea S.C. M.G.R. ADVERTISING S.R.L.
cu sediul în PAŞCANI, str. Eugen Stamate nr. 4, bl. D2A, mezanin, jud. Iaşi
pentru postul ACTUALITATEA TV
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 mai 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat situaţia prezentată de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea dispoziţiilor din domeniul audiovizualului referitoare la reflectarea campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Postul de televiziune ACTUALITATEA TV aparţine radiodifuzorului
S.C. M.G.R. ADVERTISING S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 486/15.10.2009 şi decizia de autorizare nr. 1650.0/09.12.2009).
În urma analizării situaţiei prezentate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Potrivit prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.
Conform dispoziţiilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii :
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului ;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali ;
c) corectitudine – toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.
În fapt, în perioada 18 - 24.05.2012, postul ACTUALITATEA TV a difuzat în cadrul emisiunilor electorale şi de dezbateri electorale, activităţile de campanie ale competitorilor electorali, fără să asigure o prezenţă echilibrată a tuturor competitorilor electorali.
Astfel, în emisiunile electorale difuzate în perioada menţionată, competitorii electorali ai PP-DD au fost prezentaţi de 5 ori, cei ai PNL de 10 ori, iar ai PSD de 5 ori, în timp ce candidaţii celorlalte partide aflate în competiţie electorală (Partidul Conservator, UNPR, PRM, PD-L şi competitorii independenţi) nu au fost prezentaţi deloc în acest tip de emisiuni.
De asemenea, în emisiunile de dezbatere electorală „Obiectiv electoral”, difuzate în aceeaşi perioadă, competitorii electorali ai PSD au fost prezentaţi de 2 ori, ai PNL de 4 ori, ai PP-DD de 4 ori, ai UNPR de 2 ori, ai PC de 2 ori ai PRM de 2 ori şi un singur candidat independent a participat la aceste dezbateri, în timp ce candidaţii PD-L aflaţi în competiţie electorală nu au fost prezentaţi deloc în aceste emisiuni.
Analizând situaţia prezentată, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, obligaţie care îi revenea potrivit Legii nr. 67/2004 şi prevederilor art. 3 din Decizia 195/2012.
Întrucât radiodifuzorul nu a asigurat nici în perioada 11 – 17 mai 2012 prezentarea în mod echilibrat a activităţilor de campanie ale candidaţilor şi reprezentanţilor formaţiunilor politice, în emisiunile electorale şi de dezbateri electorale, pentru ca toţi competitorii electorali să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului şi să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant, membrii Consiliului au constatat existenţa unui dezechilibru evident în privinţa participărilor acestora în acest tip de emisiuni.
Astfel, în perioada 11-24 mai 2012, prezenţa competitorilor electorali în emisiunile electorale a fost următoarea : 9 participări ale candidaţilor PP-DD, 14 ale candidaţilor PNL şi 6 ale participanţilor PSD, în timp ce candidaţii celorlalte partide aflate în competiţie electorală nu au fost prezentaţi deloc în acest tip de emisiuni.
De asemenea, în aceeaşi perioadă de referinţă, prezenţa competitorilor electorali în cadrul emisiunilor de dezbatere electorală a fost următoarea : 2 participări din partea PD-L, 9 - PNL, 6 - PSD, 4 - PRM, 4 - PC, 4 - UNPR, 5 - PP-DD şi 3 participanţi din partea independenţilor.
Or, potrivit art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/20004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.
De asemenea, şi dispoziţiile art. 3 din Decizia 195/2012, stabilesc aceeaşi obligaţie în sarcina radiodifuzorilor de a asigura desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând şi principiul corectitudinii, în sensul că toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.
Faţă de aceste aspecte, constatând încălcarea dispoziţiilor referitoare la reflectarea campaniei electorale pentru alegerile locale pe posturile de radio şi de televiziune, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică de intrare în legalitate până joi, 7 iunie 2012, inclusiv, pentru încălcarea prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012.
În temeiul prevederilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, ale art. 15 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1. Radiodifuzorul S.C. M.G.R. ADVERTISING S.R.L., titularul licenţei audiovizuale nr. TV-C 486/15.10.2009 şi al deciziei de autorizare nr. 1650.0/09.12.2009 pentru postul ACTUALITATEA TV se sancţionează cu somaţie publică cu termen de intrare în legalitate până joi, 7 iunie 2012, inclusiv, pentru încălcarea prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul S.C. M.G.R. ADVERTISING S.R.L are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ACTUALITATEA TV cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 63 din Legea nr. 67/20004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, întrucât în emisiunile electorale şi de dezbateri electorale, difuzate în perioada 18 - 24 mai 2012, nu a asigurat condiţii echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.