Decizia nr. 402 din 13.04.2010

13.04.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L.
cu sediul în BUCUREŞTI, B-dul Franklin nr. 14, et. P, ap. 2, sector 1

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1
BUCUREÅžTI

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 13 aprilie 2010, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, cu privire la emisiunile „ECO TV”, „EURO MONDO”, VIAŢĂ DE VEDETÄ‚” ÅŸi „NATURAL SUTÄ‚ LA SUTÄ‚”, difuzate în data de 6 martie 2010, de postul OTV.

Postul de televiziune OTV aparţine S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 78.1/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr. 620.0/01.04.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.

ÃŽn fapt, în ziua de 6 martie 2010, în intervalul orar 11:31-11:58, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea “ECO TV”. ÃŽn cadrul emisiunii realizate de Antoanela Lazarus, au fost prezentate soluÅ£ii ecologice pentru amenajări interioare ÅŸi exterioare (case de lemn, piscine ecologice, iaz, grădini verticale) si noi modele de autoturisme hibrid (Honda Insight ÅŸi Ferrari 599).

Pe tot parcursul difuzării emisiunii, în partea de jos a ecranului, deasupra croll-ului, pe fod roÅŸu, cu litere albe, a fost afiÅŸată adresa de e-mail lazarusantoanela rdsmail.ro. AceeaÅŸi adresă de e-mail a fost difuzată ÅŸi la finalul spotului publicitar care face publicitate Societăţii Lazarus Imobiliare. Spotul a fost difuzat de două ori, în cadrul primului calup publicitar ( orele 11:31:45) din emisiune ÅŸi în cadrul ultimului calup publicitar al emisiunii (orele 11:56:22).

Spre exemplificare, redăm din raportul de monitorizare conÅ£inutul spotului, având titrat pe ecran următoarele :
„PreÅ£uri de criză !!! Cele mai tari oferte !
Vrei preÅ£uri corecte ?”

Ecranul a fost splitat în două, iar pe o parte a ecranului, a fost afiÅŸată sigla Lazarus Imobiliare, iar pe cealaltă parte a fost titrat :

„500 OFERTE TERENURI ; OFERTE APARTAMENTE, 300 OFERTE CASE ;200 SPAÅ¢II COMERCIALE ; TOATE VERIFICATE”.
(...)
www.lazarusimobiliare.ro
(...)
„NOI NU FACEM INTERMEDIERI CI GÄ‚SIM SOLUÅ¢II !”

Pe o parte a ecranului splitat, în colÅ£ul din stânga, sus, a fost difuzată imaginea cu fotografia doamnei Antoanela Lazarus, iar în partea dreaptă a ecranului, următorul text :

„LAZARUS IMOBILIARE ; Tel : 0726.726.200 ; Fax:031.816.5200 ; office lazarusimobiliare.ro ; lazarusantoanela rdsmail.ro ; www.lazarusimobiliare.ro ; www.lazarusantoanela.ro”.
(...)
„Contactează-ne Tel : 0726.726.200
CauÅ£i o locuinţă ? Trimite-ne cererea ta
Ai o locuinţă ? Publică gratuit oferta ta
Căutare după ID ; ID”.

Membrii Consiliului au apreciat că prin modalitatea de prezentare a emisiunii „ECO TV”, radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială audiovizuală cu conÅ£inut comercial mascat în favoarea societăţii „LAZARUS IMOBILIARE”, care a fost promovată ÅŸi în spotul publicitar ce a precedat emisiunea.

Astfel, Consiliul a apreciat că, deÅŸi postul de televiziune OTV a difuzat, în mod legal, spotul publicitar pentru societatea „LAZARUS IMOBILIARE”, conexiunea realizată între ediÅ£ia emisiunii ÅŸi cele două momente publicitare ce au urmat, a avut ca scop promovarea acestei societăţi, cu vădită intenÅ£ie ÅŸi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ÅŸtiinţă dispoziÅ£iile legale care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat intenÅ£ia evidentă de promovare a societăţii imobiliare, în condiÅ£iile în care, în mod nejustificat, în cadrul ediÅ£iei emisiunii, în partea de jos a ecranului, deasupra croll-ului, a fost afiÅŸată adresa de e-mail lazarusantoanela rdsmail.ro, adresă ce a fost difuzată ÅŸi la finalul spotului publicitar care face publicitate Societăţii Lazarus Imobiliare.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

ÃŽn ziua de 6 martie 2010, în intervalul orar 12:29-12:58, a fost difuzată emisiunea „EURO MONDO”. ÃŽn cadrul acesteia, au fost difuzate două calupuri publicitare, la începutul ÅŸi la sfârÅŸitul emisiunii ( orele 12:29:37 ÅŸi 12:53). ÃŽn cadrul calupurilor publicitare, la orele 12:30:087 ÅŸi 12:53:37, a fost difuzat spotul publicitar pentru aparatul „SpiriduÅŸ”.

Redăm din raportul de monitorizare fragmente din conÅ£inutul spotului, având titrat pe ecran următoarele :

„Un organism bolnav este un organism slab irigat energetic … soluţia… .
(...)
SpiriduÅŸul, un aparat de simulare ÅŸi stimulare a undelor cerebrale care combină tehnicile medicale orientale … cu fizioterapia occidentală. Aparatul are avizul Ministerului Sănătăţii ÅŸi nu necesită recomadarea medicului.”

Au fost afiÅŸate pe ecran numere de telefon din diferite localităţi unde se comercializează aparatul „SpiriduÅŸ”, însoÅ£ite de imagini ale acestuia.

ÃŽn cadrul emisiunii, realizatoarea l-a avut invitat pe domnul Alexandru MuÅŸat, care a vorbit despre medicina energetică ÅŸi despre tratamentul cu aparatul „SpiriduÅŸ”, în afecÅ£iuni precum diabetul ÅŸi reumatismul.

Spre exemplificare, redăm din raportul de monitorizare fragmente din emisiune :

„Bună ziua ÅŸi bun găsit la o nouă ediÅ£ie a emisiunii Euromondo. Pătrunde în casele dumneavoastră de această dată „spiriduÅŸul”, ÅŸi, odată cu „spiriduÅŸul”, vine domnul Alexandru MuÅŸat. Bună ziua domnule MuÅŸat… Bine aÅ£i revenit, pentru că telefoanele telespectatorilor noÅŸtri vă solicită prezenÅ£a, vorbim de medicina energetică, vorbim de acest aparat extraordinar „spiriduÅŸul”, care face adevărate minuni ÅŸi care este tot mai mult solicitat de către telespectatorii OTV…. Cu ce-I Å£inem aproape ? Ce înseamnă …această influenţă a “spiriduÅŸului” ? De ce este el atât de bun pentru cei care, iată, sunt atenÅ£i la ce vorbim noi despre „spiriduÅŸ” ?
Alexandru MuÅŸat : Da. El este un aparat de fizioterapie , am spune de-acuma, clasic. Face parte din categoria aparatelor de putere redusă, deci aparate de fizioterapie de putere redusă, ÅŸi care lucrează în domeniul elf de frecvenţă…..Domeniul acesta aparÅ£ine acum unei zone a medicinei care se numeÅŸte medicină energetică.”

ÃŽn continuare, invitatul Alexandru MuÅŸat a vorbit despre schimbul energetic al organismului, despre potenÅ£ialul membranei celulare ÅŸi despre cum acÅ£ionează aparatul “SpiriduÅŸ” asupra stării energetice a organismului pentru recuperarea funcÅ£ionalităţii normale, despre efectele benefice în prevenirea ÅŸi tratamentul anumitor afecÅ£iuni, modul de utilizare al aparatului.

„Alexandru MuÅŸat : …Acest deziderat este medicina aceasta energetică, care tratează organismul pe de-a-ntregul(…) Asta ar fi premiza care duce către o echilibrare hormonală, care favorizează foarte mult, de exemplu, pe bolnavii de diabet. Aici terapia practicată dă rezultate extraordinare pentru foarte mulÅ£i oameni cu tot felul, să-I spunem, tipuri de diabet. Este tipul 1, tipul 2 de diabet, în funcÅ£ie de ...este un diabet căpătat, unul care poate să fie cu accente ereditare, adică moÅŸtenit(…) sunt diverse forme de diabet. La toate situaÅ£iile ca atare, terapia ajută(… )
(...)
Alexandru MuÅŸat :…Rămâne varianta aceasta a medicinei energetice care, practicată de la început, chiar preventiv, poate să evite să ajungem la formele astea foarte dure, care sunt specifice, ÅŸi anume injectării cu insulină.

Au fost difuzate imagini cu cele 2 aparate „SpiriduÅŸ”.

„Prezentator : Vă mulÅ£umim pentru prezenÅ£a în emisiune.
Alexandru MuÅŸat : Cu mare plăcere ÅŸi … sper ca în începutul acesta de primăvară, eu ÅŸtiu foarte mulÅ£i din… să-I spunem de-acum telespectatori să considere acest aparat, eu ÅŸtiu, un MărÅ£iÅŸor plăcut pentru … cele dragi de acasă, care, eu ÅŸtiu, au probleme cu reumatismul, cu diabetul. Cred că ar fi un moment interesant pentru un cadou ÅŸi util, nu numai frumos.”

Pe toată durata difuzării emisiunii, pe ecran, în partea superioară, în continuarea siglei OTV, pe fond alb cu litere negre, a fost afiÅŸat titlul : UN „SPIRIDUÅž”, CADOU DE 8 MARTIE !

ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, pornind de la difuzarea spotului publicitar pentru aparatul „SpiriduÅŸul” ÅŸi fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, emisiunea a fost transformată într-una cu conÅ£inut comercial mascat, în care invitatul a promovat calităţile respectivului produs, precum ÅŸi modalităţile de comercializare.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că postul OTV nu a respectat prevederile legale privind regimul difuzării publicităţii, în sensul că a încălcat prevederile art. 146 alin. (2) lit. f) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă menţionarea unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum diabetul.

ÃŽn aceeaÅŸi dată, în intervalul orar 13:00-13:31, postul OTV a difuzat emisiunea „VIAŢĂ DE VEDETÄ‚”, realizată ÅŸi prezentată de Mădălina Radu.

Prima parte a emisiunii a fost realizată la Clinica Michelle : Michelle Anti Ageing & Dental Clinic.

Au fost difuzate imagini cu faÅ£ada clădirii, pe care se putea citi numele clinicii urmate de imagini din interior. Pe toată durata difuzării reportajului, deasupra croll-ului, au fost menÅ£inute următoarele numere de telefon :

0722.60.09.69, 0213114196

Numărul de telefon 0722 60 09 69, aparÅ£ine Clinicii Michelle (Site www.michelle-center.ro-pagina Contact :+40 21 230 89 97/98, +40722 60 09 69, +40 742 07 44 32).

Redăm din raportul de monitorizare un fragment din emisiune :

„Mădălina Radu : Bună ziua ÅŸi bine v-am găsit la Viaţă de Vedetă. Astăzi vă vom face un make-up pentru o seară specială, pentru seara de 8 Martie, de ce nu ? Pentru primăvară, pentru că iată suntem în luna martie, o lună frumoasă, în care vine căldura ÅŸi un coafat extraordinar aici la Michelle la clinică, cu specialiÅŸtii clinicii Michelle. Prima este Geo, cea care se va ocupa de make-upul meu.”
(...)
„Mădălina Radu : Geo, îţi mulÅ£umesc, eu am să merg acum ÅŸi vă invit ÅŸi pe dumneavoastră, stimaÅ£i telespectatori, la coafor, unde specialiÅŸtii Michelle ne-aÅŸteaptă pentru o coafură rapidă ÅŸi extravagantă.
(...)
„Mădălina Radu : Ei bine doamnelor, sper că ne-aÅ£i urmărit astăzi cu mare atenÅ£ie, ÅŸi că aÅ£i învăţat ceva din secretele frumuseÅ£ii aici la clinica Michelle…. Ne vedem săptămâna viitoare din nou la clinica Michelle, alături de alÅ£i specialiÅŸti ÅŸi de alte secrete. La revedere !”

Pe parcursul emisiunii, sub forma unui text, a fost afiÅŸată oferta Clinicii Michelle :

„OFERTA MÄ‚RÅ¢IÅžORULUI 2010 ;COSMETICÄ‚ ; Luminozitate ÅŸi strălucire ;GUINOT; academie ;
Beaute Neuve ; hydraderm
La 3 tratamente cumpărate
CADOU- 1 tratament pentru ochii tăi
20% discount la achiziţionarea unui produs…..
25% discount la achiziţionarea a două produse….
M I C H E L L E”.

- ÃŽn partea a doua a emisiunii, cântăreÅ£ul de muzică populară Gheorghe Turda a invitat publicul să urmărească un material ce a avut ca subiect sistemul de încălzire ecoHORNET ÅŸi realizările inventatorilor acestuia :

„Gheorghe Turda : Sunt Gheorghe Turda, ÅŸi în partea a doua a ediÅ£iei vă invit să vorbim despre o realizare extraordinară a unor români de-ai noÅŸtri. Cei doi inventatori, cu forÅ£e proprii, au realizat o centrală ecologică, economică, eficientă ÅŸi inteligentă. Ce presupune acest sistem de încălzire, ne vor explica chiar dânÅŸii.”

Pe toată durata difuzării materialului, în partea de sus a ecranului a fost afiÅŸat textul :

„CEL MAI EFICIENT SISTEM DE ÃŽNCÄ‚LZIRE BREVETAT DE ROMÂNI-ecoHORNET”.

ÃŽn partea de jos a ecranului, deasupra croll-ului, pe trei linii, au fost afiÅŸate următorele :

„www.ecohornet.ro, Tel.0213114196 (...) Contact : Luni-Vineri, 09:00-20:00 Tel : 0745 050 050 ; 0740 888 085”

Conform site-ului www.ecohornet.ro, - pagina Contact, numărul de telefon afişat pe ecran 0745 050 050 aparţine producătorului SC HORNET GRUP S.R.L., iar numărul 0740 888 085 aparţine distribuitorului unic pentru produse ecoHORNET, respectiv HONI GROUP Inc. Statul Delaware SUA – Sucursala Romania, ambele societăţi având afişate pe site datele de contact.

De asemenea, pe site-ul www.ecohornet.ro este făcută o scurtă prezentare a produsului :

„Sistemele de încălzire ecoHORNET realizează arderea completă a peletelor, în urma arderii neexistând fum în gazele arse, depuneri de cenuşă sau creozot (gudron), utilizatorul devenind un participant activ al diminuării efectului de seră ÅŸi al încalzirii globale a planetei. Acesata nouă tehnologie produce o energie termică ecologică, economică, inteligentă ÅŸi aduce utilizatorilor reale avantaje.”

A fost difuzat un reportaj în care au fost prezentate imagini cu sistemul de încălzire ecoHORNET şi au fost intervievaţi cei doi inventatori, profesorul Dan Stănescu – Facultatea de Instalaţii, primarul comunei Brebeni, judeţul Olt (scoala din localitate deţine un sistem de încălzire ecohornet) şi un reprezentant al unei delegaţii americane care vrea să importe acest produs.

Din analiza aceluiaşi raport de monitorizare, membrii Consiliului au observat că, prin conţinutul său, şi această emisiune a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care a fost promovat sistemul de încălzire ecoHORNET, precum şi datele de contact ale producătorului şi distribuitorului acestui produs.

ÃŽn aceeaÅŸi zi, de 6 martie 2010, în intervalul orar 14:36-15:05, postul de televiziune OTV a difuzat emisiunea “NATURAL SUTÄ‚ LA SUTÄ‚”. Emisiunea a fost prezentată de către doamna Carmen Saenciuc-director general al Centrului Reflexoterapeutic REVITAL SAENCIUC.

Pe tot parcursul emisiunii s-a facut publicitate, în afara calupului publicitar delimitat prin coperte neutre, la produsele şi serviciile din gama REVITAL SAENCIUC. Această publicitate s-a concretizat prin citirea chestionarelor completate de catre telespectatorii care au urmat tratamente cu produse din gama Revital Saenciuc (au fost menţionate denumirile produselor) cât şi prin răspunsurile la scrisori ale telespectatorilor.

Au fost citite chestionare în care se prezentau cazuri particulare care au folosit Produsul pentru Cură de Slăbire :

„Doamna Paiu Felicia ne-a trimis un chestionar foarte atent completat ÅŸi mulÅ£umiri pentru ajutorul primit. A apelat la produse naturiste pentru cura de slăbire asociat cu Diuretic ÅŸi Detoxifiant.(…)Fiica doamnei avea 124 kg la o înălÅ£ime 1,68 m, a încercat de-a lungul anilor mai multe cure care n-au avut eficienţă ÅŸi pe care a fost nevoită să le abandoneze(…) Fiica a urmat tratament pentru cura de slăbire asociat cu Diuretic ÅŸi Detoxifiant ÅŸi rezultatele nu au întârziat să apară. (…)”

Pe întreaga perioadă a desfăşurării emisiunii, pe ecran au fost afiÅŸate patru numere de telefon (0751 525 759, 0721 157 583, 0726 038 671, 0761 339 844) ÅŸi adresa de e-mail : naturalsutălasută@gmail.com.

ÃŽnainte de difuzarea calupului de publicitare, doamna Carmen Saenciuc a adresat publicului următorul îndemn :

„Carmen Saenciuc : Pentru mai multe amănunte, vă rugăm să urmăriÅ£i ÅŸi minutele de publicitate ÅŸi vă aÅŸteptăm pentru noi răspunsuri la telefoanele emisiunii afiÅŸate pe ecran.

Ulterior, a fost transmis un calup publicitar separat prin coperte neutre, care a cuprins mai multe spoturi ce promovau produse naturiste ÅŸi servicii din gama Revital Saenciuc.

Redăm din raportul de monitorizare conÅ£inutul spotului :

„Voce off : Revital Saenciuc, primul Centru de Reflexoterapie din România, vă aÅŸteaptă la cabinetele din BucureÅŸti. Reflexoterapia vă oferă beneficii maxime pentru multe probleme de sănătate. Nu întâmplător, un vechi proverb chinez spune : surâsul vine de la picioare. Cu Revital Saenciuc veÅ£i fi mai sănătoÅŸi ÅŸi mai bine dispuÅŸi.
(...)

Carmen Saenciuc : Vă recomand Diuretic ÅŸi Detoxifiant din gama Revital Saenciuc , Diuretic ÅŸi Detoxifiant au fost concepute ca împreună să vă cureÅ£e organismul de toxine, să vă scape de kilogramele în plus ÅŸi să vă aducă într-o formă excelentă.
(...)”

Numerele de telefon afişate pe site, ca fiind telefoanele emisiunii, se regăsesc în spoturile publicitare pentru produsele Revital Saenciuc.

Din analiza raportului de monitorizare, membrii Consiuliului au constatat că nici în această emisiune nu au fost respectate prevederile legale cu privire la interdicÅ£ia difuzării de comunicări audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat, în sensul că a transformat emisiunea într-una cu vădit caracter publicitar la produsele Revital Saenciuc, mai ales la „Diuretic” ÅŸi „Detoxifiant”, produse care au fost promovate ÅŸi în spotul publicitar din timpul emisiunii.

Astfel, Consiliul a apreciat că, deşi postul de televiziune OTV a difuzat, în mod legal, spotul publicitar pentru cele două produse Revital Saenciuc, conexiunea realizată între ediţia emisiunii şi momentul publicitar ce a urmat, a avut ca scop promovarea Centrului Reflexoterapeutic REVITAL SAENCIUC cu vădită intenţie şi în scop publicitar nedeclarat, radiodifuzorul eludând cu bună ştiinţă dispoziţiile legale care interzic în mod expres difuzarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) şi art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din acelaşi act normativ, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. - pentru postul de televiziune OTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune OTV cu somaţie publică, întrucât, în emisiunile ECO TV, EURO MONDO, VIAŢĂ DE VEDETĂ şi NATURAL SUTĂ LA SUTĂ, difuzate în data de 6 martie 2010, a făcut publicitate mascată în favoarea unor produse, fapt ce contravine dispoziţiilor legale.

Potrivit legii, comunicările cu conÅ£inut comercial mascat sunt interzise.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.