Decizia nr. 439 din 23.05.2008
23.05.2008

privind somarea S.C. DIPLOMATIC TVR PRES S.R.L.
cu sediul Focşani, jud. Vrancea
Str. Mioriţa nr. 4
Pentru postul ATLAS TV Focşani
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea de radiodifuzori a normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale ce urmează a se desfăşura în data de 1 iunie 2008.
Postul Atlas TV Focşani (licenţă audiovizuală nr. TV-C 027/17.07.2003, decizia de autorizare nr. 525.0/16.09.2003) aparţine radiodifuzorului S.C. Diplomatic TVR Pres S.R.L.
În urma analizării raportului de monitorizare, şi a vizionării înregistrării unor emisiuni, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 63 alin.1 lit. a), art. 64 alin. (4) şi art 68 alin. (1) din legea 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale cu modificările şi completările ulterioare, norme care prevăd :
ART. 63
(1) Campania electorală prin serviciile de programe audiovizuale, publice şi private, trebuie să servească următoarelor interese generale :
a) ale electoratului, de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză ;
ART. 64
(4) Spoturile publicitare de 20 - 30 de secunde care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c).
ART. 68
(1) Emisiunile şi dezbaterile electorale trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor şi echidistanţa.
În fapt, în cadrul emisiunii „Studio electoral” din data de 20 mai 2008, în intervalul orar 20.05 - 20.30, pe postul Atlas TV a fost difuzat, sub genericul „Publicitate electorală”, de două ori, un spot cu următorul conţinut :
“Gazele naturale 100% mai scumpe, energia termica 150% mai scumpă, pâinea 80% mai scumpă, carnea şi laptele 75% mai scumpe. Mai mult de o treime dintre români nu-şi pot plăti facturile la întreţinere. Acum înţelegeţi de ce este important să votaţi pe 1 iunie ? Pe 1 iunie Vrancea spune nu PNL-ului şi PD-L-ului. PSD pune vrâncenii pe primul loc.”
Membrii Consiliului au constatat că spotul prezentat mai sus transmite un mesaj negativ şi contravine normelor legale care stabilesc că spoturile electorale trebuie să îndemne electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi.
Astfel, spotul în discuţie este de natură să aducă prejudicii altor candidaţi, deoarece induce publicului convingerea că responsabile pentru scumpiri sunt partidele PNL şi PD-L şi implicit reprezentanţii acestora la alegerile locale ce urmează a se desfăşura, privându-i în acelaşi timp pe aceştia de posibilitatea de a–şi exprima opinia în legătură cu această acuzaţie.
Este afectat prin difuzarea acestui spot dreptul publicului de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză.
Spoturile, ca orice alte emisiuni pe teme electorale difuzate în perioada campaniei trebuie să servească intereselor generale ale publicului, printr-o informare corectă a acestuia.
De asemenea, prin afirmaţiile prezentate în spot cu privire la preţurile unor utilităţi ori alimente, fără o referinţă concretă la perioada de timp la care se raportează aceste creşteri, publicul este indus în eroare, eroare care se înregistrează şi cu privire la faptul că nu autorităţile locale (primarul sau consilierii locali) sunt responsabile de evoluţia acestor preţuri, aşa cum lasă a se înţelege spotul.
Potrivit normelor legale, radiodifuzorii, prin emisiunile şi dezbaterile electorale pe care le difuzează, trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor şi echidistanţa.
Membrii Consiliului au mai constatat că postul Atlas TV a difuzat, în cadrul emisiunii „Studio electoral” din data de 21 mai 2008, în intervalul orar 18.51 – 19.03, sub genericul „Publicitate electorală”, un spot electoral cu o durată de 9 minute şi 54 de secunde, spot în care sunt prezentate realizările şi proiectele unui candidat la Consiliul Judeţean Vrancea.
Potrivit prevederilor art. 64 alin. (4) spoturile publicitare ale candidaţilor sau partidelor pot avea o durată maximă de 30 de secunde.
Având în vedere aceste aspecte, în temeiul art. 75 din legea 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, coroborat cu art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 al aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. Diplomatic TVR Pres S.R.L. pentru postul Atlas TV Focşani şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. Diplomatic TVR Pres S.R.L are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00-21.00, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul Atlas TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii “Studio electoral“, difuzată în data de 20 mai 2008, a fost transmis un spot electoral al Partidului Social Democrat, spot al cărui conţinut negativ la adresa unor partide aflate în competiţia electorală a fost de natură a prejudicia dreptul publicului de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză. Potrivit legii, spoturile, ca orice alte emisiuni pe teme electorale difuzate în perioada campaniei, trebuie să servească intereselor generale ale electoratului.
De asemenea, în data de 21 mai 2008, în cadrul aceleiaşi emisiuni, postul a difuzat un spot electoral de 9 minute şi 54 de secunde, fapt ce contravine prevederilor Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, conform cărora spoturile nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.