Decizia nr. 654 din 11.12.2014
12.12.2014
privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. MEDIA STIL S.R.L.
cu sediul în VASLUI str. Spiru Haret nr. 5, jud. Vaslui
pentru postul MEDIA TV
din BÂRLAD, str. Republicii nr. 176, jud. Vaslui
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 decembrie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la programele difuzate în perioada 24-30.11.2014 de postul MEDIA TV din Bârlad, jud. Vaslui.
Postul de televiziune MEDIA TV aparţine radiodifuzorului S.C. MEDIA STIL S.R.L. (licenţa audiovizuală TV 273.2/19.05.2004, decizia de autorizare
nr. 1100.0/09.05.2006 ÅŸi reautorizare nr. 1100.1/08.03.2012).
În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. MEDIA STIL S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la cele ale articolelor 93, 128 alin. 1 lit. c) şi d) şi 130 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Conform prevederilor din Codul audiovizualului :
- art. 93 : Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
- art. 128 alin. 1 : Este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum :
c) alte boli infecţioase grave ;
d) cancer şi alte boli tumorale ; - art. 130 alin. (1) : Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping la produse şi tratamente naturiste, care, după caz, nu sunt însoţite de avertizarea, sonoră şi scrisă :
a) « Produs neatestat medical » ;
b) « Metodă neatestată medical ».
În fapt, în urma monitorizării serviciului de programe difuzat de postul MEDIA TV în perioada 24-30.11.2014, s-a constatat că radiodifuzorul nu a asigurat o informare obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Astfel, în timpul emisiunii „Privire în viitor” din 25.11.2014, a fost difuzat un calup de publicitate ce a conÅ£inut două spoturi publicitare care au promovat două produse recomandate pentru îmbunătăţirea stării de sănătate. ÃŽn primul spot publicitar a fost prezentat produsul HEPATITOLIZ, iar în cel de-al doilea spot a fost promovat produsul IMUNOMAX.
Cele două spoturi au avut următorul conţinut :
“Voce-off : HEPATITOLIZ 1 ÅŸi 2 produse entomoterapeutic destinat afecÅ£iunilor hepatice, obÅ£inut din substanÅ£e de sinteză natural. Contribuie la procesele de regenerare ale ficatului, detoxifierea organismului, îmbunătăţeÅŸte mecanismul fosfolipidic ÅŸi stabilizează membranele hepatocitelor. Face parte din categoria interferonilor naturali prin acÅ£iunea substanÅ£elor biologice active care inhibă sinteza proteinelor ÅŸi a acizilor nucleici virali. DovedeÅŸte puternice proprietăţi cheratolitice, antivirale, bactericide, antifungice, antireumatice ÅŸi anticancerigene. Acest produs este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul înainte de utilizare.”
“Voce-off : IMUNOMAX este un produs entomoterapeutic ce conÅ£ine substanÅ£e biologice active, accelerator al sistemului imunitar în perioada curelor de chimioterapie ÅŸi radioterapie, imunomodulator în stări de recidivare, recuperator în stările de convalescenţă, astenie, regenerator în ulcere trofice ÅŸi afecÅ£iuni herpetice. Entomoterapia este un domeniu ÅŸtiinÅ£ific al viitorului, iniÅ£iat de academician doctor docent Mircea Ciuhri, o ramură nouă a medicinei care soluÅ£ionează afecÅ£iuni considerate până acum incurabile. SubstanÅ£ele biologice active de origine entomoterapeutică din compoziÅ£ia Imunomax sunt reprezentate de o serie de proteine, substanÅ£e antioxidante, enzime, aminoacizi esenÅ£iali ÅŸi semiesenÅ£iali, cu rol semnificativ în procesele regenerative ale organismului. Se obÅ£ine astfel recuperarea funcÅ£iilor specifice ale diferitelor organe, ficat, splină, plămâni, sistem circulator ÅŸi digestiv, modelarea reacÅ£iilor imune prin creÅŸterea rezistenÅ£ei organismului la diferitele influenÅ£e endogene ÅŸi exogene nocive, stimularea imunităţii nespecifice a organismului. Imunomax este recomandat drept un remediu adaptogen, antioxidant ÅŸi imunomodulator al stărilor imunodeficitare. Este un veritabil susÅ£inător al rezistenÅ£ei organismelor supuse afecÅ£iunilor cancerigene, tumorale, virale si imunodeficitare.”
Analizând conţinutul celor două spoturi publicitare descrise mai sus, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat o informare obiectivă a publicului, fapt contravine prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, raportate la cele ale art. 93 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor, iar comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului.
Raportat la dispoziţiile invocate, Consiliul consideră că informarea corectă a publicului trebuie asigurată în toate programele difuzate, inclusiv în conţinutul spoturilor publicitare.
Membrii Consiliului apreciază că, în cadrul spoturilor publicitare difuzate în timpul emisiunii “Privire în viitor” din 25 noiembrie 2014, a fost promovată ideea potrivit căreia produsele HEPATITOLIZ 1 ÅŸi 2 ÅŸi IMUNOMAX au proprietăţi de vindecare a unor afecÅ£iuni cancerigene, tumorale, virale ÅŸi imunodeficitare, iar folosirea lor ar putea înlocui un tratament prescris de medic.
Un astfel de conţinut este de natură a prejudicia sănătatea publicului telespectator, care, fără a consulta medicul, achiziţionează astfel de produse despre al căror conţinut se afirmă că au proprietăţi de vindecare a cancerului sau a altor boli tumorale.
Astfel, membrii Consiliului au constatat că, raportat la conţinutul celor două spoturi publicitare, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 128 alin. (1) din Codul audiovizualului, care interzic menţionarea în publicitate a unor indicaţii terapeutice referitoare la anumite boli infecţioase grave, cancer şi alte boli tumorale.
De asemenea, Consiliul consideră că, prin difuzarea celor două spoturi publicitare, publicul nu a fost corect informat cu privire la obligaÅ£ia radiodifuzorului prevăzută la art. 130 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit căreia difuzarea publicităţii la produse ÅŸi tratamente naturiste trebuie însoÅ£ită de avertizarea sonoră ÅŸi scrisă : “Produs neatestat medical” ÅŸi “Metodă neatestată medical”.
Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 10.000 lei.
Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului S.C. MEDIA STIL S.R.L., pentru încălcarea dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului
nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la cele ale articolelor 93, 128 alin. 1 lit. c) şi d) şi 130 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de
art. 15 din Legea audiovizualului.
În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. h), alin. (2) şi alin. (4) şi art. 91
alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. MEDIA STIL S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. 273.2/19.05.2004, al deciziei de autorizare nr. 1100.0/09.05.2006 şi reautorizare nr. 1100.1/08.03.2012, pentru postul de televiziune MEDIA TV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la cele ale articolelor 93, 128 alin. 1 lit. c) şi d) şi 130 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare,
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. MEDIA STIL S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune MEDIA TV cu amendă de 10.000 de lei, întrucât, în cadrul spoturilor publicitare difuzate în timpul emisiunii “Privire în viitor” din 25 noiembrie 2014 au fost promovate două produse prezentate ca având proprietăţi de vindecare a unor afecÅ£iuni cancerigene, tumorale, virale ÅŸi imunodeficitare, iar folosirea lor ar putea înlocui un tratament prescris de medic.
Prezentarea sub această formă a celor două spoturi publicitare contravine prevederilor din Codul ÅŸi Legea audiovizualului, care stabilesc în sarcina radiodifuzorului obligaÅ£ia de a asigura informarea obiectivă a publicului, menÅ£ionarea în publicitate a unor indicaÅ£ii terapeutice referitoare la anumite boli infecÅ£ioase grave, cancer ÅŸi alte boli tumorale fiind interzisă”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.